Lichtspectrum gewone huishoudlamp


Joke

Member
Lid geworden
27 januari 2024
Berichten
6
Leeftijd
44
Hallo,

Ik heb tijdelijk een klein tweedehands bakje staan.
De verlichting was volgens mij niet ok. De 2 lampjes die er in zaten gaven te weinig licht + een roze gloed. Intussen zijn beide lampjes stukgegaan.
Hun opschrift is niet meer leesbaar, dus ik geen benul wat voor lampen het waren.
Nu kwam mijn man af met een gewone huishoudlamp.
Is er iemand die weet hoe of waar ik kan te weten komen welk lichtspectrum deze dekt?
Het gaat om een Philips master, 18 watt; PL-C 827/4P.
Ik gebruik ze voorlopig, maar wil nagaan of ik dit zo kan laten of toch best op zoek ga naar iets wat past in de kap.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 17066221455814310803902101397811.jpg
    17066221455814310803902101397811.jpg
    2 MB · Weergaven: 18
je lamp is een 827 dwz kleur 2700k voor mijn is dit te geel maar als jij dit ok vind zullen je vissen en planten er geen probleem van maken.
Ik zou eerder gaan voor een 4000k en 6000k lampen
 
Merci voor de snelle en duidelijke reactie
Waar kan ik een tabel of dergelijke vinden om zelf uit te pluizen hoeveel K een lamp geeft?
(Of welke term gebruik ik bv als zoekopdracht)
 
Pl lampen kleurtemperatuur opzoeken.
Vandaag de dag is alles led geworden of een open aquarium bv dat vind ik altijd mooi met planten eromheen en ook die eruit groeien op een beetje kamerlicht
 
  • Leuk
Waarderingen: Joke
Bedenk je wel dat lampen met dezelfde kleurtemperatuur in K hele verschillende kleurspectra kunnen hebben. :) Je kan bijv een lamp hebben met grote pieken in rood en blauw die 5000K geeft, maar ook eentje die juist vooral groen/geel uitzendt en weinig rood en blauw. Met de kleurtemperatuur alleen weet je dus maar beperkt wat je in huis haalt.
 
Pl lampen kleurtemperatuur opzoeken.
Vandaag de dag is alles led geworden of een open aquarium bv dat vind ik altijd mooi met planten eromheen en ook die eruit groeien op een beetje kamerlicht
Idd mooi zo'n open bak.
Maar ons gezin (4 kinderen) kennende zou dat me heel wat stress opleveren. Allerlei "wat en wie" in de bak zonder dat ik daarmee akkoord ben
 
Bedenk je wel dat lampen met dezelfde kleurtemperatuur in K hele verschillende kleurspectra kunnen hebben. :) Je kan bijv een lamp hebben met grote pieken in rood en blauw die 5000K geeft, maar ook eentje die juist vooral groen/geel uitzendt en weinig rood en blauw. Met de kleurtemperatuur alleen weet je dus maar beperkt wat je in huis haalt.
Hoe lees je dan van een lamp af welke kleuren ze uitzendt? Of is deze info enkel bij aquaria en terraria lampen door de fabrikant gegeven?
 
De vroegere gloeilampen waren ideaal. Maar als je een eenvoudige bakje hebt met eenvoudige plantjes kan je voorlopig prima een spaarlampje gebruiken.
Bijvoorbeeld een Philips Tornado E27 15W - 865 Daglicht. Geeft 850 lumen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joke
Bedenk je wel dat lampen met dezelfde kleurtemperatuur in K hele verschillende kleurspectra kunnen hebben. :) Je kan bijv een lamp hebben met grote pieken in rood en blauw die 5000K geeft, maar ook eentje die juist vooral groen/geel uitzendt en weinig rood en blauw. Met de kleurtemperatuur alleen weet je dus maar beperkt wat je in huis haalt.
Voor een aquarium ruim voldoende. In onderstaande schema is prima te herleiden wat er nodig is voor je planten, denk ik. Een hogere Kelvin waarde geeft voor een groot deel een vermindering van rood en een toename van blauw in de mengkleuren. Wat dan ook de belangrijkste kleuren zijn voor je planten. Het gaat bij een Kelvin waarde dan ook nooit over het aandeel van elke afzonderlijke kleur. Kelvinwaarde gaat altijd over mengkleuren die tezamen een kleur temperatuur aangeven.


Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb tijdelijk een klein tweedehands bakje staan.
De verlichting was volgens mij niet ok. De 2 lampjes die er in zaten gaven te weinig licht + een roze gloed. Intussen zijn beide lampjes stukgegaan.
Hun opschrift is niet meer leesbaar, dus ik geen benul wat voor lampen het waren.
Nu kwam mijn man af met een gewone huishoudlamp.
Is er iemand die weet hoe of waar ik kan te weten komen welk lichtspectrum deze dekt?
Het gaat om een Philips master, 18 watt; PL-C 827/4P.
Ik gebruik ze voorlopig, maar wil nagaan of ik dit zo kan laten of toch best op zoek ga naar iets wat past in de kap.

Alvast bedankt
Voor tijdelijk is het prima.
 

Terug
Bovenaan