Chicliden identificatie.


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
79
Leeftijd
28
Ik heb een bak met een hoop chicliden waarvan ik me van sommige afvraag, wat de naam van de vis eigenlijk is.
Ik ben er wel benieuwd naar. Ze zaten bij een groepje mbunas dat ik laatst heb gekocht.

20240321_121507.jpg20240321_121531.jpg

Deze vind ik een beetje op een van mijn kleinere dolfijn chiclide lijken, maar dat is het denk ik niet? Is het een mbuna? Is een vrij groot exemplaar al. Ongeveer 12cm in lengte.
20240321_121549.jpg

Is dit niet een amerikaanse zebra chiclide?
20240321_122632.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nummer 1 en nummer 3 kan ik je zo niet vertellen. Wellicht weet iemand als @Ed Tensen dat, die is meer in de Afrikaanse cichliden thuis.

Zowel nummer 2 als nummer 4 zijn (inderdaad) zebracichliden, uit Centraal Amerika. Nummer 2 is een leucistische variant, dus met weinig pigment.

Pittige karakters zijn het, die vaak goed samen kunnen met Afrikanen. Maar ze komen dus heel ergens anders vandaan. :)
 
Is ook in mij opgekomen ja, maar ik vind de lichaamsvorm te "zebra" ogen. :)
 
Ja dat wel. Maar dat heeft een jong exemplaar amphilophus citrinellus ook, en met 12 centimeter is hij dan natuurlijk nog lang niet uitgegroeid (volwassen +-40cm)
Vandaar mijn twijfel.
 
Foto 1 is een vrouw en is in ieder geval geen Aulonocara. Nagenoeg alle vrouwen hebben verticale streeppatronen bij natuurlijke varianten. Ze behoort tot de Utaka klasse (vrijzwemmers), welk soort vind ik lastig. Hoe groot schat je haar in?

Foto 3 is een Metriaclima (Maylandia) Greshakei of een variant hiervan. Qua grote behoren deze tot de grotere Mbuna's met een pittig karakter.

Heb een roze variant zwemmen in een bak die ik in onderhoud heb, en dat is wel een basie hoor 😅😉.
 
Ze zal ongeveer 8-10 cm zijn. Nog aan de kleine kant. Ik heb nog een kleinere, wellicht het mannetje?
Foto 3 is inderdaad een pittig visje. Ze is nog niet volgroeid maar neemt het wel op tegen de volgroeide mbunas.
 
Ze zal ongeveer 8-10 cm zijn. Nog aan de kleine kant. Ik heb nog een kleinere, wellicht het mannetje?
Foto 3 is inderdaad een pittig visje. Ze is nog niet volgroeid maar neemt het wel op tegen de volgroeide mbunas.
Foto 1 is dan zeker nog niet volwassen, wat voor soort dat precies is is gissen op dit moment. Ben er wel vrijwel zeker van dat deze behoort tot de vrijzwemmers (Utaka). De kans is groot dat deze uiteindelijk te groot wordt voor jou bak. Voor nu is het nog geen probleem in ieder geval.

Foto 3 is een man 😉.
 
Zijn de mannen niet groter bij cichliden? Of is dat bij malawicichliden weer anders?
Klopt, ik dacht dat het mannetje dan misschien iets jonger als het vrouwtje is.
Het lijkt alsof ik van iedere soort een vrouwtje en mannetje heb eigenlijk. Ik denk dat vorige eigenaar het bestand op die basis samengesteld heeft.
 

Terug
Bovenaan