Instellingen verlichting in procenten Daylight matrix.


Erik Pereij

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
4 april 2022
Berichten
68
Leeftijd
55
Locatie
Einighausen
Hoi Allemaal.
Ik heb voor het weekend de Daylight matrix ledverlichting ontvangen en stuur deze aan met een Eheim ledcontroller+.
Heeft er misschien iemand een instelling van procenten en tijden voor zonsopgang in %, daglicht in % en zonsonderondergang in % het liefste had ik nog het maanlicht erin willen hebben.

Want ik heb altijd de oase Highline premium ledverlichting gebruikt met de EAC controller maar daar wil ik vanaf stappen alleen problemen met de verlichting. Ik zou graag met de Daylight matrix ledverlichting ongeveer de verlichting
willen evenaren van de oase Highline premium ledverlichting. Kan mij iemand misschien helpen. zie foto's van Oase instelling.
 

Bijlagen

  • IMG_9680.png
    IMG_9680.png
    232.2 KB · Weergaven: 21
  • IMG_9679.png
    IMG_9679.png
    234.8 KB · Weergaven: 20
  • IMG_9678.png
    IMG_9678.png
    237.3 KB · Weergaven: 22
Daytime matrix werkt met 3 kanalen. Wit, rood en blauw.
Dus je moet 3 kanalen aansturen.

Ik heb een hekel aan blauw maanlicht, dus in mijn schema is er dan ook weinig blauw te zien.
Ik heb wel ochtendrood en avond rood.

IMG_3291.jpeg
 
Beste Marcel
Wat is je instelling dan van de zonsopkomst en zonsondergang. Zou je me deze ook even willen sturen aub.

Alvast bedankt
 
Beste Marcel
Wat is je instelling dan van de zonsopkomst en zonsondergang. Zou je me deze ook even willen sturen aub.

Alvast bedankt
10:15 alles 0%
10:30 wit: 30% rood 75% en blauw 0%
11:00 wit 100% rood 30% en blauw 30%

In de avond omgekeerde volgorde. Je kunt dan ipv rood voor blauw kiezen.
IMG_4315.jpeg


IMG_4316.jpeg


IMG_4317.jpeg
 
Hoi Marcel,

Bedankt. ik ga er eens mee aan de slag.
Groet Erik
 
Hoi allemaal, ik heb dezelfde vraag; welke instellingen zijn het best? En maan licht, wel of niet? De maan licht functie van Eheim zelf vind ik erg wit. Is er ook een blauwere optie? En vinden de visjes dat wel fijn, de hele nacht een maan boven hun kop?
 
Ik zou niet snel blauw maanlicht gebruiken want de planten hebben er weinig aan in de nacht maar algen profiteren er wel graag van.
 
Hoi allemaal, ik heb dezelfde vraag; welke instellingen zijn het best? En maan licht, wel of niet? De maan licht functie van Eheim zelf vind ik erg wit. Is er ook een blauwere optie? En vinden de visjes dat wel fijn, de hele nacht een maan boven hun kop?
Voor je planten is 8 uur belichting exclusief de gedimde periodes voldoende.
De wit % instelling hangt af van je plantenbestand: tot 20 lumen per liter, 20-30 lumen per liter of 30+ lumen per liter. Bij meer dan ongeveer 25 lumen per liter zal je ook CO2 moeten gaan toevoegen. Natuurlijk mogen ook bij alle andere meststoffen geen gebreken optreden. Bij sterke verlichting stijgt de vraag naar meststoffen en CO2.
Het bijmengen van rood en blauw is meer een persoonlijke smaak, maar zoals John hierboven ook beschrijft: wees voorzichtig met blauw.
S'nachts kan je de bak het beste gewoon donker laten worden.
 
IMG_5267.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_5266.jpeg
    IMG_5266.jpeg
    965.3 KB · Weergaven: 9

Terug
Bovenaan