Herstart paludarium


frog

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 september 2023
Berichten
214
Leeftijd
69
Beste liefhebbers bij deze enkele foto's van de nieuwe inrichting van mijn paludarium.

De vorige opstelling was niet naar mijn zin, de bodem te nat en te veel water vasthoudende bodemstructuren zoals mos en gedeelde turfblokken, daarbij gebruikte ik ook nog een langzaam stromende waterval, dus allemaal veel te nat,,de bodemstructuur.
Uiteraard laten de foto's een begin zien en er moet nog wel e.e.a.Gebeuren in de zin van klimplanten maar daar wordt aan gewerkt het is nog niet compleet maar dat vergt nog wel enkele maanden, Daarmee verband houdende blijven de nieuwe kikkers nog wel even weg tot zeg maar later dit jaar, ik heb totaal geen haast want de bak op zich vindt ik zelf zonder kikkers al mooi en dat kan enkel beter worden.

Wat o.a Nog moet gebeuren is de sproeiers schoonmaken, die staan al enkele maanden stil dus zullen wel dicht zitten.Voorlopig sproei ik met de hand.Ik hoop verder dat de bromelia's het uithouden, ben nooit zo'n goede plantenman geweest en wacht dus af hoe de bromelia's zich standhouden.
Gr, bert
 

Bijlagen

  • IMG_1099.JPG
    IMG_1099.JPG
    4.2 MB · Weergaven: 23
  • IMG_1098.JPG
    IMG_1098.JPG
    4.7 MB · Weergaven: 20
  • IMG_1097.JPG
    IMG_1097.JPG
    4.3 MB · Weergaven: 21
Mooi. Bromelia’s zijn makkelijke planten. Beetje sproeien en ook in de kelken water sproeien.

Begrijp dat je helemaal geen water meer in je bodem hebt. En geen waterval? Ik ben ook bijna weer besig met 1 opstarten. Maar wel met waterval en waterdeel. Mn ervaring is dat dan de luchtvochtigheid beter te beheersen is.
 
Albert
Ik ga niet zeggen dat er geen water in de bak gaat staan, ( momenteel nog niet) maar indien het niveau te hoog wordt hevel ik dat weg.verder denk ik dat het totaal van van planten in de bak de vochtigheid gaan vasthouden.Een paludarium met te weinig planten droogt op, mits natuurlijk in jou aanpak met een waterval hoewel ik betwijfel of die de vochtigheid vasthoud.Maar daar hebben we dus weer een sproei-installatie voor toch.

Verder bestaat mijn bodem in een simpele vorm, begonnen met hydrokorrel's en daarboven als toplaag epiweb daar kunnen als ik wil bodemplanten in gezet worden, maar voorlopig hou ik het bij epifhyten ( schrijf ik dit goed) planten die vocht uit de lucht halen.
 
De bodem van mijn paludarium is echt kletsnat doordat het water uit mijn filter over de hele achter en zijwand laat stromen/druppelen. Niet elke plant vindt dat leuk, maar ik merk dat er toch nog best wel planten zijn die dat prima kunnen hebben. Maar ik heb ook gemerkt dat niet elke plant het kan waarderen inderdaad. Maar het scheelt misschien wel dat ik een valse bodem heb, eronder is gewoon water waardoor het wel soort kan doorstromen zeg maar.
 

Terug
Bovenaan