Fundulopanchax Gardneri meerdere harems samen houden?


axel13

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2013
Berichten
91
Locatie
Zevendonk
Goedemiddag
Ter aanvulling van mijn Rio 350 Kameroen “biotoop” ben ik van plan een groepje Gardneri’s te gaan houden.
Ik vroeg mij daarom af of het mogelijk is hier een groepje van meerdere harems van samen te houden? Bvb 3 mannen op 5 of 6 vrouwen.

Ik zou niet willen dat hier agressie van komt met verwondingen tot gevolg.

Overige bestand is nu een schooltje Poropanchax Normani en een 3-tal Afrikaanse waaierhandgarnalen.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
 
Ik heb zelf geen ervaring met ze, maar heb het volgende gevonden:
Voor het welzijn van de vissen zijn schuilplaatsen tussen kienhout of dichte groepen planten noodzakelijk. Wanneer deze in voldoende mate aanwezig zijn, kunnen probleemloos verscheidene koppels worden gehouden. Zijn er onvoldoende schuilplaatsen, dan is het raadzaam om slechts een enkel koppel of trio te houden om gevechten tussen de mannetjes te voorkomen. Wie wel eens zo'n gevecht heeft gadegeslagen, weet dat de vechtersbazen elkaar onherstelbare verwondingen en verminkingen kunnen toebrengen. Dit gaat uiteraard ten koste van de pracht van de vissen.
uit: https://nbat.nl/artikelen/vissen/aphysemion-gardneri


N.B. Aphysemion is synoniem voor Fundulopanchax
 
Bedankt @Lysia voor je reactie!
Had dit ook gelezen, maar heb ook filmpjes gezien van mensen die schijnbaar zonder problemen meerdere mannen bij elkaar hadden zitten dus twijfel een beetje.

Hier anders een foto van men bak als referentie:
89A07117-F1EF-4069-A3F5-1A13518F41AE.jpeg
 
Ik kom bij andere bronnen ook tegen dat je meerdere koppels in één bak kunt houden, mits voldoende schuilplaatsen. Overigens moet je je jonkies ruim voldoende schuilplekken geven, anders worden ze allemaal opgevreten.
Ik zou in jouw bak 2 koppeltjes/ harempjes durven houden (op basis van de informatie op internet, en jouw bak). Dan krijg je één koppeltje links en één koppeltje rechts. Maar zoals ik al eerder zei: ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het is puur wat ik zou doen in jouw plaats.

Een kweekverslagje: (afkomsting van Aquainfo)
De mannen zijn gewetenloze jagers, het is dus wijs om het aquarium met dit soort planten uit te rusten om beschutting te bieden aan de vrouwen en eventuele jongen die worden geboren, wat geregeld gebeurd, beschutting te bieden. Wat een fantastisch gezicht om die jonge vissen te zien rondzwemmen met hun ouders. Er is geen goede of slechte manier om je vissen te kweken, je neemt de manier die het beste bij je past. Uiteraard is er een natuurlijke manier. Twee of drie koppels in een 60 centimeter aquarium met meer dan genoeg beplanting zou je zeker jongen moeten opleveren, maar elk ei verzorgen geeft je veel meer jongen.

Ik moet benadrukken dat, naar mijn ervaring, de mannen agressief worden, zodra ze hun territorium hebben bepaald. Dit gedrag heb ik niet gezien als ze vanaf het begin af aan bij elkaar werden geplaatst.


Misschien is het verstandig om ook wat drijfplanten in je bak te doen, bijna alle vissen voelen zich veiliger en zijn dus minder gestresst als het wateroppervlak gedeeltelijk bedekt is.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom bij andere bronnen ook tegen dat je meerdere koppels in één bak kunt houden, mits voldoende schuilplaatsen. Overigens moet je je jonkies ruim voldoende schuilplekken geven, anders worden ze allemaal opgevreten.
Ik zou in jouw bak 2 koppeltjes/ harempjes durven houden (op basis van de informatie op internet, en jouw bak). Dan krijg je één koppeltje links en één koppeltje rechts. Maar zoals ik al eerder zei: ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het is puur wat ik zou doen in jouw plaats.

Een kweekverslagje: (afkomsting van Aquainfo)
De mannen zijn gewetenloze jagers, het is dus wijs om het aquarium met dit soort planten uit te rusten om beschutting te bieden aan de vrouwen en eventuele jongen die worden geboren, wat geregeld gebeurd, beschutting te bieden. Wat een fantastisch gezicht om die jonge vissen te zien rondzwemmen met hun ouders. Er is geen goede of slechte manier om je vissen te kweken, je neemt de manier die het beste bij je past. Uiteraard is er een natuurlijke manier. Twee of drie koppels in een 60 centimeter aquarium met meer dan genoeg beplanting zou je zeker jongen moeten opleveren, maar elk ei verzorgen geeft je veel meer jongen.

Ik moet benadrukken dat, naar mijn ervaring, de mannen agressief worden, zodra ze hun territorium hebben bepaald. Dit gedrag heb ik niet gezien als ze vanaf het begin af aan bij elkaar werden geplaatst.


Misschien is het verstandig om ook wat drijfplanten in je bak te doen, bijna alle vissen voelen zich veiliger en zijn dus minder gestresst als het wateroppervlak gedeeltelijk bedekt is.
Heel erg bedankt voor je hulp en opzoekwerk @Lysia ! Hier ben ik alvast heel wat mee ;)
 
Kan prima. Wordt zelfs aangeraden door menig kweker. Zo hebben de vrouwen meer keus. Overigens is aphyosemion geen synoniem maar een totaal anders geslacht. Momenteel is de juiste benaming fundulopanchax gardneri
 
Een volwassen gardneri man lust best wel een Poropanchax normani....
Zou eerder kiezen voor Aphyosemion striatum....

Groetjes John.
 
Wat een prachtige bak! Ik had in mijn 100cm bak twee man en 3 vrouw. Dat werkte eigenlijk wel. Af en toe waren de heren flink aan het knokken, maar zonder grote gevolgen.
Nu heb ik wel flink wat planten waar ze zich konden verstoppen.
 
Bedankt allemaal voor de reacties!
En @John. dan denk ik dat ik toch voor de Striatum zal gaan, het laatste wat ik wil is dat er Normani’s als levend voer gaan dienen…

Ik schat dat deze qua gedrag verder dicht tegen Gardneri’s aanleunen?

Dan zal ik morgen eens kijken bij de speciaalzaak ;)
 
Gewoon even een verzoek plaatsen bij Killy Fish Nederland, facebook KFN.
Er is vast iemand die wat te veel striatum heeft.

Groetjes John.
 
Vandaag de knoop doorgehakt en 3 koppels A. Striatum mee naar huis genomen :D

Zoals eerder vermeld was men bedoeling harems te gaan hpuden maar de winkel liet ze alleen per koppel gaan…

Ik moet zeggen dat ze vanaf moment één niet stilgezeten hebben… mannen waren al na de eerste seconden na de introductie in de bak de vrouwen aan het versieren!

Was wel grappig te zien hou de blauwoogjes ze opzochten en op hun gemak lieten voelen :giggle:
1F52E85D-EBD9-4941-9913-C246AE3A560F.jpeg
 
Mooie vissen Axel. Grappig dat ze gewoon bij een een aquarium winkel te koop zijn. Er zullen vanzelf wel wat jongen groot gaan worden. Houd er rekening mee dat het voornamelijk mannelijke nakomelingen zijn als de temperatuur boven de 23C is.

Groetjes John.
 
Beetje te laat om je aanschaf nog te bepalen, maar ik kweek al jaren Fundulopanchax gardneri en bij mij zitten dames en heren allemaal bij elkaar in een 1 meter bak. Ik zie eigenlijk nooit problemen. ik heb eens gelezen dat als de mannetjes samen opgroeien (dus vanuit een kweek allemaal even snel groot worden) dat ze dan eigenlijk nooit gaan vechten.
 
Mooie vissen Axel. Grappig dat ze gewoon bij een een aquarium winkel te koop zijn. Er zullen vanzelf wel wat jongen groot gaan worden. Houd er rekening mee dat het voornamelijk mannelijke nakomelingen zijn als de temperatuur boven de 23C is.

Groetjes John.
Was ook niet snel gevonden, heb er 1,5u voor gereden maar was het waard ;).

Beetje te laat om je aanschaf nog te bepalen, maar ik kweek al jaren Fundulopanchax gardneri en bij mij zitten dames en heren allemaal bij elkaar in een 1 meter bak. Ik zie eigenlijk nooit problemen. ik heb eens gelezen dat als de mannetjes samen opgroeien (dus vanuit een kweek allemaal even snel groot worden) dat ze dan eigenlijk nooit gaan vechten.
Ik merk nu zelf ook geen enkele vorm van agressie tussen de mannen. Het enige waar ze lijken mee bezig te zijn is het versieren van de vrouwtjes hahhahaha
 

Terug
Bovenaan