Juwel Helialux Spectrum 1000 ?


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Goedenavond allemaal,

Mijn aquarium is een Juwel Rio180 en daarin zitten ook een aantal rode planten (alternanthera ).
Ex rode planten is een betere omschrijving :(.
Ondanks het toevoegen van extra ijzer is er geen verbetering te zien.
Het blijven armetierige plantjes, snik.

Hebben jullie ideeen hoe ik de leef omstandigheden van deze planthes kan verbeteren?
De verlichting is Juwel Day & Night (Juwel Helialux Spectrum is mij te duur, of weten jullie een goed 2e hands adresje?).
Verder voeg ik Flora Carbo toe en stop Terra Caps.

Groetjes

Anne
 
Welke is juwel day en night? Ik ken die naam niet direct het klinkt als een dimmer maar niet als een lamp😀
 
Goedenavond allemaal,

Mijn aquarium is een Juwel Rio180 en daarin zitten ook een aantal rode planten (alternanthera ).
Ex rode planten is een betere omschrijving :(.
Ondanks het toevoegen van extra ijzer is er geen verbetering te zien.
Het blijven armetierige plantjes, snik.

Hebben jullie ideeen hoe ik de leef omstandigheden van deze planthes kan verbeteren?
De verlichting is Juwel Day & Night (Juwel Helialux Spectrum is mij te duur, of weten jullie een goed 2e hands adresje?).
Verder voeg ik Flora Carbo toe en stop Terra Caps.

Groetjes

Anne
Wat ik heb begrepen is Helialux Spectrum ook niet geschikt voor moeilijke en rode planten. Ik heb het ook overwogen, maar na het nodige speurwerk hier en via Google mijn conclusies getrokken.
Daytime Matrix lijkt me wel wat, maar is nogal kostbaar. Deze is met Juwel adapter verkrijgbaar.
 
Je hebt de Led uitvoering van de Juwel bak? Ik heb de night versie vervangen in mn Lido door de Color.



en verder voeg je geen plantenvoeding toe? Want Carbo alleen lijkt me niet voldoende.
 
De meeste rode planten stellen hogere eisen aan hun omgeving. Denk hierbij aan een sterke verlichting van 30 lumen of meer per liter inhoud, verlichting met het juiste kleurenspectrum voor de planten (maximaal 5000 kelvin). Voldoende voedingsstoffen in het water en in de bodem.
En omdat rode planten veel licht verlangen ontkom je er niet aan om met CO2 te bemesten.
Als je hier niet aan kan voldoen, dan is het beter om planten te kiezen die minder eisen stellen aan de verlichting enzovoort.
 
Besef wel dat je met Profito alleen sporenelementen toevoegt.
Nitraat en fosfaat zijn belangrijke voedingsstoffen die ontbreken in profito.
 
Besef wel dat je met Profito alleen sporenelementen toevoegt.
Nitraat en fosfaat zijn belangrijke voedingsstoffen die ontbreken in profito.
Klopt helemaal, ik vul dat aan met voor elk een stockoplossing. Dat vindt ik gemakkelijker dan alleen poeders.
Zelfs al heb je een All in one plantenvoeding kan dat zinvol zijn.
Informatie...voorbeelden

 
Laatst bewerkt:
Je hebt de Led uitvoering van de Juwel bak? Ik heb de night versie vervangen in mn Lido door de Color.



en verder voeg je geen plantenvoeding toe? Want Carbo alleen lijkt me niet voldoende.
Hallon Fozzy,

Ik heb idd de Led uitvoering.
Als plantenvoeding geef ik wekelijks Profito en zo af en toe vloeibare CO2
 
De Juwel Day & Night heeft wit en blauw licht.
Misschien dat hij ingesteld staat met te weinig of teveel licht?
Voor overdag (tussen 11:00 en 19:25 staat hij op 95% wit licht en 35% blauw licht.
Zou dit niet goed zijn?

Groetjes

Anne
 
De Juwel Day & Night heeft wit en blauw licht.
Misschien dat hij ingesteld staat met te weinig of teveel licht?
Voor overdag (tussen 11:00 en 19:25 staat hij op 95% wit licht en 35% blauw licht.
Zou dit niet goed zijn?

Groetjes

Anne
Bij de verlichting van Juwel mist rood in het witspectrum. Zij gaan altijd uit en werken met m.i. een veel te hoge Kelvinwaardes. Die naar mijn mening hooguit zo'n 5000 Kelvin hoort te zijn. Wat overeenkomt met het dag licht zo in de middag. Overigens rode planten vragen een hoge lichtsterkte, wat dan weer iets anders is dan dan lichtduur die minimaal op zo'n 8 uur kan staan. En een hoge lichtsterkte betekend bijna altijd dat er CO2 en meer overige voeding toegevoegd moet worden.

kleurtemperatuur.jpg
 
Bij de verlichting van Juwel mist rood in het witspectrum. Zij gaan altijd uit en werken met m.i. een veel te hoge Kelvinwaardes. Die naar mijn mening hooguit zo'n 5000 Kelvin hoort te zijn. Wat overeenkomt met het dag licht zo in de middag. Overigens rode planten vragen een hoge lichtsterkte, wat dan weer iets anders is dan dan lichtduur die minimaal op zo'n 8 uur kan staan. En een hoge lichtsterkte betekend bijna altijd dat er CO2 en meer overige voeding toegevoegd moet worden.

Bekijk bijlage 363824
betekent dit dan dat ik het % blauw moet verminderen benvo?
 
De Juwel Day & Night heeft wit en blauw licht.
Misschien dat hij ingesteld staat met te weinig of teveel licht?
Voor overdag (tussen 11:00 en 19:25 staat hij op 95% wit licht en 35% blauw licht.
Zou dit niet goed zijn?

Groetjes

Anne
Ik heb geknoeid met me juweldingen tot dit voorlpig resultaat,
16912387777821723424182.jpg
en ook
1691238924783174492556.jpg
dus vol aan of vol uit ik heb deze1691238501188769820502.jpgmaar behalve voor de nacht ect voegd het niks bij en in wit zit al rood!!!
 
Ik heb geknoeid met me juweldingen tot dit voorlpig resultaat,Bekijk bijlage 363829 en ook Bekijk bijlage 363831 dus vol aan of vol uit ik heb dezeBekijk bijlage 363827maar behalve voor de nacht ect voegd het niks bij en in wit zit al rood!!!
Het rood in het witspectrum varieert. Met de hogere Kelvin waardes van Juwel is dit beduidend minder als de waardes onder de 5000 Kelvin. Zie hierboven bij het plaatje dat ik eerder gaf.
 
Wit bestaat uiteindelijk uit de rood, geel en blauwe spectra qua licht want anders kon het niet wit zijn ,,ik speel hier uiteraard niet met een roodmeter maar wel met rode plantjes die hier blijkbaar gewoon groeien op de vissenmest en door hun uitgeademde co2
 
betekent dit dan dat ik het % blauw moet verminderen benvo?
Hallo Benvo,

het licht is idd geelachtig.
ik zal hel blauw eens verminderen, kijken of dat iets oplevert.

bedankt allemaal voor jullie reacties|
 
De kwaliteit van licht voor de aquariumplanten zit voor in het "witte licht". Vooral licht van 4000 tot 5000 kelvin bezit het juiste spectrum licht voor onze planten. De rode en blauwe leds zijn vooral bedoeld om een bijvoorbeeld een zon opkomst of ondergang na te bootsen.
 
Kelvin is niet zo relevant als hier word aangenomen. De kelvin waarde is de zichtbaar visuele kleurtemperatuur van een lichtbron. Maar zegt niets over het spectrum van het licht.
Je kunt met elke Kelvinwaarde mooie en gezonde planten laten groeien.

licht en lumen copy.jpg
 
Kelvin is niet zo relevant als hier word aangenomen. De kelvin waarde is de zichtbaar visuele kleurtemperatuur van een lichtbron. Maar zegt niets over het spectrum van het licht.
Je kunt met elke Kelvinwaarde mooie en gezonde planten laten groeien.

Bekijk bijlage 363872
Dat zou de Helialux Spectrum dan tot een prima lamp maken? Of zijn er naast Kelvin nog andere zaken om rekening mee te houden.
 
Hier gaan onze meningen uiteen, ik denk dat de Kelvinwaarde in het witspectrum wel degelijk van invloed is op de plantengroei. Alle kleuren zitten in het wit maar de hoeveelheid van elke afzonderlijke kleur varieert bij de verschillende Kelvinwaardes. En van de planten weten we dat die veel gevoeliger zijn voor de opname van de verschillende kleuren als het menselijk oog.
 

Terug
Bovenaan