Plotseling slakken in mijn aquarium


Daniellekke

Member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
8
Leeftijd
29
Hallo allemaal.

Ik zag laatst plots een slakje in mijn aquarium terwijl ik zelf er geen in heb gezet.
Het begon met 1 kleintje en ondertussen zijn het er al 5.
Weet iemand hoe dit kan?
Weet iemand ook welke soort slak dit is, bijgevoegd een foto van de slak
 

Bijlagen

  • 20220203_173058.jpg
    20220203_173058.jpg
    115.2 KB · Weergaven: 142
  • 20220203_150825.jpg
    20220203_150825.jpg
    104.4 KB · Weergaven: 176
Ja die liften vaak mee met plantjes of als eitjes met bv planten. Ze kunnen geen kwaad en zijn goede schoonmakers/opruimers.
 
Posthoornslakjes. Erg nuttig in het aquarium, en eten geen plantdelen die goed zijn. Wanneer een posthoornslak aan een plant knabbelt is daar iets mee mis.

Wanneer het er teveel worden is er teveel voedsel voorradig (voer of slechte planten), en kan je het teveel uitvangen met een plakje courgette.
 
We hebben nep plantjes er in dat is het vreemde waar zouden ze dan vandaan kunnen komen? Maar als het goede opruimers zijn dan mogen ze blijven zitten 😊 ik vraag me alleen af hoeveel is te veel? Ze groeien namelijk ook ontzettend snel en wat moet ik doen met de slakjes die ik er uit haal?
 
Ik heb ook wat van die slakjes in mijn aquarium. Ook meegekomen met nieuwe plantjes. Als ik mijn wekelijkse waterverversing doe druk ik de slakjes die op de ruit zitten (5 -10 hooguit) tegen de ruit kapot. Vissen en garnalen ruimen die rotzooi dan weer voor je op. Zo houd ik de populatie stabiel. Ik heb overwogen om wat Helena's los te laten, maar vind het eigenlijk niet zo'n groot probleem. Groter dan 5-6mm worden ze bij mij overigens niet.
 
Ik heb ook wat van die slakjes in mijn aquarium. Ook meegekomen met nieuwe plantjes. Als ik mijn wekelijkse waterverversing doe druk ik de slakjes die op de ruit zitten (5 -10 hooguit) tegen de ruit kapot. Vissen en garnalen ruimen die rotzooi dan weer voor je op. Zo houd ik de populatie stabiel. Ik heb overwogen om wat Helena's los te laten, maar vind het eigenlijk niet zo'n groot probleem. Groter dan 5-6mm worden ze bij mij overigens niet.
Gedver zeg dat geeft zo n smerig geluid. Nee ik vang ze liever uit door er een stukje komkommer in te doen of een stukje voertablet en als ze daar opzitten dan zuig ik ze eruit.
 
Ze groeien namelijk ook ontzettend snel en wat moet ik doen met de slakjes die ik er uit haal
Tja dat is altijd lastig en ik gooi ze in de tuin. Ja die overleven niet maar goed wat moet je anders en ook met bv platdrukken zijn ze dood.
 
We hebben nep plantjes er in dat is het vreemde waar zouden ze dan vandaan kunnen komen? Maar als het goede opruimers zijn dan mogen ze blijven zitten 😊 ik vraag me alleen af hoeveel is te veel? Ze groeien namelijk ook ontzettend snel en wat moet ik doen met de slakjes die ik er uit haal?
Voeren aan de tuinvogels
 
Als ik mijn wekelijkse waterverversing doe druk ik de slakjes die op de ruit zitten (5 -10 hooguit) tegen de ruit kapot.
Tja dat is altijd lastig en ik gooi ze in de tuin.
Voeren aan de tuinvogels
nooo.jpeg


Ik zag laatst plots een slakje in mijn aquarium terwijl ik zelf er geen in heb gezet.
Het begon met 1 kleintje en ondertussen zijn het er al 5.
Hehe, herkenbaar, bij mij begon het ook met één, die heette Leonardo, en na een paar dagen waren er ineens drie Leonardo's, en nu heb ik er geloof ik een paar honderd.
Maar die zitten in 450L, en ik heb zelf het idee dat die populatie zich aan past op wat er aan voedselaanbod voor hen is. Als er weinig te eten is voor de kleine slakjes zullen ze het niet overleven. En krijg je dus ook minder slakken.
Persoonlijk vind ik ze erg nuttig, ik heb ze graag in m'n bak. Maar ik kan me ook voorstellen dat er situaties zijn waarin je van ze af wilt. Courgette of komkommer zijn inderdaad goede posthoornmagneten. Daarnaast zou ik proberen om te zorgen dat er geen voer of iets dergelijks blijft liggen.
 
Dankjewel voor jullie reacties, het zijn er nu al 6 geworden😅 ik kijk het gewoon even aan en als het te erg wordt gaan we maatregelen treffen😊
 

Terug
Bovenaan