Op zoek naar een roofvis


Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
129
Leeftijd
35
Hey iedereen,

Onze guppen hebben het teveel naar hun zin nu ons aquarium na veel ellende eindelijk goed draait. Voorheen hielden we een enkele baby gup over maar nu zijn we bijna overbevolkt. We weten dat de volw guppen wel eens een baby gup zullen opeten, maar de vraag is of er een andere vis bij gezet kan worden die de overbevolking kan helpen tegen te gaan.

Ben ook wel van plan om ze aan te bieden op MP maar zou beetje natuurlijke selectie in de bak willen hebben zodat ik straks niet met een bak vol stress zit ivm overbevolking.

We hebben een qubiq 60, welk visje/aquarium bewoner kan ons een beetje helpen?
 
Rouwtetra wordt vaak aangeraden dacht ik. Geen idee of die in je bak past overigens!
 
Kijk hier ook eens:
 
Houd wel rekening met de afmetingen van je bakje, die is 40cm toch?
Hoeveel guppen heb je nu en wat zwemt er verder rond? Heb je misschien een fotootje?:)
 
4 volwassen guppen (1.man, 3 vrouw) 2 wat grotere jonge guppen (1 cm groot denk ik) en dan een lading baby guppen ongeveer 10-15 stuks.

Verder 2 corydoras julii (wilde we nog aanvullen naar grotere groep van 4 a 5), saigon algeneter en paar garnalen (stuk of 10).

Foto van aquarium weekje geleden, toen hadden we nog maar 2 baby guppen, nu een hele boel erbij
 

Bijlagen

  • 20230811_203303.jpg
    20230811_203303.jpg
    2 MB · Weergaven: 71

Zou apistogramma cacatuoides evt kunnen volgens jullie? Ben naar een visspeciaalzaak gegaan zoetwateraquarium en die gaf aan dqt deze wel zouden kunnen in mijn huidige bak en qua dier/visbestand, maar wil graag ook jullie mening.
 
Nee, daar is je bakje te klein voor. Erg jammer dat de winkel zegt dat dit kan:(
Oke maar stel dat ik een grotere bak zou hebben (voor in de toekomst) zou deze wel kunnen samen met guppen? Zal hem nu niet kopen dan natuurlijk maar voor evt later, vind ze wel erg mooi namelijk! Dus wil graag al wat extra info of het wel of niet kan etc
 
Oke maar stel dat ik een grotere bak zou hebben (voor in de toekomst) zou deze wel kunnen samen met guppen? Zal hem nu niet kopen dan natuurlijk maar voor evt later, vind ze wel erg mooi namelijk! Dus wil graag al wat extra info of het wel of niet kan etc
Zelf geen ervaring met deze vis of guppen dus ik kan je hier niet verder mee helpen.
 
Ze hebben behoorlijk wat ruimte nodig en zeker als je kweekvormen wilt, zijn die (meestal) niet sterk. Ik heb zelf de agassizi fire red gehad en binnen 4 maanden waren ze alle 3 dood. Er vinden een beetje tevéél mensen ze mooi voor hun gezondheid.
 
Apisto gaat wel garnalen eten.
Of vraag je of garnalen de guppen gaan eten?
 
  • Haha
Waarderingen: TLS
Ze hebben behoorlijk wat ruimte nodig en zeker als je kweekvormen wilt, zijn die (meestal) niet sterk. Ik heb zelf de agassizi fire red gehad en binnen 4 maanden waren ze alle 3 dood. Er vinden een beetje tevéél mensen ze mooi voor hun gezondheid.
Mn oog is beetje gevallen op de apistogramma cacatuoides, is dit kweekvorm?
En hoeveel ruimte zouden ze moeten hebben?
 
Apisto gaat wel garnalen eten.
Of vraag je of garnalen de guppen gaan eten?
Nee de vraag was idd of apisto garnalen eet :)

Eten ze alle garnalen op of zijn er ook "rassen" die wel kunnen evt?
 
Ik hou zelf het liefste geen vissen bij garnalen en als je dat al wel doet dan moet je heel veel verstopplekken hebben en er rekening meer houden dat wat in de bek past als prooi zal worden gezien.
 
Kijk eens naar dit artikel:
dit artikel heeft bij het onderschrift bij de foto's de verschillen tussen de wilvariant, double red en triple red. Die Red varianten zijn weer wat verder doorgekweekt. https://dwarfcichlid.com/apistogramma/cacatuoides/
 
Volgens mij was er een topic over vissen die de levendbarenden in toom houden qua aantal maar ja dat kan ik zo snel niet vinden.
 
Ik hou zelf het liefste geen vissen bij garnalen en als je dat al wel doet dan moet je heel veel verstopplekken hebben en er rekening meer houden dat wat in de bek past als prooi zal worden gezien.
Oke duidelijk, maar stel je hebt al garnalen en je wilt deze apisto erbij zetten, ben je dan al je garnalen evt kwijt omdat ze als voer worden gezien? Ook al heb je veel schuilplaatsen
 
Uiteindelijk zijn al je garnalen de klos ja
 
Kijk hier ook eens:
daar was ik mee begonnen John
 
Sedert mijn school diamantzalmen volwassen is, zie ik geen nakomelingen van de platy's meer… ik houd die wel in een 1m aquarium…
 
Bedankt allemaal voor de tips over de visjes.
We hebben vandaag 5x gymnocorymbus ternetzi albino (albino zwarte tetra) variant aangeschaft, ze hadden er ( helaas ) niet meer. Is een groepje van 5 voldoende of zou je een grotere groep van maken, op internet lees ik verschillende dingen.
Ze zwemmen nu samen met onze kardinaaltetras in de middenzone van de bak, soms vormen ze 1 school en soms zwemmen ze helemaal alleen als school of soms echt alle visjes verspreid. Dat ze dan verspreid zwemmen komt dat evt dan omdat hun groepje te klein is?
 

Terug
Bovenaan