Aquascaping & corydoras, lastige combinatie?


Nick8k

Member
Lid geworden
3 december 2023
Berichten
15
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

Ik zit met het idee om een aquascape te maken met veel beplanting (verschillende kleuren) en i.c.m. met corydoras julii's. Ik heb op internet gezocht naar voorbeelden, maar kom weinig tot niets tegen van mooie aquascapes voor een corydoras tank. Het lijkt een beetje een tegenstrijdige combinatie..

Voor aquascaping is een aquasoil en hoge belichting toch wel vereist. Terwijl corydora's beter gaan op een zandbodem, ook veel zand oppervlakte nodig hebben i.p.v. een dicht tapijt. Ze hebben ook de voorkeur voor middel-matige belichting. Daarnaast bestaat het risico dat planten ontworteld worden, helemaal op een zandvlakte.

Uiteraard kun je wel een zand laag aanbrengen bovenop aquasoil, maar na verloop van tijd en met onderhoud, gaat dit toch mengen en er minder mooi uitzien, niet ideaal.

Hoe zou een mooie cordydora's aquascape eruit kunnen zien? Het enige wat ik mij kan voorstellen is om de tank op te delen, in een zandbed gedeelte en een gescheide gedeelte met aquasoil en de planten.

Iemand tips?
 
Voor aquascaping is een aquasoil en hoge belichting toch wel vereist.
Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn zat prachtige aquascapes met weinig licht en zonder CO2. Alles word nml. bepaald door het plantenbestand.
Maar je kunt een gedeelte kunnen maken met zand. Dan kan je denken aan een 'eiland' midden in je bak die omringt word door een zandbodem.
Zoals in onderstaande afbeelding

image-7.png
 
Deze 2 Britten laten heel wat aquascape voorbeelden zien. Ik herinner mij dat er minstens één was met Corydoras erin.
Ze heten MD Fish Tanks. De mooiste aquaria zie je. Maar ook hun fouten of wat er gewoon weleens kan gebeuren in een aquarium en welke oplossing zij daar voor hebben.
Weet je al welke Corydoras je wilt?
 
Excuus, bij nog eens je bericht lezen zag dat je voor de julii hebt gekozen. Heb ik ook in een ver verleden gehad, mooie en leuke vissen👍🏻
 
Je kan wellicht met terrassen werken om de soil en t zand te scheiden.

Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn zat prachtige aquascapes met weinig licht en zonder CO2. Alles word nml. bepaald door het plantenbestand.
Maar je kunt een gedeelte kunnen maken met zand. Dan kan je denken aan een 'eiland' midden in je bak die omringt word door een zandbodem.
Zoals in onderstaande afbeelding

Deze 2 Britten laten heel wat aquascape voorbeelden zien. Ik herinner mij dat er minstens één was met Corydoras erin.
Ze heten MD Fish Tanks.

Bedankt allen, voor jullie tips. Ik denk dat ik er inmiddels uit ben, wat ideetjes opgedaan van MDFishtanks.

Hoe ik het zie, is dat ik twee opties heb.
(1) Low tech, geen CO2, geen aquasoil, medium belichting.
(2) High tech, CO2, zandbodem + aquasoil in mesh bags onder het zand of gescheiden door stenen/terras.

Aangezien corydoras de voorkeur hebben voor minder licht, is eigenlijk optie 1 wel voor de hand liggend en ook om het dan direct low maintenance op te zetten. Optie 2 is duurder en is toch gelimiteerd in plantkeuze door de max. lichtintensiteit en het risico op loswoelen van de planten.

Het plan is als volgt:
Rivierzand bodem, met in het midden een eiland van Ryuoh/Seiryu stenen bij elkaar (steen maat 5-15cm). Beplanting voor op stenen: 2 soorten anubias, 2 soorten microsorum pteropus en 3 soorten bucephalandra. Hierdoor kunnen de corydoras er mooi omheen zwemmen.

Ik heb nog 2 vragen:
- Ik lees dat corydoras wel graag een schuilplek willen hebben. Volgens mij alleen vereist wanneer er ook andere vissen in de tank zitten? Bied deze eiland constructie voldoende afscherming? Ze kunnen achter het eiland gaan uit het zicht, maar niet echt ergens in of onder verstoppen.

- Met een eiland gemaakt van meerdere kleine stenen, is het dan aan te raden om ze allemaal aan elkaar te verlijmen tot 1 geheel? Voor bijv. onderhoud zodat je er onder kunt schoonmaken? Bij voorkeur laat ik de stenen los van elkaar liggen zodat ik nog flexibel ben in het ontwerp en de plantlocaties.

Ter inspiratie:
Cory1.png
Cory3.png
 
Als je de stenen zo stapelt dat er ruimtes onder blijven (eventueel met pvc pijpjes werken die je uit het zicht werkt met planten/ stenen) kunnen de cory's daar prima in/onder schuilen. De schuilplaatsen hebben ze nodig om zich veiliger te voelen, ook als er met onze 'mensenhersenen' geen gevaar is. Het klinkt tegenstrijdig, maar door dieren/ vissen/ mensen schuilplaatsen te geven waar ze kunnen relaxen, zie je ze daarna juist meer.Juist omdat ze zich zelfverzekerder voelen.

Er zijn ook leistenen hotels voor Lnummers in diverse vormen, kun je eventueel ook als basis voor je cory's gebruiken. Ik heb er eentje in mijn 2mbak en daarop staan javavarens die met hun wortels een soort van jungle creëren.
 
Als je de stenen zo stapelt dat er ruimtes onder blijven (eventueel met pvc pijpjes werken die je uit het zicht werkt met planten/ stenen) kunnen de cory's daar prima in/onder schuilen. De schuilplaatsen hebben ze nodig om zich veiliger te voelen, ook als er met onze 'mensenhersenen' geen gevaar is. Het klinkt tegenstrijdig, maar door dieren/ vissen/ mensen schuilplaatsen te geven waar ze kunnen relaxen, zie je ze daarna juist meer.Juist omdat ze zich zelfverzekerder voelen.

Er zijn ook leistenen hotels voor Lnummers in diverse vormen, kun je eventueel ook als basis voor je cory's gebruiken. Ik heb er eentje in mijn 2mbak en daarop staan javavarens die met hun wortels een soort van jungle creëren.
Interresant, bedankt Lysia! Pvc pijpjes kan ik natuurlijk onder het eiland, aan de achterzijde maken. Ik neem aan dat ik dan het beste holletjes kan maken met korte lengtes buis, i.p.v. doorlopende gangen.
 
Je kunt ze ook van de ene naar de andere kant van je eiland laten lopen, eventueel met een bocht. Heb ik ook, en mijn vissen (niet alleen cory's) vinden het geweldig. Of een paar blind laten eindigen en een paar door laten lopen. Als je de hoogte ingaat met je eiland, kun je ze ook nog stapelen. Of via een bocht of T-stuk een buis naar boven laten lopen... (zorg dan wel dat ie net zo ver boven het zand uit steekt, dat je zand er niet in verdwijnt....

Niet alleen is het leuk voor je vissen, het is ook hartstikke leuk om opeens uit het niets vissen te zien verschijnen of in het niets te zien verdwijnen, of eentje aan het begin van de buis te zien liggen chillen.

Ohja, wel goed de zaagvlakken met een schuurpapiertje glad schuren, er kunnen naar scherpe randjes achter blijven als je dat niet doet.
 
Ik zou me ook verdiepen in Corydoras Julii, want je wordt voor 99% zeker afgescheept met Corydoras Trilineatus. Wat trouwens ook een prachtige soort is.
 
Ik zou me ook verdiepen in Corydoras Julii, want je wordt voor 99% zeker afgescheept met Corydoras Trilineatus. Wat trouwens ook een prachtige soort is.
Bedankt voor het melden. Ik heb mijn foto's van de cory's uit 2 winkels nog eens in detail bekeken en het zijn inderdaad Corydoras Trilineatus 😅. Leuk en goed om te weten, ik heb begrepen dat er weinig verschil is tussen Julii's en Trilineatus. Het worden dus Corydoras Trilineatus die in de tank gaan.
 
Je kunt ze ook van de ene naar de andere kant van je eiland laten lopen, eventueel met een bocht. Heb ik ook, en mijn vissen (niet alleen cory's) vinden het geweldig. Of een paar blind laten eindigen en een paar door laten lopen. Als je de hoogte ingaat met je eiland, kun je ze ook nog stapelen. Of via een bocht of T-stuk een buis naar boven laten lopen... (zorg dan wel dat ie net zo ver boven het zand uit steekt, dat je zand er niet in verdwijnt....

Niet alleen is het leuk voor je vissen, het is ook hartstikke leuk om opeens uit het niets vissen te zien verschijnen of in het niets te zien verdwijnen, of eentje aan het begin van de buis te zien liggen chillen.

Ohja, wel goed de zaagvlakken met een schuurpapiertje glad schuren, er kunnen naar scherpe randjes achter blijven als je dat niet doet.
Bedankt Lysia. Leuk idee.

De inhoud van het eiland gaat uit PVC gangen bestaan en dan kan ik daar omheen de kleine Ryuoh/Seiryu stenen verlijmen tot 1 geheel. Lijkt me wel verstandig om het allemaal aan elkaar te verlijmen, zodat ik het eiland uit het aquarium kan halen voor onderhoud.

Ik denk dat ik dan kies voor een PVC buis van 32mm (26mm binnenmaat). Zou dat voldoende zijn voor cory's of een maatje groter (40mm, binnenmaat 34mm)?
 
Die 32 mm buizen zullen wel genoeg zijn, maar je kunt er ook altijd nog een paar grotere tussen doen?
 
Het heeft wat langer geduurd allemaal. Toch wel een flinke klus om stenen te breken op klein formaat en netjes te verlijmen tot een eiland

Wat vinden jullie van het resultaat? @Lysia ?

Dit is nog een experimenteele bak, uiteindelijk wordt het formaat bak en eiland 2x zo groot voordat de corydoras erin komen. In het eiland zit een horitzontale pvc buis met vertakkingen omhoog en opzij en wat extra holletjes.

Flora: anubias nana, anubias nana mini, microsorum pteropus petit, bucephalandra blue & wavy green.

Javavaren had wel wat bruine/zwarte sporten op sommige bladeren bij ontvangst, hopelijk trekt dit nog weg.

IMG_5682.jpg


IMG_5640.jpg
IMG_5639.jpg
 
Ik had een zak leisteen keitjes gekocht, die waren al op maat. Maar zo kan het ook en het resultaat mag er wezen!
 
Ik had een zak leisteen keitjes gekocht, die waren al op maat. Maar zo kan het ook en het resultaat mag er wezen!
Haha goede tip, bedankt. Voor de volgende build ;).
 
Je kunt ook split kopen van ardenner breuk steen. Maar vind het juist wel mooi dat de maten verschillend zijn.
 
Die zwarte puntjes op de Javavaren worden nog wel vervangen als ie nieuw blad maakt. Als je het lelijk vindt, kun je ze eraf knippen.
 
Je kunt ook split kopen van ardenner breuk steen. Maar vind het juist wel mooi dat de maten verschillend zijn.
Nog beter, goede tip (y). Is ook een factor 15 goedkoper dan seiryu stenen :LOL:. Weer wat bij geleerd.
 
Hallo allemaal,

Ik zit met het idee om een aquascape te maken met veel beplanting (verschillende kleuren) en i.c.m. met corydoras julii's. Ik heb op internet gezocht naar voorbeelden, maar kom weinig tot niets tegen van mooie aquascapes voor een corydoras tank. Het lijkt een beetje een tegenstrijdige combinatie..

Voor aquascaping is een aquasoil en hoge belichting toch wel vereist. Terwijl corydora's beter gaan op een zandbodem, ook veel zand oppervlakte nodig hebben i.p.v. een dicht tapijt. Ze hebben ook de voorkeur voor middel-matige belichting. Daarnaast bestaat het risico dat planten ontworteld worden, helemaal op een zandvlakte.

Uiteraard kun je wel een zand laag aanbrengen bovenop aquasoil, maar na verloop van tijd en met onderhoud, gaat dit toch mengen en er minder mooi uitzien, niet ideaal.

Hoe zou een mooie cordydora's aquascape eruit kunnen zien? Het enige wat ik mij kan voorstellen is om de tank op te delen, in een zandbed gedeelte en een gescheide gedeelte met aquasoil en de planten.

Iemand tips?
Waarom is voor aquascaping aquasoil vereist?
 

Terug
Bovenaan