Panda rugvin eraf door klem in afzuigbuis


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
307
Leeftijd
50
Hallo

ik was de bodem aan het afzuigen met de slang en toen kwam er een panda in de slang gezogen klem te zitten. hij is erg klein maar ging er niet door dus heb de slang uit het water gehaald zodat hij weer vrij kwam. en ik zag dat zijn rugvin eraf was. komt dit weer bij ,groeit aan of is dit definitief? blijft hij wel leven zo? en heeft hij geen pijn eraan of voelt hij dit niet?? ik maak mij zorgen.
 
als je een corydoras panda bedoelt dan kan dat (soms deels) weer terug groeien. Eventueel een catappa blad of wat zout toevoegen, om het risico op schimmel kleiner te maken.
 
als je een corydoras panda bedoelt dan kan dat (soms deels) weer terug groeien. Eventueel een catappa blad of wat zout toevoegen, om het risico op schimmel kleiner te maken.
Ja die bedoel ik , hij zit nu weggestoken onder een plantje. ik vind het echt zielig en zit ermee. ik ga morgen naar de dierenwinkel om zo'n blad te kopen. ik moet toch de bodem blijven zuigen maar hij is de kleinste en zat ergens waar ik hem niet zag denk ik. normaal zwemmen ze weg als ik met de buis over de bodem ga.
 
is het geen idee om de bodem op een andere manier schoon te houden? Met bijvoorbeeld garnaaltjes?
 
is het geen idee om de bodem op een andere manier schoon te houden? Met bijvoorbeeld garnaaltjes?
Er ligt vaak nogal wat aan uitwerpselen van de algeneters , lange slierten, om de 2 dagen kan ik schoonmaken. hoeveel garnaaltjes moet ik dan nemen?
 
Je kan beter geen dieren aanschaffen om een probleem op te lossen dat je ook zelf de baas kunt. Doe gewoon een aanzuigkorf op je sifonslang en er kan geen vis meer in komen.

Mocht je toch garnalen willen, moet je wel eerst nagaan of ze te combineren zijn met je andere bewoners.
 
Je kan beter geen dieren aanschaffen om een probleem op te lossen dat je ook zelf de baas kunt. Doe gewoon een aanzuigkorf op je sifonslang en er kan geen vis meer in komen.

Mocht je toch garnalen willen, moet je wel eerst nagaan of ze te combineren zijn met je andere bewoners.
Ik heb zo'n korf maar daar kan ik niet goed mee stofzuigen. ik zuig ook mijn kasteeltjes af en dat gaat niet met zo'n korf kwam ik achter .zo'n dikkere hard plastic korf kan ook niet door de gaten van de decoraties komen en niet overal tussen in de kleinste hoekjes.
ik heb een zeer flexibele dunne siliconen slang en daar kan ik overal mee in en tussen komen. normaal kan daar geen vis in of ze moeten heel klein zijn zoals de jonge panda maar de volwassen exemplaren kunnen er nooit in komen. alleen mijn tetra's wel maar die kijken wel uit en zitten ook niet op de bodem. dit was echt heel ongelukkig omdat de panda ergens achter zat en niet uit de kant ging. in ieder geval zijn rugvin is er helemaal af tot op zijn rug. hij leeft nog wel maar gedraagt zich niet levendig. ik vermoed dat hij veel pijn heeft???
 
Ik heb zo'n korf maar daar kan ik niet goed mee stofzuigen. ik zuig ook mijn kasteeltjes af en dat gaat niet met zo'n korf kwam ik achter .zo'n dikkere hard plastic korf kan ook niet door de gaten van de decoraties komen en niet overal tussen in de kleinste hoekjes.
ik heb een zeer flexibele dunne siliconen slang en daar kan ik overal mee in en tussen komen.
Zelf maken is ook een optie ;]

Stukje ijzerdraad door de kop van de slang en je cory past er al niet meer in!
 
Je hebt twee opties: de eerste is om je aquarium zo schoon mogelijk te houden en hopen dat je cory geen ontsteking krijgt en zonder rugvin door het leven kan gaan. Het tweede is euthanasie.
 
Je hebt twee opties: de eerste is om je aquarium zo schoon mogelijk te houden en hopen dat je cory geen ontsteking krijgt en zonder rugvin door het leven kan gaan. Het tweede is euthanasie.
Groeit die rugvin dan niet meer aan? iemand schreef dat die rugvin terug kon groeien? hij kan nog wel zwemmen. ik weet niet wat het nut van de rugvin is?
 
De rugvin voor vissen is voor stabilisatie. In het geval van corydoras is het ook ter zelfverdediging. In het aquarium is voor een bodemvreter een rugvin theoretisch niet vereist. De vraag is of hij nog zonder problemen naar het oppervlak kan voor een hap lucht.
 
hoe is de aanhechting van de vin naar zijn lichaampje? Heeft hij daar geen scheur/open wond?
 
Bij corydoras kunnen zowel de staart en rugvin teruggroeien mits niet te erg toegetakeld (dit gebeurt b.v. ook wanneer ze vinrot hebben gehad en herstellende zijn). Daarnaast kan hij gewoon leven zonder een complete rugvin.
 
Nee er zit nog een strookje/streepje vin op zijn rug dus hij heeft geen open rug/wond en ik zag hem gisteren nog naar de oppervlakte zwemmen om lucht te happen dus dat kan hij ook nog. ik zag hem ook weer voor het eerst over de bodem naar eten zoeken nadat hij zich een tijdje afzijdig heeft gehouden. hij is nog erg piep klein en volop in de groei. hopelijk groeit zijn vin dan weer geheel of gedeeltelijk terug.
 
Nee er zit nog een strookje/streepje vin op zijn rug dus hij heeft geen open rug/wond en ik zag hem gisteren nog naar de oppervlakte zwemmen om lucht te happen dus dat kan hij ook nog. ik zag hem ook weer voor het eerst over de bodem naar eten zoeken nadat hij zich een tijdje afzijdig heeft gehouden. hij is nog erg piep klein en volop in de groei. hopelijk groeit zijn vin dan weer geheel of gedeeltelijk terug.

Klinkt alsof ie goed mee weggekomen is dan. Zijn helaas wel meer vissen die moeten leren leven met een vinnetje minder, als ie niet al te veel concurrentie of anderzijds gevaar in de bak heeft lukt m dat vast 😊
 
Bij corydoras kunnen zowel de staart en rugvin teruggroeien mits niet te erg toegetakeld (dit gebeurt b.v. ook wanneer ze vinrot hebben gehad en herstellende zijn). Daarnaast kan hij gewoon leven zonder een complete rugvin.
Heeft het niet ook te maken met of de vinstralen kapot zijn want ik weet niet of die nog kunnen aangroeien.
 

Beetje onduidelijk dus.
 

Beetje onduidelijk dus.
Het laatste bericht klinkt hoopgevend. de hele vin zal dan terug groeien..
 
Ik keek gisteren nog eens goed en het lijkt erop dat zijn vin al iets hersteld is . net of het inderdaad terug aangroeit.
 
Mooi dat het lijkt te herstellen.
Het gaat zo te zien nu anderhalf week verder helemaal goed komen . de vin is al zo goed als helemaal weer terug gegroeid ,alleen het zwarte vlak moet nog wat meer kleur krijgen, maar hij wappert er weer mee en zwemt weer vrolijk rond. ik sta er versteld van hoe snel dit geneest bij deze baby cory panda.
 
De panda is sinds 2 dagen niet meer gezien. de laatste keer dat ik hem zag vond ik hem al minder levendig en zag hem raar happen op de bodem terwijl hij daar bleef zitten. ook bleef hij erg klein en groeide niet. de andere 2 panda's die ik samen met hem had gekocht en net zo klein waren zijn inmiddels wel al een stuk groter geworden. het lijkt mij dat er toch al iets niet goed mee was? en volgens mij komt een gezonde vis niet zomaar in een afzuigbuis denk ik dan achteraf???
 
Als je elke 2 dagen moet "stofzuigen" is het misschien beter om de flow van de filterpomp te gaan verbeteren?

Heb hier diverse pleco's waarvan de grootste bijna 35cm. En de flow zo staan dat ik de bodem nooit hoef af te zuigen.
Tuurlijk zie je wel eens wat liggen, maar wat is daar zo erg aan?
 
Als een bodem goed is ingedraaid dan zou deze ook het vuil rap moeten omzetten tenzij je erge vervuilers hebt.
 
mijn algeneters zijn erge vervuilers. die schijten hele slierten. maar ze krijgen elke dag een komkommer. daar zijn ze gek op. iets anders willen ze niet meer eten.
 
Wat voor algeneters heb je dan?
Heb hier onder andere een l137(houteter) als die aan het eten is schijt hij elke 7 seconden een sliert van meerdere cm's uit.
Veranderd niks aan het feit dat de stroming over je bodem dit gewoon naar het filter moet drukken.

Probeer qua voeren zowieso af te wisselen.
Bijvoorbeeld courgette zijn ze ook gek op, of spirulina wafels
 
Wat voor algeneters heb je dan?
Heb hier onder andere een l137(houteter) als die aan het eten is schijt hij elke 7 seconden een sliert van meerdere cm's uit.
Veranderd niks aan het feit dat de stroming over je bodem dit gewoon naar het filter moet drukken.

Probeer qua voeren zowieso af te wisselen.
Bijvoorbeeld courgette zijn ze ook gek op, of spirulina wafels
Ancistrus bostelneus 2 stuks. ze zijn nu behoorlijk groot geworden de ene jaagt de ander steeds weg , dit was al vanaf ze klein waren zo. maar het zijn taaie vissen. ik had eens een huisje uit het aquarium gehaald voor schoonmaak. daar bleek er tot mijn grote schrik nog eentje in te zitten ,dit had ik niet gezien. hij kroop hier dus al 10 minuten over de tegel vloer toen ik het opmerkte. toen ik hem oppakte om terug tee doen in het aquarium beet hij mij keihard in mijn hand. hij voelde als leer aan, maar ze kunnen dus makkelijk 10 minuten zonder water. dit is nu ruim 2 maanden geleden gebeurd en hij heeft er gelukkig helemaal niets aan over gehouden.

overigens vind ik mijn algeneters de mooiste vissen die ik heb. zee hebben ieder een eigen kasteel. het is vaak mooi om te zien dat ze zich ook veilig voelen in hun hol. ze komen dan net met hun kopje eruit gekropen en overzien alles. ook trekken ze zich terug als ze schrikken want het zijn nogal schuchtere vissen. en wat ik zo mooi vind dat ze zweven door het aquarium. mijn aquarium is 1 meter 20 en ik heb rotsen en kastelen . dit is voor hun ideaal. ze zijn flink gegroeid sinds dat ze uit het 60cm bakje zijn gekomen. daar zag ik ze wel eens vechten met elkaar, maar nu kunnen ze elkaar in een grotere bak beter ontwijken. courgette heb ik ook al eens gegeven maar dat aten ze niet zo als komkommer. een stuk komkommer hollen ze helemaal uit. ze gaar er echt op hun kop in recht staan. dit is mooi om te zien ook en ze zijn dan lekker dee hele avond bezig en hebben minder aandacht voor elkaar.

algen wafels krijgen ze ook maar die laten ze liever liggen voor een komkommer
 
Laatst bewerkt:
Het blijven inderdaad schitterende dieren qua gedrag.. maar wel flinke vervuilers.

Zou je anders wat informatie willen geven over hie dat je nu je filtratie geregeld heb, met eventueel een overzichtsfoto van je bak?

Met 2 (of 3) ancistrussen zou het namelijk niet nodig hoeven te zijn, om iedere 2 dagen in de bodem te "roeren" als het filtersysteem goed functioneerd. Dit geeft namelijk ook de nodige stress in de bak.

Zoals ik eerder al aangaf, ik heb hier de bodem nog nooit afgezogen, met toch ook wel redelijk vervuilende vissen.
 
Er word helemaal niets gefilterd zie ik nu. want de bodem is weer vies na gisteren schoonmaken . ik heb de uitstroom rechts achter/boven in de bak en de instroom links/achter onder in de bak. ik ga de spraybar beter proberen zou dat beter zijn?

graag advies want ik moet elke dag de bodem afzuigen en een dag later ligt het er weer. dit kan je ook zien op de foto... er is geen enkele stroming over de bodem.
 

Bijlagen

  • IMG_4996[1].JPG
    IMG_4996[1].JPG
    1.8 MB · Weergaven: 51
Hoeveel liter is je bak en hoeveel liter per uur verwerkt je filter? Als we dat weten is advies een stuk makkelijker.

Ik heb een 440l bak met krap 1000l per uur, en dat is voor veel bakken eigenlijk al te weinig.
 
Hoeveel liter is je bak en hoeveel liter per uur verwerkt je filter? Als we dat weten is advies een stuk makkelijker.

Ik heb een 440l bak met krap 1000l per uur, en dat is voor veel bakken eigenlijk al te weinig.
240 liter bak.pomp 1500 p/u
 
Ik heb nu de uitstroom naast de instroom gedaan. hopelijk helpt het. de pomp vandaag weer helemaal schoongemaakt , nieuwe watten erin enz
 

Terug
Bovenaan