Overstappen van led verlichting


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo,

Ik heb mijn aquarium (54L, 60x30x30) nu iets meer dan een jaar draaien en door budget bij aanschaf gegaan voor de retroled combi 45 cm, 10W van Superfish... maar ik weet niet of ik helemaal tevreden ben met het licht wat deze lamp geeft, planten lijken bij de bodem toch licht tekort te hebben dus ik ben opzoek naar een vervanging voor deze buis. Ik zou ook kunnen gaan voor de Retroled bright 45 cm, 12W kunnen gaan, zelfde merk maar een ander lichtspectrum en dus iets meer watt.

Hierbij ook een schema die ik na lang zoeken eindelijk heb kunnen vinden over de specs van deze lampen:
Specs aquarium lichten retroled 45 cm.jpg


Een ander merk kan natuurlijk ook maar ik zit wel met de kap op het aquarium die me beperkt in de lampkeuze. Hebben jullie tips? :) Ik wil graag rond weinig/normaal licht in de bak maar kom er niet echt uit hoeveel Watt/lumen/par/lux whatever dat dan moet zijn...
 
Wij gebruiken lampjes van aliexpress, 10 watt en 15 watt, wit. Werken hier erg goed.

1588425907259821493458546134516.jpg
15884259398259037183232081098118.jpg


Rond de 6 a 8 euro per lampje.
 
Gezien de hoogte van je bak denk ik niet dat er sprake is van een licht tekort zoals je in je openingspost verondersteld. Ook al omdat je aangeeft dat je sterkte zou mogen variëren van weinig tot normaal licht.
Beide uitspraken van je klinken eigenlijk wat paradoxaal daarom; welke planten heb en waarom denk je dat er te weinig licht is?
 
Gezien de hoogte van je bak denk ik niet dat er sprake is van een licht tekort zoals je in je openingspost verondersteld. Ook al omdat je aangeeft dat je sterkte zou mogen variëren van weinig tot normaal licht.
Beide uitspraken van je klinken eigenlijk wat paradoxaal daarom; welke planten heb en waarom denk je dat er te weinig licht is?
De waardes in de bijgestuurde tabel, zijn gemeten op een diepte van 20cm, en 40 par zou de minimum moeten zijn op de bodem, en die ligt hier dus nog lager.
Ik heb belgisch groen, braziliaans klimop, anubias nana en drijfplantjes. Bijna alle plantjes doen het goed, behalve het belgisch groen bij de bodem, de blaadjes groeien wel aan de bovenkant bij, maar aan de onderkant blijven ze doodgaan, en na hier op een ander forum lang over gevraagd te hebben kwam het eigenlijk telkens weer uit op lichttekort bij de bodem.
 
Met je Retroled combi 45 cm, 10W zit je nog steeds op de 41 PAR volgens de leverancier. En dan zit je precies op de grens low-light en medium-light.
Met de Retroled bright 45 cm zit je gelijk weer in 'high light'. Maar omdat de PAR op 20cm is gemeten en je bakje 30cm hoog is zou je uitkomen op medium light.
Dus zou ik voor de Bright kiezen.
 
Met je Retroled combi 45 cm, 10W zit je nog steeds op de 41 PAR volgens de leverancier. En dan zit je precies op de grens low-light en medium-light.
Met de Retroled bright 45 cm zit je gelijk weer in 'high light'. Maar omdat de PAR op 20cm is gemeten en je bakje 30cm hoog is zou je uitkomen op medium light.
Dus zou ik voor de Bright kiezen.
Oke, heelerg bedankt voor je hulp :).
 
Krijg je dan niet eerder problemen met algen omdat er geen co2 wordt toegepast?
 
Eigelijk heb je ook iets raars in een relatieve kleine bak. Dat is een lichtvragende plant, je Belgisch Groen en planten die eigenlijk met minder licht toe kunnen en in het geval van je Anubias zelfs moeten. Bovendien geef je Carbo waar Belgisch groen dan weer een hekel aan heeft, ze houdt van wat harder licht alkalisch water. Daarnaast krijg je een probleem bij gebruik van een sterkere lamp. Namelijk je Anubias moet dan een sterker beschaduwde plek krijgen. Je Braziliaanse klimop heeft een grote lichttolerantie, die kan er dus wel tegen. Een idee zou kunnen zijn om voor je Begisch groen een ander plant te nemen: De Echinodorus grisebachii 'Bleherae'. Deze heeft ook een grote licht tolerantie en is tevreden met, flink wat, bodenvoeding. En ja, je kan natuurlijk ook gaan voor een andere lamp. Superfish is een budget merk met een navenante kwaliteit. Wil je dus betere verlichting dat wordt het al gauw wat duurder. Of kijk eens bij onze Chinese vrienden?
 
ik zou ook voor de bright gaan.
De verlichting verhogen kan wel wat alg issues geven maar in mijn ervaring hersteld dat na een tijdje wel weer.
 
ik zou ook voor de bright gaan.
De verlichting verhogen kan wel wat alg issues geven maar in mijn ervaring hersteld dat na een tijdje wel weer.
Ik heb bijna het hele wateroppervlak vol liggen met waterplanten... dus het dempt wel iets vergeleken met het volle vermogen, dus hopelijk valt het mee.
 
Hier ook twee aquaria met de bright versie en ik ben niet ontevreden al is het wel erg wit licht. De combi versie is inderdaad niet erg effectief want de led's hierin zijn half de color versie en half de bright versie maar de vissen zelf kleuren hier wel weer mooier onder.

Maar.. Sinds kort is er een nieuwe bright versie met een nog hogere PAR en ik vraag mij af of deze dan nog geschikt blijft voor een low-tech bakje? Zie onderstaand schema. Hij is dus van 94 PAR naar 167 PAR gegaan en de licht kleur is ook behoorlijk veranderd van zo'n 9000K naar 12000K. Wat denken jullie van deze waardes?
Screenshot_7.png
 
In mijn Juwel 60cm aquarium is de waterhoogte 30cm en de lamp zo'n 3cm boven het oppervlakte, met die retrofit buisjes ben je natuurlijk gebonden aan de oude T8 armaturen.

167 PAR op 20cm zou op 30cm dus ongeveer 82 PAR geven. Klinkt als een hoop en lijkt mij lastig stabiel te houden zonder co2 toe te voegen.
 
Klopt, met 82 PAR val je in de hogere regionen High Light. Ga je nooit stabiel houden zonder CO2.
Zou het houden bij die Retroled combi 45 cm, 10W
 
Is een bright met 167 par sterk genoeg voor een lido 200 om de bodem te bereiken?
 
Ik heb in me lido 200 wel een vrij dikke bodem niet precies omdat maar dan komt het licht iets dichterbij
17048906730461057086250.jpg
17048907230441558539686.jpg

Wel een helialux spectrum ooit aangeschaft voor erboven maar zonder dimming enzo.
 
Zijn die foto's van de heliax of van de superfish bright? Planten doen het wel goed geloof ik :)
 

Terug
Bovenaan