Hoe kan ik de overgang maken van water naar land in paludarium?


Reptile/Fish lover

Active member
Lid geworden
16 juli 2023
Berichten
34
Leeftijd
13
Hallo allemaal, ik ben een paludarium aan het maken en vraag me af wat de mooiste/beste manier is om je overgang van water naar land kan maken. Mvg Nando!
 
Er zijn verschillende manieren. Ik had het in mn eerste paludarium gedaan met brokken lavasteen die ik voorlangs legde, met daarachter het landdeel opgebouwd met zgn Matalamat, met daarover turfplaten en afgedekt met Spaghnum mos en bladeren. maar er zijn vast meer manieren.
IMG_2764.jpegIMG_2765.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een scheidingswand van glas in de bak wordt ook vaak gedaan. Die wordt dan d.m.v. stenen en e.d. verborgen.

Dit heeft mijn voorkeur, want zo valt er makkelijk een filter voor het water in te verbergen.
 
Dankjewel voor de suggesties we gaan er toch een riparium van maken we doen dit door de helen achterwand als "grond" te gebruikenen een groot stuk hout gelegd op lavasteen, er komen boomkikkers in+wat Corydoras en misschien een schildpad, hierdoor mijn volgende vraag zijn er schildpadden die in deze bak zouden kunnen afmetingen 80x40x80
 
Zelfs de kleinste schildpadden die als huisdier kunnen worden gehouden zijn als volwassenen te groot voor dit aquarium.
 
Wil je vissen of is het voor bijv de kikkers? Zelf heb ik kikkers en gekko’s maar ik heb een gat in een boomstam gebord waar water door een pompje door heen stroomt wat via de boomstam in een stenen bak komt ik zal morgen een foto erbij doen
 
Oke dus het bestand gaat uit boomkikkers bestaan wat Corydoras komen + dwerg/japonica garnalen en eventueel een klein schooltje van een kleine soort vis, kan dit?
 
Houdt er wel rekening mee dat boomkikkers een hoog terrarium/paludarium moeten hebben.ze leven dus in bomen, op hoogte. En ze zijn vooral snachts actief, en overdag zullen ze niet veel in beweging zijn dus. Dagactieve dieren zijn de meest andere kikkersoorten. Hier is ook heel veel variatie in.
 
Best veel kikkers maken ook lawaai en niet zoon beetje ook. Ik zal t soort Dendrobates nemen die maken geen geluid en leven niet hoog ik heb zelf deze
IMG_2655.png
 
De mannetjes ‘zoemen’ of fluiten meestal om de vrouwtjes te lokken. Ik heb Tricolores gehad, die maakten best wel wat geluid ja. Vooral met meerdere mannetjes in de bak. Heb ook Dendrobates Leucomelas gehad, en die hoorde ik amper. Nu heb ik Ranitomeyas en die hoor ik helemaal niet fluiten.

het geluid vondt ik wat op fluitende vogels, of tsjilpende krekels lijken.
 
Klopt ik hoor ze amper. Dacht dat dit de meest stille soort was (heb ze in mn slaapkamer daarom wil ik ook stille)
 

Terug
Bovenaan