Het vriest, en nu??


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Het onderwerp zegt eigenlijk al alles: Het vriest, moet ik nu nog iets aparts met mijn vijver doen? Ik heb er een pomp in liggen die het water via een drukfilter en een bronsteen rondpompt. Dit zorgt er wel voor dat het nu niet helemaal dichtvriest, maar gaat me dit niet kapot vriezen? En koelt het water nu niet teveel af voor de vissen?
 
hoe diep is je vijver?
en een pomp die water rond pompt, kan wel bevriezen.
een luchtpompje met een groot bruissteen, daar blijft er wel een wak in het ijs.
minimale diepte van een vijver is toch wel 80cm.
 
Daar zijn de meningen verdeeld over .
Ik heb al weken alles stilgelegd en de vijvers zijn allemaal geheel dichtgevroren .
Misschien dat er hier en daar onder de sneeuw nog wel wat lucht aan kan in de ondiepe plantenrand .
Ik lig er niet wakker van , en heb toch aardig wat kilo's karper in zitten (tussen de 40 en 60kg schatting)
Als er over een 1,5 week nog ijs opligt maak ik een wak en zet ik de luchtpomp een uur volle bak . Daarna mag ie weer dichtvriezen en herhaal ik het bovenstaande weer na 1,5 week .
Zolang er licht in de vijver schijnt (dus zonder sneeuw!) maken de algen toch voldoende zuurstof .
Water blijven rondpompen is niet mijn ding , dan kan de watertemperatuur zo hard zakken (0,5 a 1 graad) dat je vis in shock geraakt .
Dit kan zelfs al gebeuren onder de 3 graden volgens mij .
En dan zijn de rapen pas echt gaar .
 

Terug
Bovenaan