Kak, slakken in de bak


sterremos

Well-known member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
85
Leeftijd
64
Bakkie opgestart met alles nieuw en planten via Invitro planten, gaat vandaag het licht aan.
zit er allemaal puntjes in het mos, begin van slakken :-(

Balen hoor, maar een Helena slak halen

Ron
 
Slakken zijn nuttige beestjes, die je helpen bij je bak schoon houden. Ze eten resten voer, alg en rottende materie op. Ik heb het nooit een probleem gevonden, worden het er teveel voor het aanzicht dan voerbeleid aanpassen.
 
Een helenaslak gaat het niet oplossen, die eet niet even al die slakken op.
 
Slakken zijn nuttige beestjes, die je helpen bij je bak schoon houden. Ze eten resten voer, alg en rottende materie op. Ik heb het nooit een probleem gevonden, worden het er teveel voor het aanzicht dan voerbeleid aanpassen.

In een bakje van 30 liter wordt het al snel teveel.
 
In een bakje van 30 liter wordt het al snel teveel.
In mijn nano van 40L gaat het goed, wel wat slakjes maar ik vind het niet storend, zitten niet tientallen op t glas ofzo. Maar is uiteraard voor iedereen persoonlijk šŸ˜Š
 
Juist in zo'n klein bakje zou ik blij zijn met wat hulp met het systeem gezond houden. Overtollig voer, algen en rottende plantenresten worden opgeruimd. Heb je dat allemaal weinig in je bak, dan heb je ook weinig slakken.
 
Slakjes zijn inderdaad nuttig en welke soort is het? Je kan ze als ze groeien vaak prima wegzuigen of met bv komkommer lokken en ze dan verwijderen.
 
Zelf vind ik het niet erg van wat slakken in een aquarium te hebben.
Komen het er teveel dan voer je enkele dagen op een vaste plaats en ga ik zoveel mogelijk middelmaat en kleine slakken verwijderen en tot een gewenst aantal grotere slakken behouden.
Je gaat dan merken dat de slakken amper gaan aangroeien in populatie.

Jij zit nog in de opstartfase (zonder vissen of garnalen )van je aquarium en dan zou je nog een anti slakkenmiddel kunnen gebruiken.
 
dank allen voor de reacties, de slakken zijn nog klein, dus kan ik niet zien welke het zijn.
maar ik weet nog van vroeger, als het puntslakjes zijn, dit kunnen er zo veel zijn, ik zag toen gewoon de bodem "bewegen" als het zoveel zijn.
een paar slakken is geen probleem.
Waar ik van baal is dat ik planten invitro gekocht heb om dit probleem niet te hebben, en dan heb ik nu opeens slakken.

Ga eerst preventief actie ondernemen, heb flubenol besteld .
 
vandaag een paar opgezogen en eens onderzocht, zijn het geen slakken (gelukkig ) maar wat is weet ik nog niet.
een closeup foto gemaakt, en het zijn "rondjes "ik heb ze vergeleken met de bodem, maar dat is het ook niet.
het is apart dat in de ochtend op de planten en wat op het raam zit.

als ik via google de foto laat analyseren komt op zaadjes uit.
iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_20231223_140845.jpg
    IMG_20231223_140845.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 41
  • IMG_20231223_141439.jpg
    IMG_20231223_141439.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Kan het materiaal zijn waar de wortels van je plantjes in zaten? Of iets uit je filter of bodemmateriaal/ bodemvoeding? Het ziet er voor mij niet echt uit als een materiaal dat afkomstig is uit de natuur eerlijk gezegd.
 
Kan het materiaal zijn waar de wortels van je plantjes in zaten? Of iets uit je filter of bodemmateriaal/ bodemvoeding? Het ziet er voor mij niet echt uit als een materiaal dat afkomstig is uit de natuur eerlijk gezegd.
klopt, ik denk ook dat het machinaal is, waar wat, de planten hadden meer een gelei bodem.
in het filter zit alleen spons en pijpjes.
Als ik naar de bodem kijk is ziet er het anders uit, ziet eruit als korrels en geen cylinders

Heel apart
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan