Hulp gevraagd opstart paludarium


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
99
Leeftijd
22
Hoii,

Een tijdje geleden hebben we weer een nieuw projectje bedacht. Een paludarium. Omdat dit idee nu al ruim een half jaar in ons hoofd blijft zitten, willen we het graag uitbereiden.

Het eerste idee was om een paludarium te laten bouwen met een water en land gedeelte.
Het paludarium zou in totaal 50Bx50Dx110L. Word dus een hoog paludarium.

Het water gedeelte word waarschijnlijk 50Bx20Dx30H. Is ongeveer 30L. Hier komen een betta man, een oto, 5 dwergrasbora, en 2 pareldanios in.

Het eerste idee was om er gifkikkers in te houden, maar omdat deze volgens mij een vrij makkelijke kans hebben op verdrinking werkt dit niet goed. Een andere mogelijkheid is Anolissen.

Weet iemand of de bak met deze maten geschikt is en of alle dieren dan genoeg ruimte hebben?
 
volgens mij zijn ottos groepsdieren dus weet ik niet of je 1 otto kan houden. welke anolis wil je houden? als je toch iets wil houden in de vorm van kikkers kun je boomkikkers of glaskikker houden. of rietkikkers.
 
Je kunt er gerust gifkikkers in doen, als je maar zorgt voor klimmogelijkheden zodat ze eruit kunnen. Mijn kikkers zitten soms ook wel op het hout om even nat te worden. Misschien doen ze dat wel bewust. Heb in mn, inmiddels verkochte, bak ook vaak genoeg gezien dat ze er bewust insprongen.
 
Hoii,

Een tijdje geleden hebben we weer een nieuw projectje bedacht. Een paludarium. Omdat dit idee nu al ruim een half jaar in ons hoofd blijft zitten, willen we het graag uitbereiden.

Het eerste idee was om een paludarium te laten bouwen met een water en land gedeelte.
Het paludarium zou in totaal 50Bx50Dx110L. Word dus een hoog paludarium.

Het water gedeelte word waarschijnlijk 50Bx20Dx30H. Is ongeveer 30L. Hier komen een betta man, een oto, 5 dwergrasbora, en 2 pareldanios in.

Het eerste idee was om er gifkikkers in te houden, maar omdat deze volgens mij een vrij makkelijke kans hebben op verdrinking werkt dit niet goed. Een andere mogelijkheid is Anolissen.

Weet iemand of de bak met deze maten geschikt is en of alle dieren dan genoeg ruimte hebben?
Heb je daar ook al wat boeken over ingeslagen? Om er zodoende zelf ook al het een en ander zijn te weten gekomen.
 
Of was u van plan om het ook te willen en vervolgens het wel en wee vd bewoners te gaan laten afhangen van de meningen van de forumleden alhier, wat verdrietig voor die kikkertjes zeg😘
 
Of was u van plan om het ook te willen en vervolgens het wel en wee vd bewoners te gaan laten afhangen van de meningen van de forumleden alhier, wat verdrietig voor die kikkertjes zeg😘
Wat doe je weer lekker negatief, echt een post waar de TS niks aan heeft. Sorry.
 
Sorry is geaccepteerd.
Ze moeten er wel een basishandleiding bijnemen ben ik van mening.
Anders blijven er maar vragen beantwoord blijven die niet bepaalt overeen stemmen met de zgn frequently asked questions. En dat is verdraaid jammer voor zo een fijne hobby die door vanalles en nogwat beinvloed kan gaan worden.
 
TS is topic starter , ik heb ook een paludarium, de gifkikkers zijn volgens mij allemaal wel eens in het water beland, maar wat er al gezegd is, zorg voor goede gelegenheid om er uit te komen
 
TS is topic starter , ik heb ook een paludarium, de gifkikkers zijn volgens mij allemaal wel eens in het water beland, maar wat er al gezegd is, zorg voor goede gelegenheid om er uit te komen
ik heb wel eens een dendrobatus in mijn bak 'verdronken gevonden. Of tenminste dood in het water. Kan tuurlijk meerdere oorzaken hebben.
 
volgens mij zijn ottos groepsdieren dus weet ik niet of je 1 otto kan houden. welke anolis wil je houden? als je toch iets wil houden in de vorm van kikkers kun je boomkikkers of glaskikker houden. of rietkikkers.
Ja, otto's zijn inderdaad groepsdieren. we hebben er ook meerdere gehad, een stuk of 6 maar helaas zijn deze pas overleden toen ik met vakantie was. Daarom hebben we het nog heel even laten zitten. Als ze in het terrarium zitten komen er, als het past, nog een paar bij
Je kunt er gerust gifkikkers in doen, als je maar zorgt voor klimmogelijkheden zodat ze eruit kunnen. Mijn kikkers zitten soms ook wel op het hout om even nat te worden. Misschien doen ze dat wel bewust. Heb in mn, inmiddels verkochte, bak ook vaak genoeg gezien dat ze er bewust insprongen.
Had jij bij de gifkikkers toen ook vissen gehouden? De ene persoon geeft aan dat het wel kan en de andere persoon weer niet. Zeker omdat het maar hele kleine beestjes zijn. Maar wel super kleurrijk.
Sorry is geaccepteerd.
Ze moeten er wel een basishandleiding bijnemen ben ik van mening.
Anders blijven er maar vragen beantwoord blijven die niet bepaalt overeen stemmen met de zgn frequently asked questions. En dat is verdraaid jammer voor zo een fijne hobby die door vanalles en nogwat beinvloed kan gaan worden.
Een basishandleiding zou super handig zijn. We zijn ook nog niet begonnen met de bouw van het terrarium, we wilde eerst even rondvragen aan mensen die er verstand van hebben en advies krijgen van bedrijven. De boeken zullen we ook zeker bestellen hoor, maar wel in een later stadium zodat we in ieder geval eerst de maten goed hebben voor de combinatie van vissen en paludariumdieren.
 
ik heb wel eens een dendrobatus in mijn bak 'verdronken gevonden. Of tenminste dood in het water. Kan tuurlijk meerdere oorzaken hebben.
Dat is wel heel erg vervelend. Heb jij een dieper watergedeelte dan een poeltje? Hoe gaat dat bij jou? Heb jij een bio actieve bak gemaakt? Dat hij in het water lag kan zeker meerdere oorzaken hebben. Als het maar eenmalig is gebeurt en de rest er niet in gaat, dan zal dat het niet zijn
 
Het water gedeelte word waarschijnlijk 50Bx20Dx30H
Je geeft aam dat dit ongeveer 30 liter wordt, maar dan heb je het over bruto inhoud. Er blijft in de praktijk heel wat minder over.
Ja, otto's zijn inderdaad groepsdieren. we hebben er ook meerdere gehad, een stuk of 6 maar helaas zijn deze pas overleden toen ik met vakantie was. Daarom hebben we het nog heel even laten zitten. Als ze in het terrarium zitten komen er, als het past, nog een paar bij
Het is natuurlijk maar 1 mening maar ik vind dat hier geen Oto's in thuis horen. De kans dat je ze snel genoeg op commercieel voer krijgt is niet zo heel groot en vervolgens is het bakje zo klein dat ze al grazend onvoldoende voeding kunnen vinden.
Waar ik dit op baseer? Gezien dat Oto's veel mooiere rondje buikjes krijgen naarmate de bak ouder (rijper) en groter is. Zelfs als het om dezelfde groep Oto's is die verhuist van 60 cm naar 120 cm bak. Het verschil is mega.
 
Ik heb bij mn kikkers geen vissen, vindt het watergedeelte te weinig In de bak die ik nog heb. De Exo Terra kan evt. wel, maar dan moet je de grootere versie hebben van 90cm, die heeft @sailjo volgens mij. Via Marktplaats worden er geregeld terrariums aangeboden.
of een Zoomed bak die hebben ook grotere watergedeeltes. En dan moet je met een verhoger gaan werken zodat je er een gescheiden landdeel kunt maken. https://zoomed.com/paludarium-double-door/
 
Dat is wel heel erg vervelend. Heb jij een dieper watergedeelte dan een poeltje? Hoe gaat dat bij jou? Heb jij een bio actieve bak gemaakt? Dat hij in het water lag kan zeker meerdere oorzaken hebben. Als het maar eenmalig is gebeurt en de rest er niet in gaat, dan zal dat het niet zijn
was wel eenmallig met de kikkers. Was een makkelijk uitloop gedeelte en water was een cm of 5 maar. bak was bioactief.

weet wel dat vissen in het water betekent dat de meeste kikkers en padden hier geen eieren in zullen leggen. Nou doen gifkikkers dat ook vaak in bromelias.
 

Terug
Bovenaan