Gh plus maakt de bodem wit?


H.Clausen

Active member
Lid geworden
8 mei 2021
Berichten
31
Leeftijd
58
Hallo allemaal,

Ik heb gh plus van Colombo toegevoegd aan twee vijvers omdat de gh laat in het voorjaar laag was en er ontstond zweefalg. De zweefalg is vrij snel weggegaan, de planten groeien prima maar...de bodem is nog sterds gedeeltelijk wit, 6 of 7 weken later. Is dit een probleem? Het water weer kraakhelder.

Alvast bedankt voor advies!
 
Nee, Gh+ is in feite een kalk-mix die je toevoegt. Als er nog op de bodem ligt, is niet alles opgelost en heb je dus op de bodem een 'voorraadje'. Als je weer meer last van algen krijgt (na veel regen bijv) kun je even roeren in zo'n gH+-plek en heb je weer meer opgelost.
Ik heb in het verleden wel een filterzak met GH+ poeder in de waterstroom (waterval) gelegd om te zorgen voor een constante aanvoer.
 
Volgens mij bestaat de gh meer uit calcium en magnesium en andere aard alkali ionen.

Van Aquainfo:

De totale harheid, GH​


De totale hardheid geeft het totaal van alle in het water opgeloste Aard-alkali ionen weer.
Aard-alkali ionen zijn hierbij ionen als:


  • Calcium
  • Magnesium
  • Strontium
  • Barium
  • Beryllium
  • Radium
 
Internet:
Wat zit er in GH Plus?


GH Plus is een werkzaam middel om de waterhardheid in het water te verhogen. Calcium- en magnesiumsulfaten vormen voornamelijk de hardheid van het water. Belangrijke mineralen die er voor zorgen dat het vijvermilieu stabiel blijft, de waterplanten groeien en de bodembacteriën zich ontwikkelen.

Calcium =kalk
 
Nee, Gh+ is in feite een kalk-mix die je toevoegt. Als er nog op de bodem ligt, is niet alles opgelost en heb je dus op de bodem een 'voorraadje'. Als je weer meer last van algen krijgt (na veel regen bijv) kun je even roeren in zo'n gH+-plek en heb je weer meer opgelost.
Ik heb in het verleden wel een filterzak met GH+ poeder in de waterstroom (waterval) gelegd om te zorgen voor een constante aanvoer.

Nee, Gh+ is in feite een kalk-mix die je toevoegt. Als er nog op de bodem ligt, is niet alles opgelost en heb je dus op de bodem een 'voorraadje'. Als je weer meer last van algen krijgt (na veel regen bijv) kun je even roeren in zo'n gH+-plek en heb je weer meer opgelost.
Ik heb in het verleden wel een filterzak met GH+ poeder in de waterstroom (waterval) gelegd om te zorgen voor een constante aanvoer.
Werd het water daar niet wit van?
Ik heb vorig jaar en het jaar ervoor wat zeeschelpen verzameld, uiteraard goed schoongemaakt en erin gelegd. Ik had het idee dat hierdoor de gh wat steeg. Heb ook gehoord van vijvers waarin zeeschelpen als viltermateriaal gebruikt worden. Wel interessant allemaal. De wat "natuurlijkere" methodes spreken me wel aan. Al moet ik zeggen dat de gh plus heel snel zichtbaar effect gaf...
 
GH+ is een oplosbare vorm, dat is dus logisch dat het snel stijgt. Als het daarentegen regent en je vijver stroomt over, ben je het dus ook weer snel kwijt.
Ik ga in mijn vijver (die ik bezig ben te bouwen) schelpengrit toepassen om te zorgen dat het water harder wordt. Dat kost iig een heel stuk minder dan GH+, maar hoeveel je er precies van nodig hebt om het beoogde effect te krijgen, kan ik je dus (nog) niet zeggen. Om het zijn werk te laten doen, zul je wel moeten zorgen voor voldoende waterbeweging op/ rond de schelpen, ze lossen niet zomaar op.
 
Ada Hofman gebruikte altijd mearl in haar vijvers, is dat vergelijkbaar?
 
Maerl is een merk dat waterverbeteraars maakt, waaronder gH+.
 
Mearl is geen merk, maar een product dat wordt gemaakt van kalksteen uit zee. Ik weet echter niet of mearl hetzelfde is als GH+
Mearl liet ook vaak een tijdelijk witte vijverbodem achter.
 

Terug
Bovenaan