Aquatlantis LED op custom controller en voeding


tankton

Well-known member
Lid geworden
7 oktober 2023
Berichten
226
Omdat ik altijd liever zelf iets bouw ipv het te kopen.... ;)

Aquatlantis LED werkt op 24V. Ik heb een losse voeding gekocht in china die 230V AC -> 24V 10A DC doet. Deze 24V output aangesloten op een TC420 LED controller die een custom programma heeft.

Aansluitingen van Aquatlantis zijn "gewoon" 2,1mm DC plugs, die passen in de LED balk kabels en alles werkt perfect!








Dit is het programma:



Met de verlichting op 5% oid geeft het een hele lichte schemer. Super natuurlijke effect en een prachtige zonsopgang en ondergang.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik altijd liever zelf iets bouw ipv het te kopen.... ;)

Aquatlantis LED werkt op 24V. Ik heb een losse voeding gekocht in china die 230V AC -> 24V 10A DC doet. Deze 24V output aangesloten op een TC420 LED controller die een custom programma heeft.

Aansluitingen van Aquatlantis zijn "gewoon" 2,1mm DC plugs, die passen in de LED balk kabels en alles werkt perfect!








Dit is het programma:



Met de verlichting op 5% oid geeft het een hele lichte schemer. Super natuurlijke effect en een prachtige zonsopgang en ondergang.
Geweldig, fijn dat het werkt 👍✅️
 
Netjes gedaan! Ik zou wel oppassen met elektra dingen rechtstreeks uit China kopen. Zij doen daar niet aan wet en regelgeving. Sommige van die dingen zijn echt levensgevaarlijk! De voeding voor je verlichting staat altijd aan. Als daar iets gaat knetteren terwijl je toevallig niet thuis bent dan ben je mooi in de app gelogeerd. Ik zou wel een extra tientje over hebben voor degelijk spul.
 
Netjes gedaan! Ik zou wel oppassen met elektra dingen rechtstreeks uit China kopen. Zij doen daar niet aan wet en regelgeving. Sommige van die dingen zijn echt levensgevaarlijk! De voeding voor je verlichting staat altijd aan. Als daar iets gaat knetteren terwijl je toevallig niet thuis bent dan ben je mooi in de app gelogeerd. Ik zou wel een extra tientje over hebben voor degelijk spul.
Klopt hoor. Deze voedingen zijn ook niet van top kwaliteit, er is coil whine te horen, vooral in de uitersten van het programma wanneer er maar weinig stroom wordt getrokken. Ik zal binnekort eens kijken of dit te fixen is met wat secondelijm.
Reden waarom ik een losse voeding heb gebruikt is voornamelijk dat ik de originele aquatlantis spullen niet wilde open knippen ivm garantie.
 
Ja, ik begrijp dat je het originele spul heel wilt laten. Maar ik zou dan we kiezen voor iets dergelijks in plaats daarvan. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.tme.eu/nl/details/lpv-150-24/voedingen-voor-led/mean-well/ voordeel hiervan is ook dat je geen open netspanning klemmen hebt die je zo kunt aanraken. Je kunt de 24v draad rechtstreeks op de TC420 aansluiten. De andere kant kun je mooi met wago klemmen aan een kabel maken.

Het is efficiënt, en zoemt niet. Eigenlijk zelfs beter dan die aquatlantis voedingen. Want die worden ook goed heet.
 
Netjes gedaan! Ik zou wel oppassen met elektra dingen rechtstreeks uit China kopen. Zij doen daar niet aan wet en regelgeving. Sommige van die dingen zijn echt levensgevaarlijk! De voeding voor je verlichting staat altijd aan. Als daar iets gaat knetteren terwijl je toevallig niet thuis bent dan ben je mooi in de app gelogeerd. Ik zou wel een extra tientje over hebben voor degelijk spul.
Waar denk je dat de controllers die aan die zogenaamde merkproducten zitten? En bijvoorbeeld een TC420? Er zijn ook daar beslist producten van minder kwaliteit maar ook zeker prima spul wat dan weer overeen komt met veel zaken hier. Veel electronica, weerstanden, condensators, diodes, chips, noem het maar op woorden in massa juist daar veelal geproduceerd. De geliefde Inkbird spulletjes bijvoorbeeld , het komt allemaal uit het verre oosten.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt. Ik ga zeker niet ontkennen dat Chinezen in staat zijn om ulprima kwaliteit te produceren. Maar je moet dan wel heel duidelijk zijn over wat je verlangt van elk product. De meeste mensen vragen vooral dat het "zo goeikoop mogelijk" moet zijn. In dat geval zullen ze je ook van dienst zijn en allerlei dingen weglaten die essentieel zijn voor de veiligheid.

In mijn bedrijf verkopen we voor bepaalde metingen infraroodstralers. Bepaalde klanten wensten een lager vermogen. Dus mijn verkoper had even bij AliExpress een dimmertje gekocht. Dat ding voldeed werkelijk helemaal nergens aan! Het zit in een blikken doosje, maar het heeft geen aarding. Er zit een printplaat in die netspanning voert en maar aan een kant vastzit. Één tik erop en de biel verbuigt en biedt vervolgens netspanning aan op de niet geaarde metalen behuizing! De kontaktdoos beschermt de pinnen niet, dus stekker half erin en je kunt er zo aankomen. Filtering? Dat kost geld, dus schrappen.
Het lijkt me duidelijk dat ik hem verboden heb dat ding nog in te zetten.

Het verschil met materiaal dat je in Nederland koopt is dat de importeur ervoor verantwoordelijk is dat het aan alle eisen voldoet. Voldoet het niet, dan krijg je boetes die niet mals zijn.
Zo iemand geeft de welwillende Chinees dus toch even een andere opdracht dan en consument zonder voorkennis die rechtstreeks koopt.
 

Terug
Bovenaan