Slakken kweken voor dwergkogelvisjes


Kosmopoliet

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
12 oktober 2020
Berichten
75
Leeftijd
71
Locatie
Geleen
Sinds een tijdje heb ik schooltje van 12 dwergkogelvisjes in het aquarium, zijn ontzettend leuk, actief en nieuwsgierig en wil slakjes kweken om ze een beetje bezig te houden. Als kweekbak gebruik ik een Aqualantis Aquarium Advance LED wit 54 L, Oase binnen filter met ingebouwde verwarming, zuurstofpomp, planten erin, 24 graden temperatuur, iedere week waterwissel, iedere dag 2 sinking wafers als voeding en toch schiet het niet op, water is na een paar dagen helemaal groen, heb ververst met kraanwater enwater uit de regenton op temperatuur , volwassen slakken zijn er al een paar dood, altijd slierten eitjes overal en bijna geen jonkies, wat gaat er mis of doe ik fout?
20231004_151911.jpg
 
Geen verstand van slakk en kweken (al zitten ze in m'n bakken) dus ik roep maar wat. Misschien is je bak nog wat te schoon. Mochten je ramen beetje groen worden zou ik dat laten zitten. Misschien wat bladeren toevoegen. Je zou ook een stukj e bidem vrij kunnen maken en daar voeren, zodat er niks tussen tussen het grind zakt en ze alles kunnen opeten.
Edit: slakken houden hier ook van groenvoer zoals spinazie en brandnetel.
 
Laatst bewerkt:
Als je slakker voor de consumptie wil gaan kweken zou ik al niet beginnen aan die frequente waterwissels. Ik heb hier bewust twee bakken met slakkenaankweek. Gebruik ze zelf voor de botia's. Maar de rest gaat altijd naar diegenen die er belangstelling bij hebben en doorgaans als voer dienend. Ik schep elke maand een grote partij eruit en die mogen dan gratis opgehaald worden. Zo help ik altijd weer iemand ermee. First come, first serve...
 
Kan er op planten slakkengif hebben gezeten want ik zie een posthoornslak en die krijg ik bijna niet dood of uitgeroeid Gini.
 

Terug
Bovenaan