Otocinclus vittatus broed (vermoedelijk)


Rob B

Well-known member
Lid geworden
4 september 2015
Berichten
132
Leeftijd
55
Locatie
Erica
Aangezien otocinclussen mijn favoriete visjes zijn hoop ik er ooit jonge visjes bij te krijgen.
Gisteren was ik bezig een nieuw stukje komkommer en een nieuwe voersteen in het aquarium
te plaatsen zie ik in mijn ooghoek plotseling iets wegschieten.
Na wat zoeken zie ik tot mijn verbazing een ieniemini visje aan het raam plakken.
Ze zijn zo klein dat ik er geen scherpe foto van kon maken, dus sorry voor de kwaliteit.
 

Bijlagen

  • IMG_0887.jpg
    IMG_0887.jpg
    181.1 KB · Weergaven: 152
  • IMG_0888.jpg
    IMG_0888.jpg
    289.4 KB · Weergaven: 142
  • IMG_0897.jpg
    IMG_0897.jpg
    395.6 KB · Weergaven: 145
Er zitten in dit aquarium otocinclus vittatus en corydoras habrosus.
Mijn eerste gedachte was jonge corydoras , leek me namelijk aannemelijker.
Maar de jonge visjes zitten op het raam geplakt en schrapen net als de vittatus.
Ik weet niet hoe jonge habrosus zich gedraagt misschien dat Nicolientje hier
meer over weet.
Het is voor mij ook een verrassing , wat het ook is ik hoop dat ze het overleven.
Corydorassen schijnen ook rovertjes te zijn.
 
Wat leuk Rob! Kan ze helaas niet heel goed zien op de foto's.
Zou je ons wat meer info kunnen geven over de huidige parameters van het aquarium en iets wat mogelijk is veranderd in de afgelopen dagen waardoor ze tot paaien zouden kunnen zijn aangezet? Teperatuur, voeding etc.?
Sorry voor de nieuwsgierigheid 😅
 
@ Antje
Bedankt voor het snelle antwoord, ik vermoede het al maar heb zowel jonge habrosus
als vittatus nog nooit eerder gezien.

@ Eco Creations

Laatste keer dat ik gemeten heb was de ph 6.5 , kh 4 en de gh 9
Er zit geen verwarming in mijn aquariums, de temperatuur schommelt maar komt niet onder de 20 graden.
Qua voeding krijgen ze "voerstenen", afwisselend plakje komkommer of cougette, diepvriesvoer of voertabletje en Bacter ae .
Niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar het belangrijkste denk ik persoonlijk ik laat alle alg zitten in het aquarium omdat ze
toch het meest hier op fourageren.
Water verversen doe ik 1 a 2 keer per week met water op kamertemperatuur (laat ik minimaal een dag in de emmers staan)
Wat me verder opviel dat er bij zowel de habrosus als de vittatus een paar vrouwtjes tussen zitten met enorme buikjes vergeleken
met de anderen.
Overigens vindt ik het niet ideaal dat ze bij elkaar inzitten, de habrosus krijgt binnenkort dan ook een eigen aquarium.
 
Grappig dat dit zo spontaan lukt. Enig idee hoeveel het er zijn? Er zit geen verwarming in je bak toch? Wat is de temperatuur ongeveer?
 
Het was wel de bedoeling te proberen om jonge oto"s erbij te krijgen maar zo snel had ik niet verwacht.
Een paar weken terug zag ik al dat er bij zowel de oto"s als de habrosus een paar hele dikke vrouwtjes rond zwemmen.
En ben ik begonnen met wat extra voeren van ontkapselde artemia eitjes en fijn diepvries voer.
In plaats van 1 keer per week verversen naar 2 keer.
Achteraf heb ik de oto's wel achter elkaar de bak zien doorjagen maar verder niet bij nagedacht tot ik
ineens de jonge visjes zag.
De temperatuur is 22 graden zonder verwarming en komt niet onder de 20.
Het zijn er ongeveer 10.
 
@John

Ben er ook ontzettend blij mee.

@Antje

Klopt ik weet van een paar mensen die er jongen van gehad hebben
maar je hoort het niet vaak, wat dat betreft heb ik wel geluk.
Komt denk ik ook wel door dat ze zelden als enige soort gehouden worden.
Bij mij zitten ze samen met corydoras habrosus , deze krijgen overigens binnenkort
een eigen aquarium.
 
Wat gaaf! Ik heb hetzelfde meegemaakt in mijn zuid amerika bak (rip).
Ik had een groep van 6, toen ik de bak leeg haalde had ik er 8. Nooit iets van gezien.
 
De jonge visjes groeien goed, de grootste zijn zo'n 2 cm.
Elke dag wordt er 20 procent water ververst met kraanwater op kamer temperatuur.
ze worden gevoerd met een mengsel van bacter ae, ontkapselde artemia eitjes en repashy super green.
En ze zijn gek op geblancheerde courgette, meer dan de oudervissen.

IMG_1063.jpg
 
Helaas
Mijn jonge oto s hebben na 2.5 maand het loodje gelegd.
Ondanks iedere dag verversen kreeg ik bodem rot.
Repashy en spirulina poeder is zo fijn dat het zich
ophoopt in de bodem met als gevolg bodem rot.
Ik kwam er helaas te laat achter.
 
Hoi Rob,

Jammer dat de Otocinclus jongen het niet overleefd hebben. Ik heb zelf ook jongen gehad van de Otocinclus vittatus. Had ze in een aparte bak zitten en zo ineens jongen van rondzwemmen. Ik had niet echt speciaal met spirulina of repashy gevoerd, maar wel met artemia vervanger en daarnaast had ik de bak zo staan, dat de bak goed onder het alg zat. Verder zag ik ze zeer vaak op het hout zitten. Als ik kijk naar de Hypoptopoma’s die ik gekweekt had, dan had ik het beste resultaat in bakjes met veel blad en hout erin. Hoe schoner de bak was, des te eerder ze het loodje legden. Bij de bakken met veel blad en hout, kon ik ze met artemia in poedervorm voldoende voeding geven en groot krijgen. Denk dat je dit ook eens kan proberen bij de Otocinclus.

Even een weetje, de Otocinclus zet zijn eitjes af net als bv een Corydoras. Vaak klusters van eitjes en dan vaak onder beplanting. Als je kijkt naar de Hypoptopoma, dan zet die zijn eitjes af net als Sturisoma en Farlowella, in grote plakkaten en worden dan bewaakt zoals L-nummers dat doen.
 
Wat jammer. Oto kweek is dacht ik best bijzonder. Bij dat soort zaken vraag je je altijd af wat je anders had kunnen doen, maar soms zijn jongen gewoon niet geboren om te overleven. Ik hoop dat je er niet al te veel over in zit.
 
Wat jammer.

Ik had er ook eens jongen van. Dat was 2003. Had toen een bak met jonge corydoras aeneus, vol met nietriet. Uit weet ik veel wat een reden heb ik er een paar otocinclus ingezet en door het vele water verversen hebben ze dan op een avond beginnen te kweken. Ik stond er toen helemaal alleen voor en heb ze net zo opgevoed als de corydoras. .
Tot nu toe is het nooit meer gelukt maar sinds toen horen ze ook wel bij mijn favoriete vissen. :love:

Men gaat er van uit dat de otociclus die in gevangenschap kweken al eitjes hebben.
 
@ Gert,

Bedankt voor de uitgebreide info omtrent de opkweek van otocinclus broed.
Ik denk ook dat een stabiel draaiend aquarium met veel alg belangrijker is
dan een heel schoon aquarium.
Wat ik weet van kweekverslagen van James0816 op het forum van planet catfish
dat de jonge visjes niet tegen veranderde water waardes kunnen.
Bij mij ging het na een paar maand mis door bodemrot.
De plekken in de bodem heb ik weg geheveld met de slang en daarbij veel
meer water ververst dan de normale routine.
Het aquarium draait pas sinds een paar weken weer stabiel maar er zit
niet veel alg meer op de zij en achter wanden.
Pas als het aquarium weer flink bealgd is ga ik proberen de oto's eitjes
af te laten zetten. En als het me lukt heel spaarzaam voeren!!

@ Emotional Support Puppy

Ik baalde er echt van maar gelukkig doen de jonge corydoras habrosus die
ook in dit aquarium zitten wel goed ondanks het vele water verversen.

@ Tig

Wat leuk dat het je gelukt is, het zijn ook mijn favoriete visjes.
Bij mij hangt de spraybar achter boven in het aquarium.
Ik liet koud water met de druppel methode in de bak lopen
zodat het water extra lang door de spraybar op het oppervlak klettert.
Zowel de oto's als de habrosus gingen over tot afzetten van eitjes.
 

Terug
Bovenaan