bovenkant aquarium


Je moet wel de ribben in de dwarsrichting zetten hoor dus zo kort mogelijk. Dan is de paneel op zijn sterkst.
Dus de openingen aan de voorruit en achterruit.
Dit had ik even gemist, wat bedoel je daar nou mee?
De dragende glasranden zitten over de 2m en de korte kanten hebben geen draagrand. Bedoel je dat?
 
Ik heb een eindje zitten tekenen op het deksel, en ben hier op uit gekomen:
De prachtig rose kleuren zijn voor de duidelijkheid om de verschillende niveaus te laten zien.
De voergaten zijn 14 x 14cm.
Ik laat de tekeningen voor zichzelf spreken, als iets niet duidelijk is, hoor ik het wel.
Eerste tekening: onderaanzicht, alleen de platen met voergaten gelegd.
Tweede tekening: bovenaanzicht, platen met voergaten en de tussenliggende platen gelegd.
Derde tekening: alle platen op hun plaats.

@Erikdebrabander het zijn nogal wat verschillende maten. Het mooiste is natuurlijk als die met een cirkelzaag netjes recht op maat gezaagd worden. Zou dat adres van jou dat doen? Of heb jij anders een tip waar of wie ik dat kan laten doen? Ik kan zelf best netjes zagen (zie al mijn bijdragen op het forum ;):oops: ) maar zo netjes als met een cirkelzaag wordt dat nooit.
 

Bijlagen

  • deksel 2m onderaanzicht.jpg
    deksel 2m onderaanzicht.jpg
    94.9 KB · Weergaven: 64
  • deksel 2m bovenaanzicht voergaten open.jpg
    deksel 2m bovenaanzicht voergaten open.jpg
    62.7 KB · Weergaven: 68
  • deksel 2m voergaten dicht.jpg
    deksel 2m voergaten dicht.jpg
    48.9 KB · Weergaven: 70
Druk bezig geweest! Kan er alleen op het moment geen touw aan vast knopen 😂 ik heb de indruk dat het de goeie kant op gaat in iedergeval 😄
 
Het zijn in feite 2 platen polycarbonaat van 10mm dik, boven op elkaar. Zo duidelijker?
 
Het zijn in feite 2 platen polycarbonaat van 10mm dik, boven op elkaar. Zo duidelijker?
Het ligt niet aan jou mn hoofd zit vol 😂 ik zit naar alle vierkantjes en kleurtjes te kijken en mn conclussie was, mja daar zit werk in en lijkt de goedde kant op te gaan 😂 wellicht dat ik vanavond wakker in mn hoofd ben 🤪
 
ah, ja daar heb ik ook weleens last van...
(De overkant van de tafel (mijn man) roept dan meteen: af en toe heb je daar géén last van!)
 
Dit had ik even gemist, wat bedoel je daar nou mee?
De dragende glasranden zitten over de 2m en de korte kanten hebben geen draagrand. Bedoel je dat?


Hou de openingen in de plaat aan de voor en achterzijde van je bak. Niet aan de lange kant.

Zagen doe je gratis bij de bouwmarkt.
 
Even een update voor iedereen die meegedacht heeft:
Ik heb 2e keus trespa platen besteld, wit, van 6mm dik.
Zij zagen ze voor het totaalbedrag van 135 euro ze op maat voor me: 2 grote platen (boven en onder), die in ieder 5 stukken worden gezaagd. De corresponderende kleuren plak ik op elkaar, zodat ik in feite 5 deksels heb die in elkaar vallen en de kleinere kan ik makkelijk eruit tillen om te voeren. Als het nodig is, kan ik alle platen eraf halen. De corresponderende platen zijn niet even groot, zodat er geen licht tussen door schijnt.
Dit zou zo sterk moeten zijn, dat ik mijn hond van 45kg er nog op kan zetten zonder doorbuiging. (Niet dat ik dat van plan ben)
 

Bijlagen

  • 1679998412549.png
    1679998412549.png
    11.6 KB · Weergaven: 59
Daar waar je het materiaal besteld kan er veelal ook op maat gezaagd worden.
 
Dat doen ze ook, zit in de prijs in.
 
Even een update voor iedereen die meegedacht heeft:
Ik heb 2e keus trespa platen besteld, wit, van 6mm dik.
Zij zagen ze voor het totaalbedrag van 135 euro ze op maat voor me: 2 grote platen (boven en onder), die in ieder 5 stukken worden gezaagd. De corresponderende kleuren plak ik op elkaar, zodat ik in feite 5 deksels heb die in elkaar vallen en de kleinere kan ik makkelijk eruit tillen om te voeren. Als het nodig is, kan ik alle platen eraf halen. De corresponderende platen zijn niet even groot, zodat er geen licht tussen door schijnt.
Dit zou zo sterk moeten zijn, dat ik mijn hond van 45kg er nog op kan zetten zonder doorbuiging. (Niet dat ik dat van plan ben)
Daar is overna gedacht dat had ik wel gelijk door 😄 this wel fijn dat het zagen gedaan word, kan nog best een zware klus zijn met die grote platen. Heb je expres voor 2 lagen gekozen omdat dat steviger is? Je had natuurlijk ook gewoon balkjes of een frame kunnen leggen waar de bovenste platen op komen te liggen 😄
 
Ik heb bewust voor twee platen gekozen, omdat ik ze nu kan laten overlappen en dan geen lichtspleten ertussendoor heb. (Dat vind ik niet mooi). Bovendien zijn twee lagen inderdaad steviger, maar dat was eventueel ook op te lossen geweest met een dikkere plaat. Ook valt de onderste plaat tussen de glaswanden van de bak en dan is het een vreselijk gepeuter om zo'n plaat er tussenuit te krijgen om te voeren. Nu zit de bovenste plaat erop en die komt boven die glaswand en dan heb je dus grip om hem te kunnen pakken. (Wie niet sterk is, moet slim zijn....)
Balkjes of een frame was niet echt een optie, omdat ik dan samen met de steunbalken van het aquarium zelf nog méér obstakels had om er in te kunnen. Het is een zelfbouwbak (overgenomen van iemand) zonder aparte licht bak en ik wil er toch nog makkelijk in kunnen voor scapen en dergelijke.
Zelf zagen was hoe dan ook geen optie, want het moet wel behoorlijk nauwkeurig en daar heb ik het gereedschap niet voor.
 
Denk dat je met trespa een goede keus hebt gemaakt. Ik heb onlangs plexiglas besteld voor het afdekken van de bioloog. Dacht zelf neem niet te dun dus voor 8mm gekozen. Helaas buigt dat ook gewoon door en dat alleen door de warmte van het water 🤷‍♂️
Dus wanneer ik zin heb zal het ook trespa worden 👌🏼
 
Denk dat je met trespa een goede keus hebt gemaakt. Ik heb onlangs plexiglas besteld voor het afdekken van de bioloog. Dacht zelf neem niet te dun dus voor 8mm gekozen. Helaas buigt dat ook gewoon door en dat alleen door de warmte van het water 🤷‍♂️
Dus wanneer ik zin heb zal het ook trespa worden 👌🏼
Framepje maken? 😀
 
Framepje maken? 😀
Achteraf gezien had ik dat idd beter kunnen doen.
Ik vond dat eigenlijk teveel werk omdat ik 3 platen op mijn bioloog heb.
Ik had eerst hout afgewerkt met lak maar daar kwam toch nog wat schimmel op.
Dacht zelf dat 8mm dik zat was maar dat was fout .
 
Achteraf gezien had ik dat idd beter kunnen doen.
Ik vond dat eigenlijk teveel werk omdat ik 3 platen op mijn bioloog heb.
Ik had eerst hout afgewerkt met lak maar daar kwam toch nog wat schimmel op.
Dacht zelf dat 8mm dik zat was maar dat was fout .
Dr is een youtuber die in slowmotion gefilmd een glas kapot heeft gemaakt met zn stem. Dan verbaas je je nog eens hoe buigzaam glas is ja 😆
 
Dr is een youtuber die in slowmotion gefilmd een glas kapot heeft gemaakt met zn stem. Dan verbaas je je nog eens hoe buigzaam glas is ja 😆
Glas had wel mijn voorkeur maar ik moest er op bepaalde plekken wat stukjes uithalen en dat durfde ik zelf niet aan.
 
De deksel was van glas, maar af en toe ben ik wat onhandig, of er is een hond of kat wat overenthousiast en dan is glas me te breekbaar. (Er was al één ruit gesneuveld.) Ik wilde dus iets wat robuuster was.
Bovendien kan ik zelf uit Trespa een hoekje zagen/ boren maar met glas zie ik mezelf dat dus echt niet doen.

Wat betreft frame: op de lange zijden van mijn bak zit een glasplaatje in de lengte gelijmd, en daar komen mijn onderste platen dus op te liggen. De bovenste op het 'buiten'glas. (de volledige glaswand). dus dan hebben ze op twee plaatsen steun. Ik heb uitgerekend (met de hulp van een excelletje gemaakt door mijn stiefzoon) dat de doorbuiging van de smalste (250 mm) samengelijmde platen bij een belasting van 15 kg 0,64 mm is. Dat lijkt me acceptabel genoeg...
 

Terug
Bovenaan