Lagenandra meeboldii red plaatsing aquarium


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Morgen krijg ik o.a de Lagenandra meeboldii red.
Ik lees dat ze het beste in de grond kunnen met de rizoom net boven de grond.

Maar mag je ze ook op steen binden?
Of gaat de Meeboldii dat niet fijn vinden?
 
Omschrijving:
Een middelgrote rizoomplant. De bladeren zijn ovaal van vorm maar kunnen verschillen in grote en worden bruinrood van kleur. Deze plant groeit niet snel en heeft een voedselrijke bodem nodig.
De lagenandra is zeer nauw verwant aan de bekende cryptocorynen. Vele variaties van de lagenandra bleken niet geschikt voor het aquarium leven maar deze vrij nieuwe plant uit India bewijst het tegendeel. Deze prachtige verschijning heeft een groeiwijze zoals de Anubias maar moet juist weer in de bodem geplaatst worden en niet op stenen of achterwanden. Let wel op dat de wortelstok niet te diep in de bodem geplaatst word.
 
Maar dan mogen dus alleen de wortels in de bodem.
Maar wat als deze te kort zijn om in de bodem te doen, de plant komt los namelijk.
 
Je kunt m verzwaren met zo'n keramiek ring. Of je legt er (tijdelijk) een steen op.
 
Ik heb hem ook gehad maar zag er zover ik me herinner niet echt een Rizoom aan zoals een Anubia wel heeft.
 
Ik heb de groene en de rode, rood alleen in de bodem. Groen in de bodem en op hout.
In de bodem en op het hout zie ik geen verschil in groei. Enige wat mij opvalt is dat ze niet aan het hout vastgroeien.
 
Nu enige tijd 3 Lagenandra meeboldii red in het aquarium.
Uiteindelijk heb ik ze aan een klein steentje vastgebonden.
Zo staan ze met de wortels iets in de grond, zonder dat ze naar boven kunnen drijven/los kunnen komen.

Ze doen het tot nu toe prima.
Bij twee zie ik enkele blaadjes opkomen.
Heb voor de zekerheid in de bodem voedingsbolletjes erbij gedaan, voor het geval dat de wortels dieper gaan groeien.
 
Ik heb hem ook gehad maar zag er zover ik me herinner niet echt een Rizoom aan zoals een Anubia wel heeft.
Hmmm.... voor zover ik weet heeft deze plant wel een rizoom. Die je inderdaad ook gewoon in de bodem kan planten zoals ik hierboven al las. . Dit is trouwens een plant die van een leemachtige, voedzame bodem houdt. Ze worden het mooist als solitair. Lichtsterkte; gemiddeld zou ik zeggen. Ze houden van een gemiddelde waterhardheid dus wat onder pH 7 of ietwat erboven.
 
Ze houden van een gemiddelde waterhardheid dus wat onder pH 7 of ietwat erboven.
Ik neem aan dat dit een verschrijving is, en dat je ofwel de waterhardheid bedoelt met de bijbehorende waarden ofwel de zuurgraad van het water.
 
Ik neem aan dat dit een verschrijving is, en dat je ofwel de waterhardheid bedoelt met de bijbehorende waarden ofwel de zuurgraad van het water.
Dat heb ik natuurlijk heel bewust geschreven, tenslotte moet er iemand zijn die controleert of je wel oplet. De plant gedijt goed in water licht alkalisch tot en zwak zuur met een pH waarde zo rond de 7. :):);)(y)
 

Terug
Bovenaan