Pleco's en agressie oplossingen!


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo forum vrienden,

Ik heb niet gekeken of er al iets hierover op het forum staat maar ik deel mijn ervaring en oplossing voor het probleem van een agressieve pleco..

Ik ben meerdere keren hier op het forum posts tegengekomen over een agressieve pleco. Zelf heb ik sluierstaarten en een pleco samen in een bak. Het is heel lang gewoon goed gegaan. Maar de laatste tijd werd de pleco agressiever / territoriaal. Dus ik ging op onderzoek uit..

Ik kwam op een website (in het engels) een verhaal tegen over pleco's en agressiviteit. Het blijkt dus dat pleco's normaal niet zo agressief zijn. Er zijn een aantal zaken / omstandigheden waardoor dit agressieve gedrag tot uiting komt en als je zorgt voor de juiste leefomstandigheden dan voorkom je dat je pleco agressieviteit laat zien..

Ik weet niet of het gewaardeerd wordt om hier andere websites te posten maar ik denk dat een blije vis belangrijker is 😘

Hier de website post in het engels:

Mijn pleco werd na verloop van tijd agressief tijdens het voeren en dit heeft te maken met een voedselschaarste zoals je op de website kan lezen. Dus ik ging meer voeren en ik heb er voor gezorgt dat ze gescheiden eten van elkaar. Grote pleco tabletten voer ik nu altijd op dezelfde plek en i.p.v. de sluierstaarten de bodem af laten grazen, voer ik nu flakes die drijven aan de sluiers. Het agressieve gedrag van de pleco is na een week of 2 totaal verdwenen. De sluiers hebben geleerd van de pleco tabletten af te blijven, hiervoor moest ik wel XL pleco tabletten kopen, want de sluiers konden de kleinere pleco tabletten in 1x in hun bek stoppen.

Zoals de website vermeld is de pleco niet extreem agressief dus kijk naar jouw bak en bedenk wat er mis kan zijn met de leefomstandigheden. De website legt duidelijk uit waar je naar moet kijken en dus hoe je het probleem kan oplossen als je last heb van een geïrriteerde pleco!

Ik vond dit het wel waard om met jullie te delen!

Groetjes Nicktrix
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
Hallo forum vrienden,

Ik heb niet gekeken of er al iets hierover op het forum staat maar ik deel mijn ervaring en oplossing voor het probleem van een agressieve pleco..

Ik ben meerdere keren hier op het forum posts tegengekomen over een agressieve pleco. Zelf heb ik sluierstaarten en een pleco samen in een bak. Het is heel lang gewoon goed gegaan. Maar de laatste tijd werd de pleco agressiever / territoriaal. Dus ik ging op onderzoek uit..

Ik kwam op een website (in het engels) een verhaal tegen over pleco's en agressiviteit. Het blijkt dus dat pleco's normaal niet zo agressief zijn. Er zijn een aantal zaken / omstandigheden waardoor dit agressieve gedrag tot uiting komt en als je zorgt voor de juiste leefomstandigheden dan voorkom je dat je pleco agressieviteit laat zien..

Ik weet niet of het gewaardeerd wordt om hier andere websites te posten maar ik denk dat een blije vis belangrijker is 😘

Hier de website post in het engels:

Mijn pleco werd na verloop van tijd agressief tijdens het voeren en dit heeft te maken met een voedselschaarste zoals je op de website kan lezen. Dus ik ging meer voeren en ik heb er voor gezorgt dat ze gescheiden eten van elkaar. Grote pleco tabletten voer ik nu altijd op dezelfde plek en i.p.v. de sluierstaarten de bodem af laten grazen, voer ik nu flakes die drijven aan de sluiers. Het agressieve gedrag van de pleco is na een week of 2 totaal verdwenen. De sluiers hebben geleerd van de pleco tabletten af te blijven, hiervoor moest ik wel XL pleco tabletten kopen, want de sluiers konden de kleinere pleco tabletten in 1x in hun bek stoppen.

Zoals de website vermeld is de pleco niet extreem agressief dus kijk naar jouw bak en bedenk wat er mis kan zijn met de leefomstandigheden. De website legt duidelijk uit waar je naar moet kijken en dus hoe je het probleem kan oplossen als je last heb van een geïrriteerde pleco!

Ik vond dit het wel waard om met jullie te delen!

Groetjes Nicktrix

Dank voor het delen en goed dat je op onderzoek bent gegaan hoe je probleem op te lossen. Kijk wel uit dat je met oplossingen voor het ene probleem, geen andere problemen veroorzaakt. Zo is het niet aan te raden om sluiers drijvend voer te geven, omdat ze erg vatbaar zijn voor problemen met hun zwemblaas. Afhankelijk van welke pleco je hebt, zou het ook kunnen dat de watertemperaturen voor beide niet overeenkomen.
 
Dank voor het delen en goed dat je op onderzoek bent gegaan hoe je probleem op te lossen. Kijk wel uit dat je met oplossingen voor het ene probleem, geen andere problemen veroorzaakt. Zo is het niet aan te raden om sluiers drijvend voer te geven, omdat ze erg vatbaar zijn voor problemen met hun zwemblaas. Afhankelijk van welke pleco je hebt, zou het ook kunnen dat de watertemperaturen voor beide niet overeenkomen.
Ja je heb gelijk i.v.m. de zwemblaas al heb ik hier nooit problemen mee gehad maar dit was ik even vergeten. Ik heb genoeg verschillend voer staan dus dit ga ik aanpassen.

De watertemperaturen / waarden zijn gewoon goed voor beide vissoorten dus dat is geen probleem. Zoals vermeld had ik alleen last van dit probleem tijdens het voeren 😘
 
Ik heb medelijden met de vissen in die bak, met zo'n totaal gebrek aan privacy (schuilmogelijkheden) zou ik óók agressief worden.....
 
Pleco en Sluierstaart is vaak geen goede combi:

 
Pleco en Sluierstaart is vaak geen goede combi:

Het is inderdaad geen perfecte combi.. Het is opzich wel te doen maar ideaal is anders 🙂

Ik weet alleen niet waar ik de pleco kan laten. De pleco hebben we overgenomen van een kennis die lang op vakantie ging en daar in een nog kleinere bak zat (110 ltr). We hebben zijn bak overgenomen met visbestand met o.a. een aantal kardinaal tetra's en er zaten nog een paar agressieve vervelende vissen in waar ik ff de naam niet meer van weet. Die agressieve vissen hadden extreem vergaande staartrot en die heb ik uit hun lijden verlost.. Ze hadden haast geen vinnen meer..

Het liefst komt er een nieuw huis voor de pleco.. ik heb me best gedaan om hem weer gezond te krijgen, want hij wou niet eten en hier op het forum werd door jou jessica gezegd dat hij ook erg mager was. Dat is meer dan goed gekomen.. Hij heeft een beter leven hier maar als ik heel eerlijk ben mag iemand hem ophalen die hem een nog beter huis kan bieden. Maar ja vind maar iemand die dat kan en wil bieden.. Ik zou het ook wel jammer vinden, want ik heb veel tijd en energie in hem gestoken maar ergens gaat het een beetje ten koste van mijn sluiers..
 
Eenvoudige oplossing...2e aquarium :)
Of gratis aanbieden hier, of evt op marktplaats maar daar moet je wat voorzichtiger zijn aan wie je je vis zomaar meegeeft.
Zoals je in eerdere topics al kunt lezen is het te doen, kan het een hele tijd te doen blijven, totdat je een ochtend beneden komt en blijkt dat het toch niet te doen was.
 
Eenvoudige oplossing...2e aquarium :)
Of gratis aanbieden hier, of evt op marktplaats maar daar moet je wat voorzichtiger zijn aan wie je je vis zomaar meegeeft.
Zoals je in eerdere topics al kunt lezen is het te doen, kan het een hele tijd te doen blijven, totdat je een ochtend beneden komt en blijkt dat het toch niet te doen was.
Nja dat zou dan een 3e aquarium worden 🤭

Maar geen ruimte dus geen oplossing al had ik het graag gedaan. Ik ga hem inderdaad aanbieden en idd even vragen wat voor spullen die gene heeft.. dat had ik ook al bedacht 😘

En de situatie is ook niet heel erg problematisch. Alleen wil ik het beste voor m'n sluiers en dat betekend dus dat ze niet gedomineerd mogen worden.. De pleco is ondertussen ook wat centimetertjes gegroeid en terug naar de 110 liter bak is ook geen oplossing.
 
Welk type is het precies? Pleco is niet zoveelzeggend...
 
Welk type is het precies? Pleco is niet zoveelzeggend...
Zie foto.. Ik heb het volgende bericht bij het kopje aanbieden gezet:


Beste forum vrienden,

Ik zoek een mooi huis voor een pleco..

Zijn vorige baas heeft hem verwaarloost, hij was vaal, mager en groeide amper maar ik heb hem er weer bovenop geholpen 🙂

Nu begint hij alleen een beetje dominant te worden richting mijn sluiers waar hij de bak mee deelt en mijn bakken zijn ook niet helemaal geschikt voor hem. Zeker nu mijn sluiers net 2 mooie baby's aan het opvoeden zijn.. Hij groeit hard de laatste tijd. Dus ik zoek een mooi huis voor hem 🙂 en dat verdient hij ook!

Zie bijgevoegde foto. Ik schat dat hij nu een cm of 20/25 is. Leeftijd is onbekend maar minimaal een jaar of 2. Omgeving eindhoven (geldrop). Er zijn geen kosten aan verbonden en je krijgt 2 potjes pleco tabs van een bekend merk er bij. Mijn enigste eis is dat je hem een beter huis als mij kan bieden 😘


Wie helpt deze pleco uit het asiel?



Ik kan eventueel meer foto's maken
 

Bijlagen

  • 20230726_110310.jpg
    20230726_110310.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 49
Ik begrijp dat je zelf ook niet weet welk L nr dit is?
Het is best een leuke en ik zou m misschien wel kunnen plaatsen, maar los van de afstand voor mij naar eindhoven, als het echt een pleco is kan ie richting 50cm lengte en dan houdt het voor mij ook wel echt op.
Hoop dat je er snel een geschikt plekje voor vindt!
 
Ik begrijp dat je zelf ook niet weet welk L nr dit is?
Het is best een leuke en ik zou m misschien wel kunnen plaatsen, maar los van de afstand voor mij naar eindhoven, als het echt een pleco is kan ie richting 50cm lengte en dan houdt het voor mij ook wel echt op.
Hoop dat je er snel een geschikt plekje voor vindt!
L nr totaal onbekend. Ik heb ook vragen gesteld over welke soort het is hier op het forum. En mijn bevindingen zijn inderdaad ook dat dit een flinke kan worden. Zeker als ik zie hoe hij in de laatste 2 / 3 maanden gegroeit is. Alleen in de breedte is hij al zeker een cm breder geworden.
 
L nr totaal onbekend. Ik heb ook vragen gesteld over welke soort het is hier op het forum. En mijn bevindingen zijn inderdaad ook dat dit een flinke kan worden. Zeker als ik zie hoe hij in de laatste 2 / 3 maanden gegroeit is. Alleen in de breedte is hij al zeker een cm breder geworden.

Ja het is lastig te zien, sommige soorten lijken zo op elkaar, of ze hebben weer meerdere L nummers voor dezelfde vis...ingewikkeld. Maar geloof dat deze omschrijving (kammen achterop de kop, meer dan 9 rugstralen) wel aardig overeenkomt met wat op jouw foto te zien is; https://aquainfo.nl/artikel/pterygoplichthys-gibbiceps/
 
Ja het is lastig te zien, sommige soorten lijken zo op elkaar, of ze hebben weer meerdere L nummers voor dezelfde vis...ingewikkeld. Maar geloof dat deze omschrijving (kammen achterop de kop, meer dan 9 rugstralen) wel aardig overeenkomt met wat op jouw foto te zien is; https://aquainfo.nl/artikel/pterygoplichthys-gibbiceps/
Ik kwam niet verder dan dit:


Heb toendertijd een tijdje op die engelstalige website met alle L-nr's zitten zoeken maar volgens mij is het gewoon een hypostomus-plecostomus oftewel de "normale" pleco.
 

Terug
Bovenaan