Dwergkogelvis alleen houden, man of vrouw?


Frank de B

Member
Lid geworden
27 december 2019
Berichten
18
Leeftijd
53
Locatie
Drechtsteden
Hi allen..

Ik richt een bakje 30 ltr in voor een enkel te houde dwerg kogelvisje.
Maakt het nog iets uit, qua gedrag of iets anders, of je dan alleen een man of alleen een vrouwtje neemt?
 
Hi allen..

Ik richt een bakje 30 ltr in voor een enkel te houde dwerg kogelvisje.
Maakt het nog iets uit, qua gedrag of iets anders, of je dan alleen een man of alleen een vrouwtje neemt?
dwergkogelvissen zijn Sociale dieren, in het wild zitten ze in grote groepen. Je hoort ze niet alleen te houden. En voor een groep is 30liter te klein.
ik zou het helaas afraden.



Betta of dario dario zijn erg persoonlijk en kunnen wel in 30 liter. Misschien is dat een optie? Als je iets aparts wilt zou je ook een cpo kreeft erin kunnen houden met garnalen.
 
Ik heb een aquarium staan van 54 liter, 60 cm, maar daar zit een divers vissenbestand in.
Weet niet of ik er daar een paar bij kan doen?

Koppel honing gourami
4 blauwoog
8 rasbora maculata
6 otocinclus
8 corydora pygmeaus
4 kuhli
2 cpo
Vuurgarnalen
Veel planten
 

Bijlagen

  • IMG_7023.jpeg
    IMG_7023.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 30
Ik heb sinds gisteren voor het eerst zelf dwergkogeltjes, kan dus nog niet uit ervaring spreken. Ondertussen heb ik me wel goed ingelezen over deze soort. Beste is ze te houden met een groep van 20 of meer, in zo'n geval is er voldoende interactie onderling waardoor goed gekozen bijvissen mogelijk zijn. Bij kleine scholen is de kans groot dat ze andere vissen gaan lastigvallen. Ik zou ze daarom niet combineren met andere vissen in 60cm.
 
Voor een 54 literpak vind ik dat je er al behoorlijk veel inwoners in hebt zitten. Met een goed filter hoeft dat denk ik geen probleem te zijn, maar om daar dan nog een eenzame dwergkogelvis bij te doen wat eigenlijk groepsdieren zijn lijkt mij onverstandig.
Ligt het aan mij of worden er de laatste tijd veel vragen gesteld over (dwerg)kogelvissen? Vragen die een zichzelf-respecterende winkelier ook zou kunnen beantwoorden. Wat mij opvalt is dat de nieuwe eigenaar blijkbaar niet op de hoogte is hoe deze dieren gehouden moeten worden of dat de winkelier de vissen gráág wil verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aquarium staan van 54 liter, 60 cm, maar daar zit een divers vissenbestand in.
Weet niet of ik er daar een paar bij kan doen?

Koppel honing gourami
4 blauwoog
8 rasbora maculata
6 otocinclus
8 corydora pygmeaus
4 kuhli
2 cpo
Vuurgarnalen
Veel planten
Nee, het zijn killers/vinbijters die je alleen houdt als groep.
als er niks anders in had gezeten had het gekund.
op het moment zullen ze mogelijk al je vissen vermoorden en zullen ze 100% je cpo en garnalen opeten
 

Terug
Bovenaan