Instellen controler


Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
47
Leeftijd
48
Beste forum leden,

Nieuw aangeschafd 2 jmb led met controler, nu wil ik de controler instellen en vroeg me af wat beter is:
volledig 8 uur licht zonder middag pauze of 2x 4 uur met middag pauze en zoja hoelang een middag pauze?

Hoop dat iemand er een beetje ervaring mee heeft.

Bak is al 1 1/2 jaar draaiend, geen CO2 makkelijke planten zoals crypo,s valisineria, echinodorus,

Alvast bedankt...
 
Tja veel doen geen pauze maar ik doe het bij alle bakken al 10 jaar en merk geen nadelen. Ik doe het enkel om s avonds het licht wat langer aan te kunnen laten met 10 uur licht per dag.
 
dat is ook mijn idee, geen zin in om al rond 21:00 uur de bak al sluimerend hebben staan. kan ik tot 23:00 genieten van de bak
 
Ja daarom doe ik het ook want het licht gaat hier al om 08.45 aan en anders brand het meer dan 12 uur per dag. Zoals ik al zei doe ik het op al mn bakken al vanaf 2010.
 
bedankt... ik ga maar eens een schema maken :)
 
Hier is het aan van 9-12 en van 14-21 uur.
 
Waarom wil je die pauze inlassen? Is dat om kosten te besparen of zijn er nog andere redenen?
 
dat is ook mijn idee, geen zin in om al rond 21:00 uur de bak al sluimerend hebben staan. kan ik tot 23:00 genieten van de bak
Hier heeft de TS dat denk ik uitgelegd en dat is om dezelfde reden dan dat ik het doe. Als ik van 9-21 uur het laat branden dan is het licht 12 uur aan en ik vindt 10 uur genoeg dus dan maar tussen de middag een pauze. Anders zou hij al om 19.00 uit moeten en dan zie je niks meer.
 
Beste forum leden,

Nieuw aangeschafd 2 jmb led met controler, nu wil ik de controler instellen en vroeg me af wat beter is:
volledig 8 uur licht zonder middag pauze of 2x 4 uur met middag pauze en zoja hoelang een middag pauze?

Hoop dat iemand er een beetje ervaring mee heeft.

Bak is al 1 1/2 jaar draaiend, geen CO2 makkelijke planten zoals crypo,s valisineria, echinodorus,

Alvast bedankt...