Open bak met paludariumplanten


Wilco74

Member
Lid geworden
31 juli 2015
Berichten
19
Goedemorgen allemaal,

Ik ben van plan mijn open bak om te toveren in een planten terrarium. Er komen geen kikkers in. Nu is het zo dat veel van deze planten een hoge luchtvochtigheid nodig hebben. Een afdek ruit is geen optie, omdat het stuk hout wat ik erin wil hebben boven de rand uitsteekt. Is het voldoende om de planten regelmatig te sproeien? Of is afdekken noodzakelijk voor de luchtvochtigheid? Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.
 
Ik heb een Exo Terra met gaas afdekking. En een op maat gebouwde helemaal dicht. Met open bak zul je vaker moeten sproeien denk ik
 
Er is een klein apparaatje dat een heel fijne nevel prduceert, die van mij heette een Froggy.
Ik heb het ff gegoogled het heet een ultrasone mistmachine ze zijn klein en vanaf een paar tienjes.
 
Ik ben niet bekend met de mistmachines, misschien dat dat een uitkomst bied. Maar ik kan me voorstellen dat de verdamping heel hoog gaat zijn bij een open aquarium.
Zelf heb ik een open aquarium gehad met emerse groei (momenteel overigens ook) en een gesloten exo-terra terrarium dat ik had verbouwd tot paludarium. Deze laatste was goed vochtig te houden, ondanks wat kieren. Bij het open aquarium moet je echt vaak sprayen, daarom kies ik vooral beplanting uit die wat wijdverspreider is en niet perse constant vochtige lucht vereist. De luchtvochtigheid is gewoon te laag in de gemiddelde huiskamer. En om nu 3x per dag te gaan sprayen om al je planten vochtig te houden is nogal een commitment šŸ˜…
 
Die mistmakers heb ik ook 1 van Die je in een laagje water legt.. geen succes.. werkt met ultrasoon geluā€¦ trilt continu en spettert. Kun je beter investeren in een goede fogger met voorraadvat, of een sproeiinstallatie.
 
Je hebt op zich 2 opties, een fogger of een mister, beiden met voor en nadelen.

Een fogger is goedkoper in aanschaf, maar het zal alleen de luchtvochtigheid hoog houden. Je zal hoogstwaarschijnlijk zelf water moeten toevoegen om de bodem vochtig te houden (ook al is dit waarschijnlijk niet al te vaak nodig). Als de mist naar de bodem zakt geeft dit ook echt een prachtig effect.

Een mister/beregeningsysteem zorgt echt voor waterdruppels, het zal de bodem makkelijk vochtig houden maar is waarschijnlijk minder efficiƫnt wat luchtvochtigheid betreft. Daarbij is de aanschaf ongeveer 2x zo duur als een fogger.
 
Ik zie op het internet ook sterkere foggers met evt licht die in de vijver kunnen en dat lijkt me hier heel aantrekkelijk
16501348138801214519964.jpg
dit is me vijvertje.
Wel vraag ik me af of de nevel uit de vijver of waardanook uit, geen ziekmakende stoffen in de lucht kan brengen.
 
Je kan in je kamer misschien een luchtbevochtiger zetten.
Zet die dan max op 60% luchtvochtigheid , hoger is schadelijk voor je kamer en gezondheid.

Misschien dat dit toch een beetje helpt om de luchtvochtigheid voor je planten wat omhoog te krikken.
 
Maar ik bedoel dat er ziektekiemen meevernevelt worden kunnen, niet zozeer de luchtvochtigheid in de totale atmosfeer.
 

Terug
Bovenaan