Red racer slak uit aquarium geklommen


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Onze red racer slak vond ik vandaag naast aquarium..
Geen idee hoe lang die daar heeft gelegen.. hij stonk niet dus ik heb m teruggegaan in aquarium. En hij leefde nog!
Wat zijn de redenen dat ze dit doen, en hoe lang kunnen ze op t droge overleven?
Ik heb onlangs stenen toegevoegd die van graniet en kwarts zijn.
Ik ga zo m'n waterwaarden testen, laatste test is wel 3 weken terug, zegt niet alles maar gaf niks geks aan.
De bak heeft wel 1 of 2 dagen zonder CO2 gezeten. Zou dit mogelijke oorzaak kunnen zijn?
 
Denk dat geen co2 er weinig mee van doen heeft. Vertonen de vissen normaal gedrag?
 
Beetje late reactie, waren op vakantie.
De vissen gedragen zich normaal.
In de tussentijd is de slak nog 2 of 3 keer uit de bak geklommen en zat op de kans vlak naast de bak! Gek genoeg heb ik de nerite slakken dat nooit zien doen.
Is er verschil in water toleranties tussen de 2 ?

Na de vakantie zag ik het volgende aan de bak:
======
redelijk wat blaadjes met gaatjes en gele stukjes van de eineckki Pink sunset. Weinig blaadjes met de roze nerfjes, maar voor de rest wel goed gegroeid met name bovenin.

montecarlo plant heef in het midden losgelaten van de bodem.

minder blackbeard alg op de amazon sword plant.
meer blackbeard alg op de achterwand
Andere planten zagen er allemaal prima uit.
========
Ik voeg nu toe:
elke dag 1 a 1.5 pompje floragrow pro
2 x per week 5ml ferrocell en elke week 30% a 40% waterchange, planten snoeien, de helft vd drijvertjes verwijdere, poepjes van bodem zuigen en filterflos van surface skimmer vervangen als ie zwartgroenig is. elke 2 weken filtersponsjes uitwuiven.

De monecarlo plant krijg ik niet teruggeplaatst in de bodem.. delen zitten wel goed en het centrum deel niet.. wat kan ik hiermee het beste doen en heeft dit missch een aanwijsbare oorzaak?
Geen idee of er een verband is tusen alle gekke dingen, dus post ik alles maar.
Ik heb zonet waterwaardes gemente. onderaan staat de meest recente. rest vd tabel met een korreltje zout nemen, is niet altijd compleet of accuraat gemeten, zeker in het verleden niet.

verbindingGHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4Fe mg/lD since
W Change
opmerkingen
General
Hardness
Carbonaat
hardness
ZuurFosfaatNitrietNitraatAmmoniaIjzer
eenheido DHo DHphmg/Lmg/Lmg/Lmg/Ldagenlettertjes
6-6757.90.1-0.30.1-0.57-100.0startup
15-8667.5-80.50.0+- 50.0semi stabiel, net neons toegevoegd
1-9xx7.5xxxxjack fruit bladeren toegevoegd
4-10647.51 ?0.010-15?0.09Nieuwe mest, Colombo pro, 1x daags
16-10-2022 fr0.8colombo pro vervangen door colombo grow, LFS meette 0.0 ijzer! HS ferrocel toegevoged, 5ml per week.
Witte blobjes in aquarium vooral bij bodem en tegen glas. verplaatsen zich soms binnen paar minuten, of paar uur of helemaal niet.
24-10-2022747.50.80100.07 - 9intussen 1 neon doodgegaan, oorzaak onbekend, waarsch de neon die eerder ook al zwak was. andere neons verschuilven veel en ademen soms ook zwaar
rest vd vissen doen het goed. Veel alg sinds de voeding, slakken slagen er nog niet in het bij te houden
3-11-20220.50.0?
15-1-2023747.50.20.0100.07
16-4-20236670.10.050.00.057
25-4-20230.52-50.1-0.15
27-7-2023557.21.00.0100.00.52draad alg , beetje op de achterwand en redelijk wat in de montecarlo plant. montecarlo plant laat ook grotendeels los van de bodem
Veel blackbeard alg op achterwand, minder op planten dan voorgaande weken.
en red racer slak 3 x uit de bak geklommen in paar weken tijd. na thuiskomst van vakantie, gaatjes met rele stukjes met name in de pink plant

IMG-20230727-WA0003.jpg

IMG-20230727-WA0004.jpg
 
Je zit met de co2 niet echt hoog volgens de tabel en rond de 9mg dus dat kan de oorzaak zijn van draad en baardalg.
 
De Montecarlo gewoon met een steen verzwaren en dan voorzichtig wat zand over de plant scheppen. Onder de steen zal afsterven, maar de rest krijgt de kans zich opnieuw te verankeren.
Dat gezegd hebbende; zand is geen geschikt substraat, omdat het te weinig houwvast geeft, zoals je al gemerkt hebt. De plant heeft een beetje drijfvermogen, dus als er een deel los raakt komt de rest heel graag mee.

De red racer is een nerietslak. Als deze uit het water klimt heeft hij waarschijnlijk niet genoeg te eten, want dit doen nerietjes normaalgesproken nooit!

Overigens kan bijna elke slak met een operculum (het luikje) dagen of soms weken uit het water overleven, zolang het luikje maar goed afsluit. Valschade is een groter risico dan uitdroging.
 
ik voeg al wel heel veel co2 toe, 3 bubbels per seconde ongeveer van 9 sochtends tot ongeveer 6 uur smiddags oid. Ik denk niet dat ik veel meer kan toevoegen of ik kan elke week mn cylinder opnieuw vullen. Zou wel eens te duur kunnen worden vrees ik.
Is er ook een alternatief? ik blijf maar meer co2 toevoegen maar het blijft te weinig blijkbaar?

Qua slakken
Er zit wel altijd een beetje alg op het glas, ook toen het uitklommen begon. En voorheen zelfs heel erg veel groene alg op de achterwand. Dit is overigens niet meer teruggekomen nadat ik het met een tandenborstel schoon heb gemaakt.
Ik maak het glas ook af en toe schoon met de algen magneet, zo eens in de 3 weken misschien als het laagje met te dik wordt.
De slakken lijken dit wel te eten, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ondanks dit de red racer niet genoeg te eten heeft? En slakken eten toch groene alg?
Op het moment is er wel weinig groene alg, geen idee of dat ook weer terug komt of niet.

Zou ik een algen wafel uit kunnen proberen? ik ben alleen een beetje bang dat ik als ik zo'n ding in het aquarium gooi dat ik een algen explosie krijg of rare dingen in mn bak introduceer?
 
Algenwafers zijn gemaakt van dode alg. Proveren kan geen kwaad.
Het kan ook dat de slak gewoon een gekkie is. Wie weet.
 

Terug
Bovenaan