Hoe kan het trouwens dat er in lfs nog appelslakken te zien zijn.


Jessie87

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2023
Berichten
384
Leeftijd
36
Hoe kan het trouwens dat er in lfs nog appelslakken te zien zijn. Zijn deze niet al een tijd verboden om nog te importeren en te verkopen.
 
Als ik het goed begreep is de import verboden, niet de verkoop.
Gezien appelslakken zich nogal makkelijk voortplanten is er binnen de EU dus nog makkelijk aan te komen (ook voor winkels).
 
Als ik het goed begreep is de import verboden, niet de verkoop.
Gezien appelslakken zich nogal makkelijk voortplanten is er binnen de EU dus nog makkelijk aan te komen (ook voor winkels).
Handel/kweek/verkoop, allemaal verboden, maar er word niet gehandhaaft omdat het geen prioriteit heeft in NL
 
Handel/kweek/verkoop, allemaal verboden, maar er word niet gehandhaaft omdat het geen prioriteit heeft in NL
Ze zaten bij de oranda's sluierstaarten in de bak bij de lfs maar geen prijs te bekennen. Wel de prijs van de sluiers stonden op de bak. Ben benieuwd want ik wil een aantal in mijn 1.20 meter samen met sluierstaarten.
 
Laatst bewerkt:
Ze zaten bij de oranda's sluierstaarten in de bak bij de lfs maar geen prijs te bekennen. Wel de prijs van de sluiers stonden op de bak. Ben benieuwd want ik wil een aantal in mijn 1.20 meter samen met sluierstaarten.
Het is niet verboden om ze te bezitten, dus dat is geen probleem. Overigens zijn ze bijvoorbeeld bij G&D aquaria gewoon te koop.
 
Screenshot_20230110-170218_Free Adblocker Browser.jpg

Dit is wat erover in de Nederlandse wet staat, letterlijk de Europese regeling overgenomen dus.

Overigens heeft de NVWA het onderzoek naar de appelslakken in Nederland op haar bordje en er zijn nog nooit Appelslakken in het wild aangetroffen in Nederland tot ten minste 2015(het laatste rapport dat ik kan vinden). Het lijkt me dus terecht dat hier geen prioriteit aan gegeven wordt.
 
Je kan het zien als een soort gedoogbeleid dus, variant op de coffeeshop :juggle:
 
Je kan het zien als een soort gedoogbeleid dus, variant op de coffeeshop :juggle:
Zullen ze daarom ook minder in omloop zijn op mp. Want jaren geleden was het zwart van de appelslakken op mp.
 
Bij het dag aktiviteitencentrum DAC van Roads voorheen op Amsteldijk-zuid 67.
Daar kwam altijd een man vd amstelveenaquariumvereniging de appelslakken eitjes weg oogsten.
Goeie handel voor hem bij ons ggz ers vandaan.
Die man is weer eens een gewiekste ,,hobbyhandelaar,,
Kunnen ze erna op vakantie van onze efforts.of inspanningen
Nog meer zeldzame hobbyvisjes wegvangen vanwaaruit het niet zou moeten kunnen
 
Laatst bewerkt:
Zullen ze daarom ook minder in omloop zijn op mp. Want jaren geleden was het zwart van de appelslakken op mp.
Nadeel van -o.a.- marktplaats is dat als je mensen op hun tenen trapt (dat ze bijv. niet tevreden zijn over een bij jouw gedaane aankoop) ze je gaan rapporteren bij instanties, er zijn best wat appelslakkwekers geweest die dus de instanties op bezoek kregen wegens overtreden van de wet en boetes opgelegd kregen en de boel moesten opdoeken (ken diverse voorbeelden daarvan en dan niet enkel met appelslakken overigens), dus nu gebeurd het achter gesloten deuren en stiekeme achterkamerhandel
 
Nadeel van -o.a.- marktplaats is dat als je mensen op hun tenen trapt (dat ze bijv. niet tevreden zijn over een bij jouw gedaane aankoop) ze je gaan rapporteren bij instanties, er zijn best wat appelslakkwekers geweest die dus de instanties op bezoek kregen wegens overtreden van de wet en boetes opgelegd kregen en de boel moesten opdoeken (ken diverse voorbeelden daarvan en dan niet enkel met appelslakken overigens), dus nu gebeurd het achter gesloten deuren en stiekeme achterkamerhandel
Ja dat wat je vertelt heb ik een paar dagen geleden ook meegemaakt met een advertentie over sluiers op mp. Maar ik vermoed wel dat we wat appelslakken meekrijgen bij onze vaste lps winkel als ik wat sluiers koop.
 
Ja dat wat je vertelt heb ik een paar dagen geleden ook meegemaakt met een advertentie over sluiers op mp. Maar ik vermoed wel dat we wat appelslakken meekrijgen bij onze vaste lps winkel als ik wat sluiers koop.

Zonder sluiers te kopen ook wel hoor, gewoon vragen wat ze kosten.
 
Zonder sluiers te kopen ook wel hoor, gewoon vragen wat ze kosten.
Ja denk het ook wel aangezien mijn man daar goede vrienden is en vaste klant. Maar ik ben er een paar dagen geleden ook geweest en als ik al de bak had gehad was ik hoe dan ook al met een sluier thuis gekomen. En had ik ook wel appelslakken mee kunnen krijgen denk ik anders heeft i ze echt niet zoveel in de bakken niet voor de show in ieder geval.
 

Terug
Bovenaan