Wat is er nieuw

Bestand vuurgarnalen blijft minderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter willy99
  • Startdatum Startdatum
W

willy99

Guest
Ben in mijn vision 450 een 7 jaar terug gestart met een groepje vuurgarnalen, geschat een 30 stuks.
Kon na 1 jaar beginnen uitvangen en heb sedertdien er heel veel kunnen uitvangen, echt heeeeeel veel. Nu mindert het bestand zienderogen en ik vrees dat ze aan het uitsterven zijn. De enige verandering die plaats vond begin dit jaar was het plaatsen van co2 installatie , stoppen met easy carbo en led verlichting.
Kan mij iemand op weg helpen met het zoeken naar de oorzaak. Zou dit kunnen door een ziekte? of door jarenlange Inteelt?
Ik geef dagelijks profito, 6 ml voor 400 liter water , co2, en nu sedert 1 week terug dagelijks 4 ml easy carbo. bij 14daagse verversing easy life vloeibaar filter medium omdat leidingwater door koper buizen stroomt.

Lees hier en daar dat sommige planten behandeld zijn tegen slakjes . Heb bij aanschaf co2 heel wat nieuwe planten gekocht en die zomaar in het aquarium geplaatst , zou dit de reden kunnen zijn . daar tegenover staat dat mijn Helena slakken het zeer goed blijven doen.

dat zou zomaar de reden kunnen zijn, garnalen reageren nog slechter op het gif dan slakken zelf.

zet je 1 nieuwe plant op 400liter water dan zullen je garnalen het niet merken, maar zet je veel nieuwe planten neer kan je wel is een teveel aan gif in je bak gehad hebben.

zover ik heb begrepen kunnen garnalen nog weken/maanden lang last hebben van het gif.

Edit: zie net dat je die begin het jaar erin hebt gezet... dan lijkt mij het gif verhaal niet helemaal van toepassing.

inteelt? geen idee.. zou wel logisch klinken.

Heb eenmaal veel nieuwe planten geplaatst en daarna regelmatig andere bijgeplaatst omdat sommige planten minder goed op de nieuwe toestand reageerden, led en co2 geen easy carbo meer.
Wat moet je feitelijk doen om het gif van de planten te krijgen ? gewoon afspoelen of een dag in emmer water leggen?

Wat zijn je waterwaarden nu je Co2 toevoegt?

Heb je er snelgroeiers in gekocht zoals waterpest of cabomba? Daar zit namelijk gif op. Ook kan het zijn dat je teveel co2 in de bak hebt. Goede vraag dus van San wat de waterwaarden nu zijn.

Wat moet je feitelijk doen om het gif van de planten te krijgen ? gewoon afspoelen of een dag in emmer water leggen?

Ik zet ze 5 dagen in een emmer en ververs dat dagelijks. Altijd doen als je garnalen hebt met de planten.

water waarden zijn momenteel:
ph 7.05, kh 9, nitriet 0, nitraat 15, gh 14, fosfaat 1.8.

co2 word automatisch toegediend volgens Kh, zou dus geen probleem mogen zijn.

Dan zit je rond de 25mg co2 en dat is niet weinig maar Vuurtjes moeten wel wat kunnen hebben in de regel. Ik denk dus dat gif of co2 de oorzaak kan zijn.

wel doorlopend nieuwe planten dus... ja altijd lastig te zeggen met dit soort gevallen.

iig nieuwe planten, snelgroeiers of niet altijd "klaarmaken" zoals John het aangeeft.

Zal met zorg de planten behandelen in het vervolg.

Zou het na al die jaren al mogen weten, maar ja, 46 jaar terug nooit van vuurgarnalen gehoord en waarschijnlijk nog minder van planten die behandeld zouden zijn met gif.
Daarom is een forum zoals hier belangrijk om up to date te blijven en van je fouten te leren.

Ja er is veel veranderd hoor. Ik denk dat er toen ook nog geen Vuurtjes in de handel waren en al evenmin het gif wat ze heden ten dage gebruiken.

ach ik kwam er ook op de harde manier achter.. de 1e dag bosje waterpest in de bak gezet, de volgende dag 30vuurgarnalen dood in een hoekje.

Ik lees er niks over maar misschien tussentijds ook een ander vissoort(en) die wel een garnaaltje lusten aangeschaft?

Ik had het ook maar dat kwam doordat mijn Neons en Goud Danios alle kleinere garnalen aan het opeten waren (zag het regelmatig gebeuren).
Desondanks heb er er toen 70 uitgevist en die 70 waren niet zo makkelijk zichtbaar ze hebben nu een eigen bakje.

Vandaar dat ik garnalen liever in een eigen bakje heb zitten. Zelfs Rasboras eten nog de kleine garnaaltjes op als die net geboren zijn.

Ik lees er niks over maar misschien tussentijds ook een ander vissoort(en) die wel een garnaaltje lusten aangeschaft?
Neen, zeker niet. Ben in 2010 gestart met 25 a 30 vuurtjes in een 450 liter met platy, zwaarddragers, mollie, ancistrussen, neon, danios en ancistrussen. Alle levendbarenden hadden en hebben veel jongen, ondanks dit heel, echt heel veel vuurgarnalen kunnen uitvangen tot april - mei dit jaar. ik moest mijn net maar door een bosje planten halen en ik had tussen de 30 en 50 vuurgarnalen. de garnalen dansten op de rug van de ancistrussen voor de levendbarenden uit. En nu moet ik zoeken om in mijn aquarium nog 20 garnaaltjes te zien. waarschijnlijk nog wel verstopt in spleten en onder stenen maar duidelijk aan het uitsterven. Na reacties en een beetje (veel) nadenken kom ik toch op die planten uit.

Nog wat hersenen gepijnigd, dat beetje dat ik heb toch, en nu vraag ik mij af of de co2 die ik geef sedert januari dit jaar wel van goede kwaliteit is. Ik gebruik zo een 10kg fles van bij de bieruitzetter. Kan daar iets in zitten wat niet in een aquarium thuis hoort? Ik zelf ken daar eigenlijk niks van, weet alleen dat ze het ook co2 noemen en dat wij het in onze drank krijgen.

CO2 = CO2. Kan het probleem niet zijn. (Ik gebruik ook een fles die ik bij een groothandel voor brouwerijartikelen gekocht heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan