Antibiotica en desinfectantia


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,435
Leeftijd
58
Locatie
Groningen

Hier wordt over beide bovengenoemde middelen gesproken en ik vraag me af of beide bacterien doden waardoor je dus problemen met je waterwaarden kan krijgen (zoals de TS in het topic wellicht).
Wat antibiotica doet is duidelijk maar wat doet infectantia precies en wat voor middelen zijn dat en dood dat ook bacterien?
 
Zeker weten dat er met een behandeling met wat voor soort dan ook, erdan ook heel veel leven dat we wel wensen mee wordt meegenomen en zo kan een bestrijding uit een flesje of potje erg veel stuk maken, eigenlijk meer stukmakend alsdan wanneer er niets mee aangegaan wordt!
Dat vind ik.
 
Als je een desinfectans toepast, verlaag je het aantal micro-organismen (bacteriën, virussen, (eitjes en larven van) parasieten. Hoeveel je het precies verlaagt, hangt af van de dosis, tijdsduur dat je het laat werken en het soort desinfectans. Er zijn hele doeltreffende desinfectantia: tot zeer hoge temperaturen verhitten tot minder kanon-achtige en dus mildere desinfectantia, bijvoorbeeld ozon, of UV licht.
Als je een antibioticum gebruikt, mik je op een specifieke (smalspectrum antibiotica) of iets minder specifieke bacteriën (breedspectrum antibiotica). Antibiotica hebben dus een ander werkingsgebied als desinfectantia, maar BEIDEN pakken micro-organismen aan.

De manier waarop beiden hun werking uitoefenen is ook verschillend. In het algemeen vernielen desinfectantia celwanden, waardoor de cellen kapot gaan, terwijl antibiotica (meestal) zorgen dat de groei en/of vermeerdering geremd wordt, ofwel dat de cel (bijv.) een essentieel stofje niet meer kan opnemen.
Omdat desinfectantia de organismen voor de voet weg de micro-organismen kapot maken, is de kans op resistentie niet zo groot.
Antibiotica pakken een specifiek onderdeel aan, waar een andere bacterie een oplossing voor heeft 'bedacht'. Deze oplossing kan vaak doorgegeven worden via het DNA (of RNA), waardoor resistentie zich kan verspreiden over meerdere bacteriestammen. (Denk bijvoorbeeld aan MRSA).

Zo, dit als beginnetje, volgende keer opvraag meer:book::zwaai:
 
Al een wat ouder topic maar zijn er nog leden die hier ook iets op kunnen zeggen of aanvullen?
 
Dit is mijn nieuwe luchtzuiveraar, met uvc ertussen.
Moest wel sparen maar zoals de kwaliteit vh het water zo ook die vd lucht hier thuis.
1710154227988578612778.jpg
 

Terug
Bovenaan