Garnalen ontsmetten ?


DiscusBart

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2022
Berichten
119
Leeftijd
59
Locatie
Haaglanden
Ik heb straks een afspraak met iemand om een stuk of 15 volwassen "bloody mary" garnalen op te halen, het idee is om die in mijn discustank uit te zetten als aanvulling op mijn corydora's schoonmaak crew, en natuurlijk omdat ze leuk zijn om bezig te zien.

Ik moet natuurlijk een beetje geluk hebben dat mijn discussen de garnalen niet oppeuzelen, ik heb ook cardinal tetra's die niet echt groot waren toen ik ze uitzette en dat ging prima dus ik heb goede hoop.

Ik heb nog bijzonder weinig ervaring met garnalen, misschien kunnen jullie me adviseren wat ik kan doen om te voorkomen dat de garnalen een parasiet of ander probleem meebrengen ?

Ik ga ze in ieder geval eerst in een flinke koelbox (geisoleerd dus beter dan een grote emmer) zetten met een verwarming erin om ze langzaam te laten wennen aan een langzaam oplopende temperatuur en dan goed het water spoelen met schoon kraanwater en wat later water uit mijn discus tank. Overmorgen maak ik de discus tank schoon en gaat er schoon water in, dat of de dag erop zou een goed moment zijn om ze in het aquarium te zetten.

Ik heb niet het geduld om ze weken in quarantaine te houden en vermoed dat ze dat ook weinig goed zou doen, misschien een idee om in de 2-3 dagen dat ze wel in quarantaine zitten een beetje Esha 2000 aan het water toe te voegen ? zo heb ik dat bij de kardinaal tetras ook gedaan destijds.

Hopelijk zijn er wat ervaren garnalen houders online ?
 
Ik denk niet dat daar veel aan te ontsmetten valt. :) Parasieten meekrijgen die vissen iets kunnen aandoen, of schadelijke aantallen bacteriën, is iets wat in theorie kan maar erg onwaarschijnlijk is. Of die andere persoon moet een vieze poepbak hebben waar jij veel water van naar jouw bak meeneemt...... maar in dat geval zou het gek zijn als die garnalen het daar overleefd hebben.

Ik zou me er dus niet te druk over maken hoor. Ook over de temperatuur niet, als die niet ineens 10 graden verandert of zo. Wat je wel even zou kunnen checken is of je nitraat niet hoger is dan ongeveer 40 mg/l. Dat is voor garnalen wat meer een dingetje dan voor vissen.
 
Ik heb plop and drop gedaan. In mijn optiek is 2 dagen quarantaine zinloos, dan kun je ze net zogoed gewoon toevoegen want die 2 dagen helpen helemaal niets voor het uitzitten van ziektes die ze bij zich dragen.
 
OK, dat is een optie natuurlijk, Esha beweert van wel, dat een 3 daagse kuur nut zou hebben, en ik wil toch even wachten tot na het verversen, maar bedankt voor het 'plop and drop' advies, meeste stemmen gelden !
 
Tja, quarantaine is ook eigenlijk meer bedoeld om te kijken of er verborgen ziektes zijn dan om ze kwijt te raken. Om evt. Verborgen ziektes bloot te leggen heb je wel meer dan twee dagen nodig (zie link)
 
Ik weet dat men weleens een bad Bactopur direct gebruikt bij garnalenhouders maar ja ik denk dat je niet te bang moet zijn voor problemen.
 
OK, jullie lijken het er wel over eens, ik begrijp dat garnalen minstens zo gevoelig zijn als discussen en er in principe weinig te vrezen is. De bron ervan leek ook keurig netjes, klein bakje met mooi schoon water en wat planteresten en drijfplantjes erbij, voorbeeldig...

Ik ga ze wel even goed omspoelen en aan de temperatuur (29 graden) laten wennen in die koelbox van 15 l, dan zet ik ze wat later op de avond in het aquarium, plop en drop dus min of meer.

Ze zijn wel kleiner dan ik verwacht had 1-2cm als dat maar goed gaat.... tromgeroffel

Dank voor jullie advies !
 
OK, jullie lijken het er wel over eens, ik begrijp dat garnalen minstens zo gevoelig zijn als discussen en er in principe weinig te vrezen is. De bron ervan leek ook keurig netjes, klein bakje met mooi schoon water en wat planteresten en drijfplantjes erbij, voorbeeldig...

Ik ga ze wel even goed omspoelen en aan de temperatuur (29 graden) laten wennen in die koelbox van 15 l, dan zet ik ze wat later op de avond in het aquarium, plop en drop dus min of meer.

Ze zijn wel kleiner dan ik verwacht had 1-2cm als dat maar goed gaat.... tromgeroffel

Dank voor jullie advies !
Straks zijn ze op voor ze de tijd hebben gehad om ziek te worden. Dan weten we ook niet of we iets zinnigs gezegd hebben 😜
 
Je kunt ze ook nog wat groter laten groeien in de koelbox evt ook nageslacht laten komen.
En dan toevoegen aan je bak, anders is het puur levend voer
 
Zonde van de garnalen, er is goedkoper voer.

Daarnaast zijn het twee verschillende soorten dieren, de kans dat iets wat de garnaal zou hebben overspringt op een vis is wel heel minimaal. De kans dat je de garnalen sloopt met medicatie is groter.
 
De enige manier om garnalen goed te ontsmetten is ze te koken met een beetje zout. Kun je er gelijk een beetje cocktail saus en sla bij doen.

Gewoon erin gooien, de kans dat garnalen iets bij zich dragen waar discussen ziek van worden is klein. Enige manier om dat uit te sluiten is langdurige quarantaine. Veel medicijnen geschikt voor vissen gaan garnalen helaas dood aan
 
Weet niet of ze al in de bak zitten maar zou ze zo dicht mogelijk bij de bodem en dichtste begroeiing loslaten. Als ze niet direct worden opgegeten zouden ook nog wel eens last van de temperatuur kunnen krijgen.
 
Hahaha, LOL sommige reakties hier...

Er zijn op het SimplyDiscus forum (USA) wel gebruikers die garnalen hebben in hun discus tanks, ook 'bloody mary's en vaak schijnt dat wel goed te gaan.

Ik heb ze uitgezet na een schoonmaak/waterwissel terwijl het vullen bijna klaar was, de discussen zitten dan nog een beetje in "shock" mode, een van de garnalen ging pal voor de neus van mijn grootste jumbo macho man zitten, deze keek ernaar en deed helemaal niets. Zoals ik al zei ze laten de kardinaal tetra's ook met rust en die waren ongeveer van hetzelfde formaat toen ik ze uitzette.

Misschien geef ik ze teveel eten (dat blijf ik moeilijk vinden) dat ze geen interesse hebben, de vraag is nu of ik de garnalen over een week of wat nog terugzie, zoniet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd ?

Weet er iemand een goed adresje voor volwassen Amano garnalen in de omgeving van den Haag / Rotterdam ? dat zou natuurlijk een logische volgende stap zijn, die schijnen ook goed samen te gaan met bloody mary..

Nogmaals, dank voor de reakties, leuk... 😛
 
de vraag is nu of ik de garnalen over een week of wat nog terugzie, zoniet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd ?
Laat je binnenkort weten hoe het gaat? En proberen kan altijd!
 
Als ik ze na meer dan zeg 1 week nog ergens zie verschijnen laat ik het hier weten, natuurlijk !
 
Hahaha, LOL sommige reakties hier...

Er zijn op het SimplyDiscus forum (USA) wel gebruikers die garnalen hebben in hun discus tanks, ook 'bloody mary's en vaak schijnt dat wel goed te gaan.

Ik heb ze uitgezet na een schoonmaak/waterwissel terwijl het vullen bijna klaar was, de discussen zitten dan nog een beetje in "shock" mode, een van de garnalen ging pal voor de neus van mijn grootste jumbo macho man zitten, deze keek ernaar en deed helemaal niets. Zoals ik al zei ze laten de kardinaal tetra's ook met rust en die waren ongeveer van hetzelfde formaat toen ik ze uitzette.

Misschien geef ik ze teveel eten (dat blijf ik moeilijk vinden) dat ze geen interesse hebben, de vraag is nu of ik de garnalen over een week of wat nog terugzie, zoniet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd ?

Weet er iemand een goed adresje voor volwassen Amano garnalen in de omgeving van den Haag / Rotterdam ? dat zou natuurlijk een logische volgende stap zijn, die schijnen ook goed samen te gaan met bloody mary..

Nogmaals, dank voor de reakties, leuk... 😛
Ik heb ze gewoon bij Avonturia gehaald.
 
Als ik ze na meer dan zeg 1 week nog ergens zie verschijnen laat ik het hier weten, natuurlijk !
We zijn inmiddels 2 weken verder, ben net klaar met de wekelijkse waterwissel & cleanup:

- Zowel vorige week als vandaag trof ik enkele levende, mooi rood gekleurde garnaaltjes, vandaag zwom er 1 en publique gewoon midden door het aquaruim, de discus vissen reageren er zo te zien niet op.

Dus: de water temperatuur (29 celcius) kunnen ze in ieder geval in eerste instantie tegen, en er zijn er die de vissen weten te ontsnappen.

Maar; Ik heb er 15 uitgezet, zie er nu 2 of 3 als ik goed kijk, geeft nog niet echt een hoera gevoel en de baardalg zit er nog....
 
Vuurgarnalen kunnen prima op 29 graden leven, enige nadeel is dat de temperatuur man/vrouw verhouding aanpast. Hoe kouder je ze houdt hoe meer vrouwen er uit eitjes komen. 50/50 ligt rond de 24/25 graden en bij 29 zul je bijna alleen maar mannen krijgen.
 
Vuurgarnalen kunnen prima op 29 graden leven, enige nadeel is dat de temperatuur man/vrouw verhouding aanpast. Hoe kouder je ze houdt hoe meer vrouwen er uit eitjes komen. 50/50 ligt rond de 24/25 graden en bij 29 zul je bijna alleen maar mannen krijgen.
Interessant. Dat wist ik niet
 
Of ze voor langere tijd op 29 graden kunnen dat durf ik niet te zeggen maar hun leven zal flink korter worden denk ik.
 

Hier spreekt men ook over een max van 28 graden.
 
Interessant. Dat wist ik niet

"However, temperature strongly
affects sex ratio and in turn offspring quantity. In or-
der to determine the effect of temperature on incuba-
tion period, egg yield, offspring sex ratio as well as
survival, a comprehensive experiment was con-
ducted at three temperatures (20, 23 and 26ºC). Sig-
nificant differences among temperatures for hatch-
ing period were an expected result. Higher survival
and more eggs were achieved at 26ºC comparing the
lower experimental temperatures. The female/male
ratio, which was 80% at 20°C and approximately
50% at 23ºC, drastically dropped to 18% at 26°C"

Bron:






Hier spreekt men ook over een max van 28 graden.
Je hebt gelijk op zich hoor. Het beste is rond de 22-24 graden, ze zullen minder oud worden op 29 graden omdat ze stofwisseling sneller verloopt (ook sneller volwassen en eitjes) en minder vrouwen krijgen. Het is dus zeker niet optimaal, maar absoluut mogelijk. Je moet alleen geen illusies hebben, je gaat er geen grote gezonden kweekgroep mee krijgen, dan kun je ze beter wat koeler houden.
 

Terug
Bovenaan