Plantenlamp voor of achter de vissenlamp?


Boltjes

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 februari 2024
Berichten
12
Leeftijd
54
Hallo allemaal. Ik heb net een Eheim Incpiria 530 overgenomen. Met Eheim powerled+ verlichting. Nu is mijn vraag, moet de planten lamp (goud) voor of moet de day light (blauw/wit) aan de voorkant?
 
Ik denk niet dat het verschrikkelijk veel uitmaakt, het is geen exacte wetenschap. Maar wellicht is het een goede strategie om de plantenlamp achterin te doen, omdat daar meestal meer planten staan dan voorin.
 
Ok. Dank. Ik vraag het omdat ik ooit in mijn huidige bak, een Ferplast Dubai 100 begonnen ben met twee kleuren buizen, ik dacht wit en rood. Dat maakte toen wel degelijk verschil met de plaatsing daarvan, met name in de schemerstand kwamen de vissen in de ‘verkeerde’ volgorde van de lampen een stuk minder uit. Inmiddels zit daar al heel lang LED in, zonder kleur en misschien maakt het met LED met kleur inderdaad niet veel uit. (?)
En deze Eheim is natuurlijk twee en een half keer zo groot, wellicht scheelt dat ook. (?)
 
Ik denk niet dat het verschrikkelijk veel uitmaakt, het is geen exacte wetenschap. Maar wellicht is het een goede strategie om de plantenlamp achterin te doen, omdat daar meestal meer planten staan dan voorin.
En wat je zegt over de positie van de planten, dat is natuurlijk waar. Goed argument om de plantenlamp achteraan te zetten.
 

Terug
Bovenaan