Kan ik een koppel killi houden in een 30 liter nano


R

RRJ

Guest
Hoi,

Nu mijn grotere aqaurium aan het vorderen is denk ik erover om misschien een koppel killi hierin te gaan huisvesten als dit tenminste mogelijk en verantwoord is.
Zo ja welke soort zou ik kunnen houden en welke verhouding aan te houden
Zo nee geen probleem :D
 
Je zou kunnen denken aan een harempje uit de Aphyosemion Striatum groep, Gardneri/lopez etc.
Zorg dan wel voor een flinke beplanting en liefst donkere bodem en wat kienhout, de temperatuur niet hoger als 22 graden vanwege hun temperament.
Houd er rekening mee dat ze uit de kleinste kiertjes en gaatjes springen.

succes.
grt koos.
 
Bedankt voor de informatie Koos
 
Heb zelf een twee koppels Aphyosemion Australe Kaap Lopez in een 40 liter bakje en dat gaat probleemloos.
Een koppel of trio in een 30 liter bakje moet zeker gaan, wel met de tips van Koos eens.
 
Dit lijkt me toch net wat te klein voor killivissen. Ik heb een koppeltje A. Gardneri's in een 60 cm (63l) aquarium en ik vind dat dit toch echt het minimum is.
 
jodocus zei:
Je zou kunnen denken aan een harempje uit de Aphyosemion Striatum groep, Gardneri/lopez etc.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit toch wat onduidelijk.

De striatum groep, de asutrale en de gardneri zijn behoorlijk verschillend. Zo verschillend, dat ze nauwelijks als elkaars alternatief kunnen gelden.

Of wat bedoel je Koos?

Tijn2000 zei:
Dit lijkt me toch net wat te klein voor killivissen. Ik heb een koppeltje A. Gardneri's in een 60 cm (63l) aquarium en ik vind dat dit toch echt het minimum is.
Noem je nu net een van de killi's die in verhouding tot zijn mede-killi's een pak meer ruimte nodig heeft.
Het gedrag van bv. een Chrimaphyosemion is totaal niet te vergelijken en daarmee kun je killi's niet over dezelfde kam scheren.

~ Ivo
 
Tijn2000 zei:
Dit lijkt me toch net wat te klein voor killivissen. Ik heb een koppeltje A. Gardneri's in een 60 cm (63l) aquarium en ik vind dat dit toch echt het minimum is.

Eens wat A. Gardneri betreft echter Aphyosenium australe kaap lopez bijvoorbeeld kan echt wel. Deze visjes zijn veel kleiner en hebben minder territorium drift. Bij mij zitten twee koppels in een 40 liter bak en ze doen het eigenlijk zelfs beter dan twee andere koppels van dezelfde soort in een 120 liter bak.

Ik heb ook probleemloos twee koppels Aphyosemion striatum in een Aqua40 bak.

Mijn Gardneri zitten in een 80 cm bak maar zelfs daar heb ik de mannen moeten scheiden. Bij de kweker waar ik ze gehaald heb zaten veel mannen en vrouwen probleemloos bij elkaar. Echter dat was een vrijwel kale bak. Mijn bakken zijn met hout, planten en een bodem en daardoor ontstaat naar mijn idee territorium drift. Nu heb ik een trio in de 80 cm en dat gaat prima. Een andere man zit samen met een vrouw in een aqua40 wat ook goed gaat maar wel tijdelijk is totdat ik een 60 cm bak beschikbaar heb. Soms moet je wat schuiven om het ieder naar de zin te maken :)
 
Bedankt voor de reacties ik zal eens kijken en afwegen wat ik kan en ga doen. Het blijft wel de intentie om iets goed te doen en niet een soort van inpulsief probleem te creeren
 
Geen probleem hoor Koos. De intentie was ook niet om er twee of drie verschillende soorten in te houden maar 1 en dan dus een koppel of trio :)
 
Bijna alle Aphyosemions en Chromaphyosemions kunnen daar in. Fundulopanchax moet je mee oppassen omdat de mannen daar vaak een wat pittiger karakter hebben. Dat gezegd hebbende ik heb zelf 3 oude paartjes F. gardneri in 45x35x35 zitten. Geluk speelt ook een rol. Wat bij de een gaat wil niet perse zo gaan bij jou.
 

Terug
Bovenaan