Ombouw naar aquaterrarium


Christoph1974

Active member
Lid geworden
23 september 2023
Berichten
34
Leeftijd
50
Nu ik de muur van mijn ingebouwd aquarium wil afwerken met hout wil ik toch graag weten of een ombouw naar een aquaterrarium mogelijk is. Het is de bedoeling boven de waterlijn een moerasgedeelte te creëren zonder er dieren in te houden.
Heb al altijd aquaria gehouden maar blijf dus ook een zwak hebben voor de oeverflora.
Er is ruimte voor de ombouw denk ik, enkel wat goes advies heb ik nodig. En eigenlijk ben ik vooral op zoek naar iemand die hier ter plaatse eens kan komen kijken om de mogelijkheden en de haalbaarheid in te schatten. Deze optie lijkt me de gemakkelijkste. Ik verwelkom je met open armen.
Ik geef nog enkele foto's mee van mijn subtropisch indisch gezelschap.
 

Bijlagen

  • 20230923_224548.jpg
    20230923_224548.jpg
    801.6 KB · Weergaven: 53
  • 20230923_225058.jpg
    20230923_225058.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 52
  • 20230923_225128.jpg
    20230923_225128.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 55
  • 20230923_225201.jpg
    20230923_225201.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Ik woon in Oost Vlaanderen, België, hoop dat er hier ook een paar Vlaamse hobbyisten aanwezig zijn 😉
 
Zou dat dan in de bestaande holte boven je bak moeten? In dat geval zal ik vooral kijken hoe je bovenwater en onderwater planten het licht kan geven zonder de onderwaterplanten te kort te doen en de bovenwaterplanten niet te verbranden in een krappe ruimte van 30 cm. Mogelijk kan je dan wat meer gebruik maken van daglicht of de ruimte erboven vergroten? Leuk project verder, ik ken iemand die standaard een houten box bovenop zijn aquarium zet en daarmee een “bovenruimte” creëert voor zijn vampierkrabben. Dus het is zeker mogelijk. Groetjes!
 
Zou dat dan in de bestaande holte boven je bak moeten? In dat geval zal ik vooral kijken hoe je bovenwater en onderwater planten het licht kan geven zonder de onderwaterplanten te kort te doen en de bovenwaterplanten niet te verbranden in een krappe ruimte van 30 cm. Mogelijk kan je dan wat meer gebruik maken van daglicht of de ruimte erboven vergroten? Leuk project verder, ik ken iemand die standaard een houten box bovenop zijn aquarium zet en daarmee een “bovenruimte” creëert voor zijn vampierkrabben. Dus het is zeker mogelijk. Groetjes!

Er hangen 2 hqi's, ongeveer 50cm boven de waterlijn en 1 led wat lager die ik makkelijk ook nog wat hoger kan hangen... Zoals ik het zie zou dat wel moeten lukken.
Kan ik ergens het werk van je kennis online zien ?
 
Nope, na akkefietjes op dit fora en Facebook heeft hij alles verwijderd. Op Reddit vind je wel wat leuke voorbeelden, heb je daar al gekeken?
 
Nee nog niet, ben ook totaal kiet thuis in Reddit. Ik bekijk het even.
 

Terug
Bovenaan