Garnalen ontsmetten ?


DiscusBart

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2022
Berichten
119
Leeftijd
59
Locatie
Haaglanden
Ik heb straks een afspraak met iemand om een stuk of 15 volwassen "bloody mary" garnalen op te halen, het idee is om die in mijn discustank uit te zetten als aanvulling op mijn corydora's schoonmaak crew, en natuurlijk omdat ze leuk zijn om bezig te zien.

Ik moet natuurlijk een beetje geluk hebben dat mijn discussen de garnalen niet oppeuzelen, ik heb ook cardinal tetra's die niet echt groot waren toen ik ze uitzette en dat ging prima dus ik heb goede hoop.

Ik heb nog bijzonder weinig ervaring met garnalen, misschien kunnen jullie me adviseren wat ik kan doen om te voorkomen dat de garnalen een parasiet of ander probleem meebrengen ?

Ik ga ze in ieder geval eerst in een flinke koelbox (geisoleerd dus beter dan een grote emmer) zetten met een verwarming erin om ze langzaam te laten wennen aan een langzaam oplopende temperatuur en dan goed het water spoelen met schoon kraanwater en wat later water uit mijn discus tank. Overmorgen maak ik de discus tank schoon en gaat er schoon water in, dat of de dag erop zou een goed moment zijn om ze in het aquarium te zetten.

Ik heb niet het geduld om ze weken in quarantaine te houden en vermoed dat ze dat ook weinig goed zou doen, misschien een idee om in de 2-3 dagen dat ze wel in quarantaine zitten een beetje Esha 2000 aan het water toe te voegen ? zo heb ik dat bij de kardinaal tetras ook gedaan destijds.

Hopelijk zijn er wat ervaren garnalen houders online ?
 
Ik denk niet dat daar veel aan te ontsmetten valt. :) Parasieten meekrijgen die vissen iets kunnen aandoen, of schadelijke aantallen bacteriën, is iets wat in theorie kan maar erg onwaarschijnlijk is. Of die andere persoon moet een vieze poepbak hebben waar jij veel water van naar jouw bak meeneemt...... maar in dat geval zou het gek zijn als die garnalen het daar overleefd hebben.