Juliette's bakje met jonge MBU kogelvis


J

Juliette

Guest
Ik ben al langer lid van dit forum maar was hier behalve meelezen niet zoveel te vinden. Het kogelforum ben ik niet meer zo lekker op m'n plek dus nu toch maar de overstap gemaakt om hier te gaan posten. En daar hoort dan natuurlijk wel een foto album bij van mijn bakje :D

g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


Het is een 130x50x55 met een jonge MBU kogelvis, L075 en Glyptoperichthys Gibbiceps. Filters zijn een JBLE1501 en een Eheimpro2. Deze zitten gezamelijk aangesloten op 1 aanzuig- en 1 persleiding. Verlichting is heel basic kijklicht d.m.v. wat ledstrips. Mijn groene vingers zijn zowel onder- als bovenwater om te huilen dus ik doe aan nepplanten :6

g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


De bak is opgebouwd om zo onderhoudsvriendelijk mogelijk te zijn vanwege de grote vervuilers. Ik filter over nitraathars en silicaathars tegen de algen en op de aanzuigleiding zit een extra splitsing zodat ik snel en eenvoudig grote waterwissels kan doen. Daarnaast heb ik geen normale zandbodem maar ligt het zand vast in een laagje epoxy. Hierdoor kan de aanzuigleidng vlak boven de bodem zitten en het meeste vuil het filter in trekken. Daarnaast is afhevelen van uitwerpselen veel makkelijker en kan er geen vuilophoping plaats vinden in de bodem. Plaagdieren die vaak samen gaan met diepvriesvoer hebben door het ontbreken van een zandbodem ook geen schijn van kans.

g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg


g8ZSbELRuvS99E4ppbv0DrIN36ygtQdA.jpeg
 
Mooi stukje techniek. Prachtige vissen. Was laatst bij een jongen die ook een kogelvis heeft. Hartstikke leuk vis om te hebben! Volgens mij ook gelijk niet de makkelijkste om te hebben geloof ik.
 
Bedankt voor de leuke reacties :)

Het is een verschrikkelijk leuk en mensgericht visje. Zoetwater kogelvisjes zijn op zich niet moeilijk te houden zolang ze de hoofdbewoner van je bak zijn. De MBU is de lastigste zoetwater kogelvis, omdat hij 60 tot 70cm groot wordt. Qua liters en techniek vraagt dat nogal wat.
 
Leuk! Mooie kogelvis ook, is dit een echte zoetwaterkogelvis (niet zo een die dan d ehelft van zn leven in brak of zoutwater moet).

Begreep dat ze best oud kunnen worden, klopt dat?
En zo ja, dan begrijp ik dat je er ook best gehecht aan zal raken, als ze je ook echt herkennen enzo
 
Ja onder de juiste omstandigheden groeien ze vrij rap. Hij is 4,5 maand geleden bij ons gekomen en was toen ongeveer 10cm. Inmiddels zit hij op de 16cm en dan letten we nog op met de voeding. Dus komend jaar wordt er een nieuwe bak van ruim 2000L gebouwd zodat hij lekker door kan groeien.

Ik presteer het zelfs om cactussen dood te krijgen maar met dieren heb ik geen enkel probleem. Als je dit soort vissen wil houden is een goed stabiel draaiend aquarium de hoofdzaak. Mooie inrichting is ondergeschikt en het beinvloeden van waterwaarden om mooie planten te houden gaat vaak ten koste van deze vissen.

Ja dit is een echte zoetwater uit het tanganyika meer.

Ze kunnen zeker een 15 tot 20 jaar oud worden en je hecht je sowieso aan deze visjes. Hun wereld houdt niet op bij het glas en ze kijken echt de kamer in en volgen je overal. Die van ons herkent het voerbakje al als je hem 6 meter verderop uit de koelkast pakt. Met bakonderhoud zwemt hij natuurlijk ook altijd in de weg.
 
Mooie plannen. Welke maten heeft je nieuwe bak? Ga je er dan ook iets aan toevoegen qua vissen?
 
Het wordt een 250x90x100. 3 ruiten van acrylaat en een multiplex bodem en achterwand.

Nee visbestand blijft hetzelfde. 2 worden erg groot en het zijn allemaal flinke vervuilers. Ik wil de bak niet overbelasten en gedwongen zijn tot enorme waterwissels om de waarden onder controle te houden. Daarnaast is het niet makkelijk om een kogelvis te combineren met andere vissen. Het blijft altijd een risico en met grote roofvissen heb je een andere schade dan wanneer er een gupje sneuvelt.
 
Oh wow, een MBU op het forum! Fantastisch... Zijn net puppies qua gedrag. Ik zou er ook dolgraag eentje willen. Helaas heb ik geen ruimte voor een aquarium van circa 2500 liter! Maar ik ben wel erg benieuwd wat jij er van gaat maken.
 
Juliette zei:
Het wordt een 250x90x100. 3 ruiten van acrylaat en een multiplex bodem en achterwand.

Nee visbestand blijft hetzelfde. 2 worden erg groot en het zijn allemaal flinke vervuilers. Ik wil de bak niet overbelasten en gedwongen zijn tot enorme waterwissels om de waarden onder controle te houden. Daarnaast is het niet makkelijk om een kogelvis te combineren met andere vissen. Het blijft altijd een risico en met grote roofvissen heb je een andere schade dan wanneer er een gupje sneuvelt.

Heb je ervaring met Acrylaat?

Welke diktes je nodig hebt?
 
Nee tot nu toe altijd met glas gewerkt dus dit wordt de eerste keer. Ik ga waarschijnlijk voor 25mm dikte en heb op youtube al meerdere tutorials bekeken over het lassen/lijmen van acrylaat. Het komt onder en boven in een hardhouten sponning te staan dus daar komt ook nog veel stevigheid uit qua constructie.
 
mooie vissen!

je huidige bakje is in mijn ogen wat kaal, maar snap je onderhoudsvriendelijke-aanpak ;)

wellicht wat stenen toevoegen in de nieuwe bak om de natuur een beetje na te bootsen (als die het onderhoud niet te veel beperken)

gaaf project, ik volg je!
 
Mag ik vragen waar MBU voor staat? Nog nooit een bak voorbij zien komen met zo'n vis, heel cool!

Ook interessant om te zien hoe je je filter hebt aangesloten, best een slim idee om zo met PVC te werken. Dat ga ik zeker onthouden voor een volgende bak!
 
Ja klopt de bodem is een beetje kaal. Maar nu is het heel makkelijk 2 stukken hout verschuiven en ik kan stoffen, zuigen en dweilen tot de vloer weer glimt :D dus nooit vuilophoping waar ik moeilijk bij kan.

Het zand in epoxy was een experimentje. Het bevalt erg goed maar de bovenkant is ruw waardoor poep op sommige plekken toch blijft liggen ondanks sterke stroming. Dus leerpuntje voor de volgende bak is dat hij toch echt glad moet zijn van boven zodat al het vuil richting filter gaat. Als dat helemaal lukt dan komt er waarschijnlijk wel iets van stenen te staan.

Het is een vis uit Afrika en daar noemen ze hem Mboe. Dus denk dat een deel van de latijnse benaming daar een verbastering van is of die beste meneer/mevrouw had geen kennis van de lokale taal en heeft het verkeerd opgeschreven.
 
Juliette zei:
Het zand in epoxy was een experimentje. Het bevalt erg goed maar de bovenkant is ruw waardoor poep op sommige plekken toch blijft liggen ondanks sterke stroming. Dus leerpuntje voor de volgende bak is dat hij toch echt glad moet zijn van boven zodat al het vuil richting filter gaat. Als dat helemaal lukt dan komt er waarschijnlijk wel iets van stenen te staan.

je zou kunnen overwegen om nog een laag epoxy over de laag die je al hebt aan te brengen om het alsnog een glad oppervlak te geven.
 
Ja dat zou kunnen maar is niet echt noodzakelijk. Zoals het nu werkt is prima maar had beter gekund. Dus leermomentje voor de bak die dit jaar gebouwd gaat worden. Als ik het nu nog zou willen veranderen dan moet de bak minimaal een week leeg en ik heb geen grote backup staan om alle vissen en filters voor die tijd te kunnen herplaatsen.
 
Mooie bak zeg :)

Ben benieuwd naar de groei van de MBU.
Lijkt me erg mooi om te volgen en hem steeds groter zien worden.
Ben erg benieuwd hoe groot hij over een jaar zal zijn.
 
Juliette zei:
Ja dat zou kunnen maar is niet echt noodzakelijk. Zoals het nu werkt is prima maar had beter gekund. Dus leermomentje voor de bak die dit jaar gebouwd gaat worden. Als ik het nu nog zou willen veranderen dan moet de bak minimaal een week leeg en ik heb geen grote backup staan om alle vissen en filters voor die tijd te kunnen herplaatsen.
ik snap m!
 
Bedankt voor alle leuke reacties :D het is ook een heel erg leuk en gezellig visje. Behalve als hij honger heeft dan wil hij zich het liefst door het raam heen bijten en komt met open mond en kop uit het water om voer te pakken :6
 
ben gisteren bij aquabeek geweest en die hebben deze prachtige visjes ook zitten wat daar zo apart was in de bakken waar deze visjes zitten hebben eerst andere visjes gezeten (weet zo de naam niet meer maar was ten grootte van een volwassen guppenvrouw) toen ze deze bakken leeggemaakt hebben voor de mbu's hebben er waarschijnlijk eitjes in de sponsfilters gezeten en nu zwemmen er dus kleine visjes bij die overigens gewoon met rust gelaten worden.

mooie visjes (heb helaas de ruimte niet voor een 2000 bak)
 
Klopt ja. Heb je ook die grote volwassen mbu gezien? Die zit in de grote showbakken aan de rand. En ze hebben ook altijd wel wat kleinere.

De mbu is over het algemeen de meest gemoedelijke van alle zoetwater kogelvissen. Er is altijd wel een agressieve uitzondering maar de meesten kunnen met andere vissen worden gehouden. Hoe groter de mbu hoe minder interesse ze hebben voor kleine visjes.
 
de allergrootste hebben ze niet meer (ongeveer 50cm die hadden ze vorig jaar nog wel zitten) die was zijn bak daar ontgroeid en is naar een tropische vijver gegaan (zoek ff op kleincostarica.nl) hij heeft aardig wat liters erbij gekregen ten opzichter van de 300 � 400 ltr die hij eerst had verder hebben ze er nog een in een bak boven de ingang van de ruimte zitten die wat groter is
 
Woon niet meer in de buurt dus laatste keer was half augustus vorig jaar, toen hadden ze hem nog. Maar die is wel ietsjes groter dan 50cm hoor. Hij wisselde ook regelmatig van bak en zat de ene keer groter of kleiner. Fijn dat ie nu beter terecht is gekomen in een grotere en stabiele omgeving!
 
Sushi groeit lekker verder en meet nu net iets onder de 20cm. Half augustus gekocht op 12cm dus ze groeien een krappe cm per maand. We voeren gemiddeld om de dag en met meer voer gaan ze nog iets sneller :chef:

Komende zomer zitten we helaas met veel noodzakelijk onderhoud aan het huis dus ik kan dan nog geen mega bak gaan bouwen. Als tussenoplossing ben ik nu een beetje rond aan het kijken voor een bakje van 200x70x70. Dan kan hij weer een paar jaartjes vooruit en heb ik meer tijd om de uiteindelijke bak van circa 2500L te maken.

amTLTJtksfP7oO0OE59xVY1sOhI-m7eZ.jpeg


amTLTJtksfP7oO0OE59xVY1sOhI-m7eZ.jpeg


2ijqesn.jpg
 
Joepie ik heb een andere bak gekocht :D :D :D het is een 250x75x75 geworden. Komende zomer moet hij gaan draaien dus ik heb nog wel even om eraan te knutselen. Nadeel is dat hij op geen enkele manier bij ons door de deuren past (kleine oude arbeiderswoning) dus dat wordt raam eruit halen :oops:
 
Vorig weekend de bak opgehaald. Heel fijn mensen die iets te koop aanbieden maar niet goed opmeten :stom:. Is dus geen 250x75x75 maar een 250x70x80 met een max waterhoogte van 70. Lijkt niet veel maar je praat toch over een verschil van 200L. We stonden daar met de trailer, glasdragers gehuurd, extra spierballen meegenomen en dan laat je hem toch niet staan voor die 5cm verschil. Maar frustrerend is het wel. Verkoper had ook nog een boventallige maar complete ferplast van 80cm staan en die mocht ik als goedmakertje ook meenemen :D

YEvyLaXy2o6kqt0tqm7QOVxR45jA5AKR.jpeg

Sorry krijg hem niet rechtop in tinypic

De bak ga ik helemaal kaal maken (oude achterwand eruit) en het onderstel wordt verlaagd naar +/- 20cm omdat ik geen ruimte heb om de bak hoog te plaatsen. De bioloog die erbij zit wordt dus ook verkocht en ik ga een interne bioloog plaatsen. Dus de komende maanden heb ik nog wel wat te knutselen :)

Mijn eerste gedachte bij het gratis bakje was 'mooi is compleet en ziet er op wat kalk na perfect uit, die kan ik leuk doorverkopen'. Maar onderweg in de auto waren m'n vriend en ik het er al vrij snel over eens dat we maar ruimte moesten maken in ons kleine huisje en het bakje prima gevuld kan worden met nog een kogelvisje :cool:. Dus de afgelopen week druk bezig geweest om die bak op te starten en maandag ochtend gaan we ons nieuwe huisgenootje ophalen. Maar ik zal voor dat bakje een ander topic openen.
 

Terug
Bovenaan