Baardalg op hout


Laat de bak rustig 4 weken indraaien en verkruimel de eerste 2 weken 1x per week wat voer tussen de vingers en daarna elke week een beetje zodat de bacteriecultuur op gang kan komen.
 
Dat kan natuurlijk ook. Goede tip. Morgen maar proberen alvast voer en kleibolletjes te scoren
 
Vandaag de testkoffer binnengekregen van jbl met een paar standaard testen. Zat alleen geen GH in dus misschien dat ik die nog moet kopen. Maar volgens mij gaan de waardes aardig de goede kant op.
Ph: 7,5
Kh: 7
No2: 0,01
No3: 1
Nh4: 0,05

Nitraat lijkt wat laag te zijn en dan zit je toch ook weer met plantenvoeding.

Volgens mij kunnen vissen er nog lang niet in, maar voor het nitraat zou dat misschien juist wel beter zijn, of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
De NO2 en NH4 moeten nul worden en de NO3 is te laag. De NO3 zou 10-20 moeten zijn. De PO4 ontbreekt in je test: deze moet 1-2 mg zijn.
 
De 0,01 en 0,05 van de no2 en nh4 waren het laagste wat getest kon worden met deze test. Dus gewoon 0 neem ik aan. Die no3 zou omhoog kunnen gaan als ik wat vissenvoer zou toevoegen? Of moet ik daar nog meer mee? Po4 heb ik niet in mijn testset zitten.
 
Hoi Judith.
Ik zou je aanraden om eens op de onderstaande site te kijken.

Met poeders kun je nitraat en fosfaat
bijsturen. Verhouding als richtlijn 10:1 / 20:2. Wat @RobertDJ ook al verteld heeft.
Een stockoplossing van 500 ml.

Met kleibolletjesmix en lateriet, tip van @benvo kun je zelf kleine kleibolletjes maken. Wel goed laten drogen, bijvoorbeeld in een oventje.
Wat je mist in de koffer kun je los bijkopen.

 
Laatst bewerkt:
Hoi Judith.
Ik zou je aanraden om eens op de onderstaande site te kijken.

Met poeders kun je nitraat en fosfaat
bijsturen. Verhouding als richtlijn 10:1 / 20:2. Wat @RobertDJ ook al verteld heeft.
Een stockoplossing van 500 ml.

Met kleibolletjesmix en lateriet, tip van @benvo kun je zelf kleine kleibolletjes maken. Wel goed laten drogen, bijvoorbeeld in een oventje.
Wat je mist in de koffer kun je los bijkopen.

Zou je de poeder variant dan adviseren boven de complete vloeibare variant van die site? En dan dus een combi van fosfaat en nitraat? En dat kun je dan samen mengen in 1 fles?
 
Zou je de poeder variant dan adviseren boven de complete vloeibare variant van die site? En dan dus een combi van fosfaat en nitraat? En dat kun je dan samen mengen in 1 fles?
Ligt er ook aan wat je wilt. Zelfs al kies je bijvoorbeeld voor Complete waar fosfaat en nitraat in zitten, dan nog kun je beter kiezen voor 2 flesjes. Dan kun je veel beter bijsturen.
De 2 flesjes met ieder een stockoplossing is een aanvulling.

Volg je deze methode dan krijg je een overzicht voor een bestelling.

 
Bedankt voor je uitleg. Morgen maar eens goed inlezen.
 

Terug
Bovenaan