Hoe Ceratopteris cornuta/ Eikenbladvaren als drijfplant gebruiken?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Hoe leg je de Ceratopteris cornuta op het wateroppervlak als drijfplant ?

Pak je gewoon een stengel en leg je die op het wateroppervlak?
Of moet je de stengel in stukjes knippen?
Ik weet dat de wortels vanzelf komen, maar ik weet niet hoe je de plant op het wateroppervlak moet leggen.

wm_original_Ceratopteris-vars_original.jpg

Bron: Google/Aquarium-planten.com
 
Een Ceratopteris cornuta is een sporenplantje. Aan de onderkant van de bladeren zie je bruinachtige korreltjes zitten. Zelf heb ik die al eens op een natte bodem, geen kleddernatte bodem, gestrooid. Ik probeerde dat door het blad met korreltjes op de grond te leggen maar dat was geen succes. Beter is het wanneer je de korrels van het blad schraapt. Er was zeer snel al bladvorming te zien. Jonge plantjes zijn dus gemakkelijk te verkrijgen. Dat kweken deed ik trouwen in de zomer gewoon in een bakje dat ik buiten had staan. Eigenlijk weet ik niet zeker of dit in de natuur een drijvende plant is. Planten wortelen vaak toch het liefst. Maar ook in drijvende vorm doen ze het prima in onze bakken. Ze zijn niet echt veel licht nodig, zeker niet wanneer ze drijven, immers de afstand tot het licht is klein. Overigens reageren ze wel sterk op licht. Meer licht laat gauw een hogere groeisnelheid zien.
Op de vraag reagerend: Planten maken ook heel snel fijne wortels aan wanneer je ze laat drijven.
 

Terug
Bovenaan