Neon tetra met bultje


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Ik kijk in mn 60l aquarium, en zie mn neontetra moeilijk zwemmen. Zij werd ook afgestoten door de rest van de vissen. Ik heb haar vervolgens uit het aquarium gehaald omdat omdat ik haar wilde eutaniseren. Ik heb de bultjes bekeken en gefilmd. Wellicht dat jullie iets zien?

Ik kon haar niet eutaniseren, nog niet. Heb haar alleen in een quarantainebak gezet. Mn 25l ingedraaide aquarium.
Ze zwemt schuin naar beneden. Het lijkt als of ze langzaam naar boven drijft. Waar de bulten zitten.
Dan lijkt het op zwemblaas problemen..

De bulten heeft ze al sinds dat ik haar heb. Het leek geen probleem te zijn maar nu zie ik dat ze beschadigd is geraakt bij de bulten. Als of het open is gebarsten of beschadigd is geraakt.

Ook lijkt het als of er een klein recht "graatje" uit lijkt te komen. geen iedee of dat een worm zou kunnen zijn. Zou een parasiet zulke bulten kunnen veroorzaken?

Verder zou tetraziekte nog een optie kunnen zijn. Hoewel er al maanden niets aan de hand was. Ik ga toch even voor de zekerheid goed het water wisselen.
 
@jessicapilon weet jij misschien wat het kan zijn? :( Mn vissie zwemt nogsteeds scheef (kop naar beneden) en zit nogsteeds in de quarantainebak
 
Dat gaatje zie ik zo niet (maar mijn ogen zijn niet zo geweldig meer), maar het valt me wel op dat ze een erg dikke buik heeft.
Je kunt haar een zoutbad geven, kijken of dat helpt?

Verder kan ik je ook niet helpen, vrees ik...
 
Dat gaatje zie ik zo niet (maar mijn ogen zijn niet zo geweldig meer), maar het valt me wel op dat ze een erg dikke buik heeft.
Je kunt haar een zoutbad geven, kijken of dat helpt?

Verder kan ik je ook niet helpen, vrees ik...
Ik bedoelde graatje als in vissegraat
Hier is het op het filmpje te zien. Een soort haartje wat uit de bult komt. Lijkt wel op een wormpje misschien? Of is het een stukje huid of dergelijke...
 

Bijlagen

  • YouCut_20230527_112734072.mp4
    35.1 MB
@Ed Tensen weet jij iemand die misschien weet wat dit kan zijn? Ik krijg niet echt veel reacties en ik wil graag weten wat ik het beste kan doen. Even in quarantaine houden misschien? Of aan dat haartje trekken wat er uit lijkt te komen?
 
Ik zie wat je bedoelt, dit ziet er echt wel uit als een wormbesmetting. Ik zie bovendien een dike buik, er zullen dus waarschijnlijk nog meer wormen in de vis zelf zitten. Als je je afvraagt waarom die alleen die er last van heeft: Omdat de anderen meer weerstand hebben, hogere begindosis, etc etc.
Een worminfectie kan door de tijd opbouwen, de anderen hebben dus hoogstwaarschijnlijk deze worm ook aan boord, maar nog niet in een dosis waar ze last van hebben.

Ik zou in jouw geval een stevige wormkuur doen.
 
@Ed Tensen weet jij iemand die misschien weet wat dit kan zijn? Ik krijg niet echt veel reacties en ik wil graag weten wat ik het beste kan doen. Even in quarantaine houden misschien? Of aan dat haartje trekken wat er uit lijkt te komen?
Ik denk wel een reactie waar je mee verder kan 👍.
 
Ik zie wat je bedoelt, dit ziet er echt wel uit als een wormbesmetting. Ik zie bovendien een dike buik, er zullen dus waarschijnlijk nog meer wormen in de vis zelf zitten. Als je je afvraagt waarom die alleen die er last van heeft: Omdat de anderen meer weerstand hebben, hogere begindosis, etc etc.
Een worminfectie kan door de tijd opbouwen, de anderen hebben dus hoogstwaarschijnlijk deze worm ook aan boord, maar nog niet in een dosis waar ze last van hebben.

Ik zou in jouw geval een stevige wormkuur doen.
Overal in elke bak? Of alleen bij de neontetra? En heeft ze hm dan echt al een half jaar in die bult zitten?
 
Kan ik niet alle vissen in de 300l behandelen? Zonder bodem, wel de filters van alle aquariums er in.

En dat de wormen in de aquariums zelf afsterven omdat ze geen vis als host kunnen vinden.

Ben een beetje bang dat de slakken en garnalen last krijgen van de wormenkuur... Maar die kunnen ook last hebben misschien. Moet ik dan ook mn garnalenbak behandelen? Het water van alle aquariums zijn in aanraking geweest met elkaar...
 
Ik zie wat je bedoelt, dit ziet er echt wel uit als een wormbesmetting. Ik zie bovendien een dike buik, er zullen dus waarschijnlijk nog meer wormen in de vis zelf zitten. Als je je afvraagt waarom die alleen die er last van heeft: Omdat de anderen meer weerstand hebben, hogere begindosis, etc etc.
Een worminfectie kan door de tijd opbouwen, de anderen hebben dus hoogstwaarschijnlijk deze worm ook aan boord, maar nog niet in een dosis waar ze last van hebben.

Ik zou in jouw geval een stevige wormkuur doen.
Dan maar dit vrouwtje er ook uit halen ...
IMG_20230527_134057.jpg


Deze heeft ook al zn bult sinds dat ik ze hier heb (een half jaar) ik dacht dat hoort bij vrouwtjes. Maar alleen hun lijken er dus echt bulten van te hebben. Zijn ze niet gewoon misvormd?
 

Bijlagen

  • IMG_20230527_134033.jpg
    IMG_20230527_134033.jpg
    75.2 KB · Weergaven: 39
De mannetjes en de rest van mn vissen lijken er geen last van te hebben.

Mn barbeel die heeft ook geen jeuk meer maar ik had laatst wel een dode vis (roodoogzalm) in mn 100 liter. Maar ook kapotte planten...
 
En me guppy? Of is dit normaal
 

Bijlagen

  • IMG_20230527_135039.jpg
    IMG_20230527_135039.jpg
    30.3 KB · Weergaven: 48
Gup is normaal dik drachtig, zoals ik al zei kan één vis de enige zijn die er duidelijk last van heeft. Die kan het bij zich gehad hebben en besmet heel langzaam aan de anderen. Maar door waterwissels vang je de vrijzwevende (op zoek naar gastheer) larven/wormen weg en houd je dus de besmettingsgraad laag. Maar in die ene (twee dus, die andere tetra lijkt me ook aangetast) ontwikkelen de wormen zich wel tot een punt dat de vis er dus wél last van krijgt.

Ik probeer het in een voorbeeld te gieten: je hebt een paardenbloem in de tuin. Die groeit rustig door, maar iedere keer nét voordat ie uitzaait haal je de bloem en het zaad weg (=effect waterwissel). De plant groeit wel door. De plant die er pal naast staat, heeft er in het begin geen last van, maar een paar maanden later wél. De rest van de tuin heeft er geen last van. Tot die keer dat je een keer niet helemaal op tijd was met het verwijderen van het zaad.
Deze vis is aan het 'zaaien' en verhoogt de infectiedruk, waardoor op den duur er meer vissen last van kunnen krijgen. Bovendien is de ene vis gevoeliger en heeft een mindere weerstand dan de ander.
Weer in de vergelijking: het zaad dat op de tegels valt, ontkiemt niet, het zaad dat in de vruchtbare aarde valt wél.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?
 
Gup is normaal dik drachtig, zoals ik al zei kan één vis de enige zijn die er duidelijk last van heeft. Die kan het bij zich gehad hebben en besmet heel langzaam aan de anderen. Maar door waterwissels vang je de vrijzwevende (op zoek naar gastheer) larven/wormen weg en houd je dus de besmettingsgraad laag. Maar in die ene (twee dus, die andere tetra lijkt me ook aangetast) ontwikkelen de wormen zich wel tot een punt dat de vis er dus wél last van krijgt.

Ik probeer het in een voorbeeld te gieten: je hebt een paardenbloem in de tuin. Die groeit rustig door, maar iedere keer nét voordat ie uitzaait haal je de bloem en het zaad weg (=effect waterwissel). De plant groeit wel door. De plant die er pal naast staat, heeft er in het begin geen last van, maar een paar maanden later wél. De rest van de tuin heeft er geen last van. Tot die keer dat je een keer niet helemaal op tijd was met het verwijderen van het zaad.
Deze vis is aan het 'zaaien' en verhoogt de infectiedruk, waardoor op den duur er meer vissen last van kunnen krijgen. Bovendien is de ene vis gevoeliger en heeft een mindere weerstand dan de ander.
Weer in de vergelijking: het zaad dat op de tegels valt, ontkiemt niet, het zaad dat in de vruchtbare aarde valt wél.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?
Kan ik niet alle vissen in de 300l behandelen? Zonder bodem, wel de filters van alle aquariums er in.

En dat de wormen in de aquariums zelf afsterven omdat ze geen vis als host kunnen vinden.

Ben een beetje bang dat de slakken en garnalen last krijgen van de wormenkuur... Maar die kunnen ook last hebben misschien. Moet ik dan ook mn garnalenbak behandelen? Het water van alle aquariums zijn in aanraking geweest met elkaar...
Ik snap nog niet waar ik moet behandelen want alle vissen zijn waarschijnlijk besmet, nn 60l mn 100l de neontetra in de 25, mn garnalenbak? Zelfs het kommetje op mn tafel misschien...
 
Ik vind het wel vreemd eigenlijk deze vissen waren 1 van me eerste vissen. Volgens mij heb ik deze nog bij de lfs gekocht toen ik voor het eerst een aquarium opstartte. Samen met me fantoomzalmen
 
Omdat die paardebloem inmiddels zich uitgezaaid heeft, en als er erg veel paardebloemen in je tuin staan, is er geen ruimte meer voor de andere planten. Het probleem bouwt zich langzaam aan op.
Je vissen hebben er last van!

En dan zijn er twee mogelijkheden: elke duidelijk aangetaste vis (in dit geval die 2 tetra's, maar eventueel ook anderen) euthanseren, of iedereen behandelen. Als je namelijk de parasiet in aaraking laat komen met medicatie, moet je doorzetten, anders krijg je resistentie.
 
De parasiet kan met een andere vis binnengekomen zijn, en de tetra's hebben minder weerstand (om welke reden dan ook, erfelijkheid, leeftijd, ...) en hebben een infectie ontwikkeld.
 
Ik heb allerlij opties, maar of de mogelijkheid er ook is is voor mij maar de vraag. Ik kan gewoon uit oogpunt voor mezelf en het behoud van me woning me niet te veel op de hals halen de komende dagen/weken.

Ik kan het water van de 60l extra schoon maken, de filters een keertje spoelen zodat de pompjes goed weer lopen en een goeie behandeling esha 2000 er in doen omdat dit mn lage dieren zoals slakken en garnalen geen kwaad zal doen en ondersteunend voor de weerstand van me vissen is.

Dit zelfde ben ik al 2 weken aan het doen in nn 100l en was vanplan nog een behandeling in te zetten voor de zekerheid. Dit is vanwege vinrot bij een gup van me

Ik kan alle vissen die aangedaan lijken door de wormen, maar ook de zwakke vissen. Én mn neontetra in een apparte bak behandelen tegen wormen. Het liefste in een zo klein mogelijke quarantaine bak. Dus niet 1 van 200L zoals ik wel heb staan.

Ik heb een goed werkend middel nodig wat schadelijk mag zijn voor garnalen en slakken aangezien ik dus alleen de kwetsbare vissen wil behandelen.

Ik heb vernomen dat de meeste middelen tegen wormen schadelijk zijn voor mn appelslakken, mn garnalen, mn torenslakken (die ik een beetje probeer te kweken en niet dood wil en moeilijk terug kan zoeken in mn grind bodem) mn anatome helenaslakken.

Een andere optie voor me is kappen met de hobby en de boel aan iemand anders over laten en geven. De zwakke en aangedane vissen eutaniseren. En klaar is kees...
 
Ik weet 99% zeker dat wat we op de video in de 25 liter zien, een schub is geen worm!
Wat ik niet zeker weet is wat die bulten zijn en waarom die er al een half jaar zitten. Bij allebij de tetras.
Wat ik ook niet zeker weet is waarom de buiken zo dik zijn, 1tje heeft echt een bult maar die zit er al lang. De andere heeft een dikke buik. Maar...

Kan het zijn dat ze opgejaagd werden omdat de mannetjes willen paren? Kan het zijn dat ze gewoon door het wilde paar gedrag een beschadiging aan het al bestaande bultje heeft gekregen. Nu een schubje los hangt en dat het op een wormpje uit een bult lijkt?

Ik heb net de vis in het netje bekeken maar ik kon niets zien. Ik heb haar toen ik een heel klein rond glazen schaaltje gedaan. Hier kon ik van boven af in goed licht met een donkere ondergrond heel goed een losse schub onderscheiden. Geen wormpje gezien!
Heb haar weer snel in het aquarium gedaan zonder foto te maken

De bulten zouden hoe dan ook iets anders kunnen zijn dan wormen. Een vervorming, tetra ziekte, een andere parasiet. De dikke buik zou zwangerschap kunnen zijn.

De andere vissen lijken nergens last van te hebben en de bulten zaten er altijd al. Het uitsteekseltje in de video is 99% zeker een schub. Die mee beweegd op de stroming van de vinnen van de vis
 
Heb ook eens rond gezocht of ik er wat over kan vinden,
mss heb je hier iets aan.



Neontetra ziekte wordt verspreid via nieuwe vissen of via levend voer. De vissen krijgen last van vervagende kleuren, rusteloosheid, bobbels op het lichaam, kunnen niet meer goed zwemmen, het lichaam kan krom groeien en uiteindelijk gaat de vis dood. Er is geen genezing mogelijk.






 
Heb ook eens rond gezocht of ik er wat over kan vinden,
mss heb je hier iets aan.



Neontetra ziekte wordt verspreid via nieuwe vissen of via levend voer. De vissen krijgen last van vervagende kleuren, rusteloosheid, bobbels op het lichaam, kunnen niet meer goed zwemmen, het lichaam kan krom groeien en uiteindelijk gaat de vis dood. Er is geen genezing mogelijk.






Wouw marc ja zeker heb ik hier wat aan! Ik heb het allemaal doorgenomen... Ik haal verschillende dingen er uit, een vis die swemt meg zn staart omlaag (mijn stervlek zalm deed dat) krom groeien (mn guppy) en dan mn tetras die ziek zijn.

Alleen is de tetra ziekte een snel verspreidende parasiet.

Mn guppy kreeg ik met een boggelrug, de stervlekzalm zwom al meer dan een half jaar met zn staart naar beneden. Naar mijn iedee hadden de neontetras al heel lang die bulten en de andere een dikke buik (die met die bulten vind ik geen dikke buik hebben denk ik die is volgens mij zwanger)

Gisteren kwam ik dan wel een dode vis tegen, een stervlekzalm maar die had een rare zwarte vlek bij zn kieuw zitten. Ik had het water 4 dagen geleden ververst omdat er toen een roodoogzalm dood in lag en het waterme niet echt schoon leek.

Gisteren weer een waterwissel gedaan. Ik ga er vandaag nog 1 doen en dan doe ik nog een behandeling esha voor de vinrot van me guppy.

Straks als mn 300 klaarstaat dan doe ik al me vissen daarin, dan zou ik ze eventueel allemaal tegelijkertijd kunnen behandelen.

Het zou ook fijn zijn als ik me planten kan behandelen voor ze in de nieuwe bak gaan. Alleen ik zal alles in 1 keer over moeten plaatsen. Want daar komt ook een nieuwe bodem in en die wil ik niet besmetten met allerlei zooi.

De meeste parasieten verspreiden zich gewoon veel sneller en ik zie alleen maar van die halve gare symptomen dat ik nergens een touw aan vast kan knopen. Dat maakt de juiste behandeling moeilijk en uiteindelijk zal ik dan toch iets moeten kiezen. Een algemeen anti parasitair middeltje. Iets waar mn garnalen en slakken vrede mee heeft. Plus ik heb ook geen zin om mn bak kapot te mediceren
 

Terug
Bovenaan