Instellen controler


Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
47
Leeftijd
48
Beste forum leden,

Nieuw aangeschafd 2 jmb led met controler, nu wil ik de controler instellen en vroeg me af wat beter is:
volledig 8 uur licht zonder middag pauze of 2x 4 uur met middag pauze en zoja hoelang een middag pauze?

Hoop dat iemand er een beetje ervaring mee heeft.

Bak is al 1 1/2 jaar draaiend, geen CO2 makkelijke planten zoals crypo,s valisineria, echinodorus,

Alvast bedankt...
 
Tja veel doen geen pauze maar ik doe het bij alle bakken al 10 jaar en merk geen nadelen. Ik doe het enkel om s avonds het licht wat langer aan te kunnen laten met 10 uur licht per dag.
 
dat is ook mijn idee, geen zin in om al rond 21:00 uur de bak al sluimerend hebben staan. kan ik tot 23:00 genieten van de bak
 
Ja daarom doe ik het ook want het licht gaat hier al om 08.45 aan en anders brand het meer dan 12 uur per dag. Zoals ik al zei doe ik het op al mn bakken al vanaf 2010.
 
bedankt... ik ga maar eens een schema maken :)
 
Hier is het aan van 9-12 en van 14-21 uur.
 
Waarom wil je die pauze inlassen? Is dat om kosten te besparen of zijn er nog andere redenen?
 
dat is ook mijn idee, geen zin in om al rond 21:00 uur de bak al sluimerend hebben staan. kan ik tot 23:00 genieten van de bak
Hier heeft de TS dat denk ik uitgelegd en dat is om dezelfde reden dan dat ik het doe. Als ik van 9-21 uur het laat branden dan is het licht 12 uur aan en ik vindt 10 uur genoeg dus dan maar tussen de middag een pauze. Anders zou hij al om 19.00 uit moeten en dan zie je niks meer.
 
Beste forum leden,

Nieuw aangeschafd 2 jmb led met controler, nu wil ik de controler instellen en vroeg me af wat beter is:
volledig 8 uur licht zonder middag pauze of 2x 4 uur met middag pauze en zoja hoelang een middag pauze?

Hoop dat iemand er een beetje ervaring mee heeft.

Bak is al 1 1/2 jaar draaiend, geen CO2 makkelijke planten zoals crypo,s valisineria, echinodorus,

Alvast bedankt...
Of al of niet pauzeren een voordeel oplevert heb ik nooit kunnen ontdekken. Ook al omdat in natuurlijke omstandigheden er ook geen middag verduistering is. Naar mijn mening is een 8 uur durende belichting een prima manier.
 
Of al of niet pauzeren een voordeel oplevert heb ik nooit kunnen ontdekken
Ik ook niet behalve dat ik zo het licht in de avond toch iets langer aan kan hebben.
 
Hier heeft de TS dat denk ik uitgelegd en dat is om dezelfde reden dan dat ik het doe. Als ik van 9-21 uur het laat branden dan is het licht 12 uur aan en ik vindt 10 uur genoeg dus dan maar tussen de middag een pauze. Anders zou hij al om 19.00 uit moeten en dan zie je niks meer.
Mijn belichting stond aan van 8:30 uur tot 23:00 uur. Ook JMB (!) Waarbij 8 uur voluit en de rest waren dimtijden. We moeten dus lichtduur niet verwarren met lichtsterkte en nog steeds merk ik dat in menig achterhoofd dit speelt. Ook hier speelt dat in de natuur de lichtduur ook langer is dan 8 uur maar de lichtsterkte verschilt.
IMG_20210306_201803.jpg
 
Nee sterkte en duur zijn verschillende zaken maar ik deed het zoals ik al zei meer om het licht wat langer aan te kunnen laten en dat had verder niks met groei of voeding van doen.
Ik heb nu 10 uur licht en 2 uur pauze dus van 09.00-21.00.
 
Nee sterkte en duur zijn verschillende zaken maar ik deed het zoals ik al zei meer om het licht wat langer aan te kunnen laten en dat had verder niks met groei of voeding van doen.
Ik heb nu 10 uur licht en 2 uur pauze dus van 09.00-21.00.
Je deed het dus, die pauze inlassen, om je lichtduur te kunnen verlengen waar je er ook voor had kunnen kiezen om je lichtsterkte te variëren. Wat dan naar mijn idee meer logisch is. Lichtduur en lichtsterkte hoef je niet beslist te koppelen aan groei en of voeding maar kan je dus ook gebruiken om langer te genieten van je aquarium. Maar goed, zo denk ik erover.
 
Ja dat klopt Ben dat had inderdaad ook gekund maar ja dat is nooit bij me opgekomen en in 2010 heb ik die pauze bedacht en het altijd zo aangehouden. In de bak valt best nog veel daglicht waardoor je alles nog vrij goed kan zien.
Met de 14 bakken die ik ooit had scheelt die 2 uur wel in stroom en ik werkte nooit met dimmers vandaar deze oplossing.
 
Vindt het ook onzin om een pauze in te lassen…. Heb je in de tropen ook niet toch? Afgezien van regentijd… maar dan zou je dus halverwege de dag, mocht je de behoefte hebben, de lichtsterkte een poosje kunnen dimmen. De zon is achter de wolken Dan.. of je laat de zonsopkomst en ondergang wat langer duren.

in mijn Fusion destijds gingen de lampen om 9uur aan en rond half 11 op zn sterkst (voor de planten) en na 1800 werd er weer gedimt tot ca, 23.30. Zo kon ik de hele dag vd vissen genieten.
 
Vindt het ook onzin om een pauze in te lassen…. Heb je in de tropen ook niet toch? Afgezien van regentijd… maar dan zou je dus halverwege de dag, mocht je de behoefte hebben, de lichtsterkte een poosje kunnen dimmen. De zon is achter de wolken Dan.. of je laat de zonsopkomst en ondergang wat langer duren.

in mijn Fusion destijds gingen de lampen om 9uur aan en rond half 11 op zn sterkst (voor de planten) en na 1800 werd er weer gedimt tot ca, 23.30. Zo kon ik de hele dag vd vissen genieten.
Dat klopt Albert maar met de bakken had ik voorheen geen dimfunctie dus daarom heb ik het tussen de middag uitgelaten om in de avond hem wat langer aan te kunnen hebben.
Anders zou met 10 uur licht het hier al om 19.00 uitgaan en dat vond ik erg vroeg. Verder heeft het denk ik ook geen meerwaarde maar kwaad kan het ook niet.
Sinds ik de Fusion heb kan ik wel dimmen maar ja ik ben niet afgestapt van de pauze.
 

Terug
Bovenaan