Fundulopanchax Gardneri meerdere harems samen houden?


axel13

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2013
Berichten
91
Locatie
Zevendonk
Goedemiddag
Ter aanvulling van mijn Rio 350 Kameroen “biotoop” ben ik van plan een groepje Gardneri’s te gaan houden.
Ik vroeg mij daarom af of het mogelijk is hier een groepje van meerdere harems van samen te houden? Bvb 3 mannen op 5 of 6 vrouwen.

Ik zou niet willen dat hier agressie van komt met verwondingen tot gevolg.

Overige bestand is nu een schooltje Poropanchax Normani en een 3-tal Afrikaanse waaierhandgarnalen.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
 
Ik heb zelf geen ervaring met ze, maar heb het volgende gevonden:
Voor het welzijn van de vissen zijn schuilplaatsen tussen kienhout of dichte groepen planten noodzakelijk. Wanneer deze in voldoende mate aanwezig zijn, kunnen probleemloos verscheidene koppels worden gehouden. Zijn er onvoldoende schuilplaatsen, dan is het raadzaam om slechts een enkel koppel of trio te houden om gevechten tussen de mannetjes te voorkomen. Wie wel eens zo'n gevecht heeft gadegeslagen, weet dat de vechtersbazen elkaar onherstelbare verwondingen en verminkingen kunnen toebrengen. Dit gaat uiteraard ten koste van de pracht van de vissen.
uit: https://nbat.nl/artikelen/vissen/aphysemion-gardneri


N.B. Aphysemion is synoniem voor Fundulopanchax
 
Bedankt @Lysia voor je reactie!
Had dit ook gelezen, maar heb ook filmpjes gezien van mensen die schijnbaar zonder problemen meerdere mannen bij elkaar hadden zitten dus twijfel een beetje.

Hier anders een foto van men bak als referentie:
89A07117-F1EF-4069-A3F5-1A13518F41AE.jpeg
 
Ik kom bij andere bronnen ook tegen dat je meerdere koppels in één bak kunt houden, mits voldoende schuilplaatsen. Overigens moet je je jonkies ruim voldoende schuilplekken geven, anders worden ze allemaal opgevreten.