Garnaal sterfte


HWitte

Member
Lid geworden
4 januari 2024
Berichten
11
Leeftijd
35
Hallo mede-aquaristen,

De afgelopen weken verlies ik ongeveer 1 garnaal per week, ik wil dit heel graag stoppen, maar heb niet direct het inzicht wat het kan zijn. Ik heb 2 tanks draaien, in de kleine tank sterft ongeveer elke week 1 garnaal, in de grote tank draait alles prima.

Wat mij opvalt, elke dode garnaal die ik eruit haal, daarbij lijkt het exoskelet bij de nek los te zitten, de garnaal van vandaag was zelfs voor 90% al los (maar ook al deels aangegeten door medebewoners). Mijn idee is dan ook dat ze tijdens het vervellen overlijden. Er liggen voldoende exoskeletten in de bak dat mij verteld dat het ook vaak goed gaat, zal ook groot deel de Amano's zijn. Toch is 1 garnaal per week te veel sterfte, er zitten nu nog ongeveer 20 crystal reds in en 15 amano's. Het gedrag van de garnalen is verder normaal en ik heb ook meerdere jonkies al gehad in de afgelopen 3 maanden. Helaas zijn er daar dus zeer weinig van overgebleven.

Graag jullie advies hoe ik dit kan stoppen, de kleine bak was juist de intentie om goed mee te kweken omdat in de grote bak ook veel vissen zitten dus jonkies is daar lastig.

Mijn gevoel is dat de water hardheid niet optimaal is, maar het verschil lijkt mij erg klein en daarmee dus ook een risico om het chemisch te corrigeren?

Hieronder wat gegevens van mijn opzet, mocht er nog andere input nodig zijn hoor ik het graag.

Gegevens van de tank:
Tank grootte
: 75L
Water refresh: wekelijks 17 liter vers water. 10 liter verversing en 7liter ivm verdamping.
Bewoners: Crystal Reds + Amano Garnalen
Recente veranderingen: Geen
Voeding: 1x per week spinazie blaadje, of een stukje komkommer, en om de paar dagen 2 stokjes garnalen voer van Shrimpking.
Filter: Dennerle NANO hoekfilter, capaciteit 150l/u
CO2: geen
Bodem: Dennerle Dennerle Shrimpking active soil
Uptime: 3 maanden

Water Waardes:
Temp
: 23.5 celsius
PH: 7
GH: 3DH
KH: 1DH
NO3: 0
NO2: 0

Met vriendelijke groet,

Hajo
 
Maak je gebruik van osmose water aangelengd met mineralen?
 
Beste,
Het klinkt als de ring of death, ik heb er online onder andere dit over gevonden:
 
Als ik het zo lees dan is het inderdaad een vervellingsprobleem. De vraag is alleen waardoor het komt.

Bij ring of death zie je al geruime tijd van te voren een ring achter de kop zitten waar het skelet is gescheurd. Kans is groot dat die garnaal zal sterven.
Ik vind je KH wel erg laag en wat je voert niet voldoende divers. Dit kan bijdragen aan het probleem omdat de garnalen mogelijk niet genoeg mineralen, vitamines, etc binnen krijgen. Je kan eens zoeken op marktplaats voor Garnalen voer sticks. Er is 1 iemand die voor 10 Euro 7 verschillende soorten verkoopt, ik zou daar eens in afwisselen.

Overigens is je filter capaciteit wat aan de lage kant. Dit mag nog wat groter zijn en 7 liter verdamping per week is echt heel veel. Heb je wel een klep of dekruitje op de bak zitten?

Verder complimenten voor de vele details in je post!
 
Hallo allemaal,

Allereerst, hartelijk dank voor alle inzichten en reacties, hierbij wat antwoorden op inzichten en vragen die gesteld werden.

@Ed Tensen,
Kraan water, geen toevoegingen, behalve misschien de substrate want die beinvloed de PH.

@Ferre Christiaens,
Interessant artikel, en ik denk inderdaad van toepassing, maar enig advies hoe ik een dusdanig relatief klein verschil naar de juiste waardes kan overbruggen. Wat ik altijd lees is dat garnalen erg gevoelig zijn voor middeltjes in het water zoals bijvoorbeeld medicijn voor vissen o.i.d., dus wat is het slimste om hier te doen?
mbt het water dat verdampt, het is een open bak, misschien dat 7l wat te hoog ingeschat is, maar ik heb een bakje van 0.5l wat ik per week dagelijks erbij doe en sommige dagen 2. Mogelijk dat de 7l dus wat hoog is, maar er verdampt redelijk wat water. De andere bak heeft wel een deksel en daar is significant minder verdamping.

@admiraal garnaal,
De ring of death kan ik zo snel niet spotten bij de garnalen, ik weet niet hoelang voor de vervelling dit symptoom moet verschijnen? nadeel misschien dat het crystal reds zijn, mogelijk wat lastiger te zien? de meeste plaatjes op google die ik zie zijn de vuurtjes. Wel als ik het lijkje uit het water haal is het exoskelet bij het kopje 'gescheurd' maar zit het nog wel vast aan de garnaal. Indicatie dat het inderdaad bij vervellen fout is gegaan.

Mbt het voer, ik heb een mix pakket van garnalen voer wat afwisselend gegeven wordt. en als supplement dus de groentes die ze krijgen voornamelijk in de vorm van spinazie en komkommer, na 24u in de bak verwijder ik de leftovers.
  • ShrimpKing Complete
  • ShrimpKing Protein
  • ShrimpKing Mineral
  • ShrimpKing Snow Pops
  • ShrimpKing Color
Kan de filter capaciteit de waardes van het water beïnvloeden, en dan bedoel ik specifiek de KH die aan de lage kant zit? De aquarium winkel waar ik me heb laten adviseren gaf aan dat zolang in deze bak alleen garnalen zitten dit ruim voldoende zou zijn. Is het advies dat ik een nieuwe aanschaf om de sterfte te stoppen?


Enig advies hoe ik specifiek de KH omhoog kan krijgen zonder gezondheidsrisico op de garnalen? misschien naar 2x per week 10l verversen gaan?

Nogmaals dank voor al jullie inzicht en antwoorden.

Mvg,
Hajo
 
Welke waarde (KH) komt er uit je kraan? -> gebruik je een waterontharder?
 
Hallo Cemedia,

Direct getest, dat is een DH van 7 met de KH druppel test.

Ik gebruik geen water ontharder, heb ik eventueel wel in de koelkast mocht dat nodig zijn?

Gr
Hajo
 
Hoi JessicaPilon,

Dat vrees ik ook, dit was een speciale bodem voor garnalen vandaar dat ik deze heb gekozen.

In de andere bak heb ik een andere bodem (scaperline soil 9l zwart) en geen problemen met de garnalen. De bodem daar is wel ook PH verlagend, maar misschien minder sterk dan deze?

Als het de bodem is, kan dan meer water verversingen een mogelijke oplossing zijn?

Daarbij denk ik dan aan hogere frequentie, niet grotere volumes ivm te grote schommelingen voor de garnalen?

Gr
Hajo
 
Een kh van 1 is in de regel geen probleem want ik gebruik ook zo n bodem. Je gebruikt denk ik osmose want anders werkt zo n bodem snel uit. Ik breng het osmosewater op peil met gh+mineral en heb dan een gh van rond de 7 en een kh van 1.
Zover ik weet is niet zozeer de kh maar meer de gh van belang ivm calcium wat ze gebruiken voor het skelet.
Om welke soort/gradatie garnalen gaat het?
 
Hoi Jessicapilon,

Ik gebruik gewoon kraanwater, geen osmose. Gebruik jij die mineralen en GH+ bij garnalen ook of bij andere bewoners?

De garnalen zijn Crystal Reds, gradatie weet ik niet zeker, ze hebben 5 witte banden? Lokale kweek, gehaald bij 2 verschillende mensen die ze via marktplaats aanboden.

Gr
Hajo
 
De ph verlagende bodem werkt sneller uit met kraanwater dan met osmose. De bodem absorbeert de kh. Probleem hier ook gehad met een kh van 5-6 uit de kraan. Met een dag was hij 0-1 in de bak.

Je voeding ziet er goed uit zo te zien maar als ik zo je verhaal lees dan is het probleem echt te vinden in het vervellen en dan specifiek een tekort aan mineralen. Bij crystals is de ring of death inderdaad wat lastig te zien maar zeker wel zichtbaar. Ring of death is vaak het gevolg van te snel groeien door teveel proteine bijv in het voer of in het algemeen teveel voeren.

Ik zou proberen om langzaam over te gaan op osmose met een toevoeging van mineralen kh+. Je kan ook stenen kopen met kalk erin waar ze hun mineralen van kunnen grazen maar wees daar voorzichtig in en ga niet meteen 1 kilo kalkhoudende stenen toevoegej want dan schiet je kh sterk omhoog.

Groter filter gaat het aantal doden niet stoppen maar het houd je bak wel makkelijker in balans. Is dus een overweging waard maar zou mij eerst focussen op het voeren en de mineralen
 
Hoi Admiraal Garnaal,

Dat vind ik een best tof idee, recent zag ik een mooie mineraal steen die (redelijk klein was, kleine vuist), maar de aquarium zaak adviseerde ertegen omdat het kalk zou uitstoten. Misschien die alsnog erin doen en dan goed de waarde monitoren van het water. Kan de steen er altijd weer uithalen als het teveel is.

3 stappen die ik direct ga uitvoeren:
  • frequenter mineraal staaf voer geven
  • 2x per week 10l water vervangen
  • kalkhoudend steentje toevoegen
Het osmose water klinkt even als een lastigere stap, maar die ga ik zeker even onthouden mocht bovenstaande het niet direct oplossen. Moet ook even kijken waar ik dat goed kan aanschaffen, ik woon regio Tiel mocht iemand enig advies hebben.

Nogmaals dank voor alle inzichten. Ik zal laten weten of de stappen helpen. Voorlopig laatste sterfgeval was gisteren.

Gr
Hajo
 
je zou druppelend je water kunne vervangen garnalen houden niet van snel temperatuur verandering
en meschien wat ander voer proberen inde mineraal dingen geloof ik niet echt zou in het voer moeten zitten
 
Dat is gh+ mineral van Salty Shrimp. Als je niet met osmose werkt dan zal je bodem snel uitwerken.
Maar je gh is veel lager dan je kraanwater toch en dan vindt ik het raar dat je gh zo inkakt.
 
Hoi allemaal,

even een kleine update vanuit hier, nog geen nieuwe doden gehad, dus so far so good.

Nogmaals dank voor alle inzichten en het meedenken.

Over een weekje laat ik nog even weten hoe het gaat.

Gr
Hajo
 
Ik zie ook soms dat er een tijdje enkele doden per week vallen en dan is dat zomaar weer voorbij en een reden heb ik nog nooit gevonden.
Zal duimen dat het goed blijft gaan daar.
 
Helaas, vandaag toch weer een dode gevonden. Een relatief jonge, dit keer ook niet echt een loshangend stuk exoskelet aan zn hoofd. Of in een vroeg stadium overleden van het vervellen, of iets anders? Garnaaltje zal net een maand oud zijn geweest gok ik.
 
Ja soms zie je dat ook in je bak en dat zie ik ook weleens hoor. Niet alle jongen zullen goed opgroeien en daar zou ik me niet gelijk zorgen over maken.
 
Hoeveel voer je Hajo?

Garnalen hoef je in de regel maar 1 a 2 maal te voeren in de week. Ook goed kijken naar de grote van je groep. 100 garnalen eten meer dan 10 😉.

Ik zelf voer mijn groepen (Neocaradina's) nooit gericht met speciaal voer voor hun. Ze eten met de vissenpot mee en eten van het biofilm. Vervellingen laat ik wel liggen, zodat ze dit op kunnen eten voor extra kalk.

Ik heb deze tip van een gerenomeerde garnalenkweker uit Australië. Hij vertelde dat uitval van garnalen 9 van de 10 keer te herleiden is aan teveel voeren. Daarna volgt watersamenstelling (temp verschil verversen, mineraal aanvulling osmose water voor Caradina's etc).

Mijn groepen breiden gestaag uit, jaarrond en zijn prachtig van kleur.
 
Ik voer dan 3x per week op een kleine 100 garnalen maar ik heb nu 10 jaar garnalen maar de meeste groepen planten zich hier niet voort in de wintermaanden en rond maart=april zie je weer diverse zwangeren.
 
Ik voer dan 3x per week op een kleine 100 garnalen maar ik heb nu 10 jaar garnalen maar de meeste groepen planten zich hier niet voort in de wintermaanden en rond maart=april zie je weer diverse zwangeren.
Ik denk dat dat vooral geld voor Caridina garnalen de 'gewone' kweken makkelijker en vaker het jaar door.
Kwa eten heb ik wel altijd blad erin en ook (pak hem beet) 3x per week een stickje.
 
Ja dat zou kunnen Lex en die brengen ook veel meer kleintjes voort.
 
Hallo Allemaal,

Hoi Ed, interessante opmerking, ik voerde denk ik toch eerder richting 3 a 4x per week dan 1 a 2 keer.

Water waardes zijn niet veranderd ondanks nu elke 3 dagen een water wissel van 10 liter en het toevoegen van een mineraalsteen.

Helaas heb ik over de afgelopen dagen wel 3 lijkjes gevonden....

Ik ben nu de overgebleven garnalen eruit aan het vissen en die ga ik overzetten naar het grote aquarium. Daar doet de garnalen populatie het wel erg goed. Vreemde is wel dat de waterwaardes daar identiek zijn als in de kleine tank.

Dus ik ga de overlevende (15 van de oorspronkelijke 40) maar overzetten voorlopig en kijken om misschien andere garnalen in de kleine bak te steken.

Iemand nog leuke ideeen?

Gr
Hajo
 
Helaas slecht nieuws, sinds het overzetten naar de grote bak, 6 dode garnalen al aangetroffen....

Ik begin nu toch te vrezen dat het een of andere bacterie is en ik nu mijn grote bak heb besmet...

Iemand enig advies?

De lijkjes zien er normaal uit, geen schimmels of andere zichtbare afwijkingen.

Water waardes zijn stabiel.

Hoor graag jullie ideeën.
 

Bijlagen

  • image-27-01-2024_16-11-22-09.jpg
    image-27-01-2024_16-11-22-09.jpg
    431.8 KB · Weergaven: 23
  • image-27-01-2024_16-10-47-24.jpg
    image-27-01-2024_16-10-47-24.jpg
    433.8 KB · Weergaven: 23
  • 20240124_183808.jpg
    20240124_183808.jpg
    2 MB · Weergaven: 24
Beste,
ik heb nog niet zo veel ervaring en ken er nog niet veel over maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat u gewoon brute pech hebt gehad. Dit helpt natuurlijk niet maar online zie ik ook fish keepers zoals MD fish tanks die zijn garnalen verdeelt omdat hij soms net zoals u onverklaarbare sterftes heeft in zijn garnalenbak.
Hij bespreekt dit in deze video rond 13min.


Veel succes nog
 

Terug
Bovenaan