Koppel of 2 vrouwen kersenbuik


ArnhemS

New member
Lid geworden
7 maart 2024
Berichten
4
Leeftijd
37
Beste (mede) aquarium liefhebbers,

Recent heb ik een "koppel" kersenbuikjes aangeschaft voor in mijn Rio180. Heb al een aantal jaar ervaring, maar ik heb deze soort nog niet eerder gehad. Ik heb ze nu 3 weken, maar ik twijfel of het een koppel is. En ben benieuwd naar jullie mening...

De kersenbuik met de meeste kleur accepteert de ander totaal niet. Eten word amper toegestaan, hij/zij word niet in de buurt toegelaten en mag zich enkel verschuilen in een hoekje. Ik weet dat ze even wat tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Ik heb me vooraf ingelezen, maar dit gedrag zie ik nergens terug. Dus ik vraag me af of het komt omdat het 2 dames zijn. Zie fotos. Ze zitten nu met een groepje vijfstreepbarbelen, met veel planten en verstopplekken (kokosnoten, hout etc)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • 20240305_134243.jpg
    20240305_134243.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 31
  • 20240305_132932.jpg
    20240305_132932.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 27
Wees blij als het geen koppel is want als ze een nestje hebben kunnen ze de hele bak terroriseren tot de dood van andere bewoners aan toe. Ik heb het zelf bij de hand gehad.
 
Prachtig cichliden broedgedrag in het verschiet, is niet erg als een medebewoner sneuvelt.
Je leert er weer veel van.
Kersenbuiken kunnen ook in een dichte groep/kolonie heb ik eens in artis gezien.
 
Tja Edwin in een bak met heel veel ruimte zal het eerder goedgaan denk ik maar in de meeste bakken van leden niet is mijn angst en ik vindt het zonde als er een medebewoner zal sneuvelen want daar koop je geen vis voor toch?
Maar ja ieder zn ding;)
 
Vis eet vis j.
Logisch dat je daar geen tetras aan opvoerd maar met een flinke ploeg guppen wel makkelijk , kersenbuiken zijn detritussnaaiers.
 
Laatst bewerkt:
Ja Edwin ik heb hier meegemaakt dat ze met jongen een grote volwassen zwaarddrager man in de hoek dreven en hem kapot pikten.
Als ze een nestje hebben dan zal dat in een niet hele ruime bak voor veel stress kunnen zorgen maar zoals vaak hangt het denk ik ook van hun karakter af.
 
Zwaarddragers heb ik een zwak voor😍 maar met 5a6 koppels kersebuiken in een meterbak krijg je net zo goed spectakel als met malawies.
 
Dank voor jullie hulp! Ik ben benieuwd hoe het gedrag zich verder ontwikkeld.
 
Ja Edwin ik heb hier meegemaakt dat ze met jongen een grote volwassen zwaarddrager man in de hoek dreven en hem kapot pikten.
Als ze een nestje hebben dan zal dat in een niet hele ruime bak voor veel stress kunnen zorgen maar zoals vaak hangt het denk ik ook van hun karakter af.
Dit is een karakter dingetje.

Ik heb een koppel probleemloos in een 70x50x50 bak zitten met o.a Colisa chuna.

Je zou zeggen een gewaagde combi. Maar het gaat prima.
 
Inmiddels zitten ze er 4 weken in, maar het mannetje word (nog) niet geaccepteerd. Pittige dame denk ik, want ze laat hem niet toe. Hoelang duurd dit "wen proces"?
 
Tja zoveel weken is wel erg lang en weet je zeker dat het een koppel is of in elk geval man en vrouw?
Misschien kun je nogeens 2 duidelijke nieuwe foto s posten.
 
Ik heb geprobeert duidelijke fotos te maken. Maar de (vermoedelijke) man (foto 2), laat zich nauwelijks zien. Dus was even een uitdaging. Maar zie fotos. Alvast bedankt!
20240325_140649.jpg
20240325_140737.jpg
 
Het is nog altijd zo (zeker bij cichliden) dat als je een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zet, het nog niet automatisch een match is. Ze moeten elkaar ook aardig vinden.
 
Tja ik ben geen kenner maar foto 2 heeft ook een rozige buik toch?
Het is nog altijd zo (zeker bij cichliden) dat als je een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zet, het nog niet automatisch een match is. Ze moeten elkaar ook aardig vinden.
Klopt maar bij beide zie ik een roze buik dus ik denk ook 2x vrouw.
 
Wat ik begrijp van internet, is dat ze allebei een roze buik hebben:

Het mannetje wordt 10 centimeter lang terwijl het vrouwtje meestal 2 tot 3 centimeter korter blijft. Het vrouwtje heeft een gouden gloed over haar lichaam, meestal wat meer ogen op haar vin dan het mannetje en op haar buik is de rood/roze vlek goed zichtbaar. Bij het mannetje blijft deze hooguit wazig roze en gaat pas iets feller kleuren wanneer het koppel eitjes en jongen heeft. Het mannetje is te herkennen aan de puntige rugvin en aarsvin. Bij het vrouwtje is deze meer rond van vorm. (wikipedia)
Het mannetje wordt 10 centimeter lang terwijl het vrouwtje meestal 2 tot 3 centimeter korter blijft. Het vrouwtje heeft een gouden gloed over haar lichaam, meestal wat meer ogen op haar vin dan het mannetje en op haar buik is de rood/roze vlek goed zichtbaar. Bij het mannetje blijft deze hooguit wazig roze en gaat pas iets feller kleuren wanneer het koppel eitjes en jongen heeft. Het mannetje is te herkennen aan de puntige rugvin en aarsvin. Bij het vrouwtje is deze meer rond van vorm. (https://www.visaquarium.nl/vis/Pelvicachromis-pulcher)

Het geslachtsverschil is te zien aan de lengte en vorm van de vinnen. (https://www.aquariumdatabase.nl/aquarium-vissen/cichlidae/kersenbuik-cichlide/)

De onderste foto lijkt een puntiger rugvin te hebben dan de bovenste foto.
Ik ga voor een vrouwtje (boven) en een mannetje (onder).
 
Maar de lichaamsbouw verraad ondanks een iets puntiger rugvin toch dat het een vrouw is.
 
Maar de lichaamsbouw verraad ondanks een iets puntiger rugvin toch dat het een vrouw is.
Dat vindt ik ook en dit staat er bij Aquainfo:

Het mannetje is te herkennen aan zijn roodgekleurde buik en sterk verlengde vinnen. Zijn borstvinnen hebben meestal een blauw streepje. Het puntje van zijn staart heeft ook verschillende kleuren. Van de kop tot de staart loopt een zwarte horizontale streep, dit vindt je ook terug in de rugvin, met in de punt ietsje oranje-rood. Het vrouwtje is kleiner en heeft minder uitlopende vinnen. Haar rode/paarse buik is iets ronder dan bij het mannetje, de rugvin kleiner en geler van kleur. Ook heeft ze de zwarte streep van kop tot staart. De buikvinnen zijn meestal ook rood/paars, soms gelig.
 
Het is nog altijd zo (zeker bij cichliden) dat als je een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zet, het nog niet automatisch een match is. Ze moeten elkaar ook aardig vinden.
Daarom heb ik voor ik mijn koppel kocht, een half uur voor de verkoopbak gezeten om een reeds gevormd koppel te kunnen uitkiezen.
 

Terug
Bovenaan