Ancistrus ziek?


Jermain

Active member
Lid geworden
19 februari 2024
Berichten
27
Locatie
Limburg
Ik kom net thuis van werk en het viel me op dat een van mijn borstelneusjes een stuk lichter, “grijzer” is dan normaal.

IMG_2614.jpeg

Hij was eerder volledig zwart met stippen, de andere hebben het ook, maar niet zo erg.

Iemand enig idee?
 
Ancistrussen kunnen zulke kleuren krijgen als ze gestresst zijn of op andere manieren in een bepaalde gemoedstoestand zitten. Vaak zie je het dan in korte tijd veranderen van donker naar gevlekt/licht en andersom. Hoeft zeker niet te betekenen dat ze ziek zijn. :) Waarschijnlijk is er niets aan de hand.
 
Ah oké, ze zitten wel in een te klein aquarium en 2 mannetjes 😞, stress zou dus wel kunnen. In ieder geval bedankt voor de snelle reactie.

Ik ga kijken of ik er iets aan kan doen.
 
Buiten het ruziën gedragen ze zich best normaal, ze eten en zwemmen rustig rond. Ik vraag me alleen af of het niet beter is om de mannetjes te scheiden? Of gaat dat in een grotere bak wel?
 
Met een kleine bak zou ik ze persoonlijk wel scheiden. :) Anders heb je steeds maar stress in de bak. Niet fijn voor de vissen zelf en niet leuk/ontspannen om naar te kijken, denk ik dan....

Grotere bak / meer schuilplaatsen geeft meer kans om er een aantal samen te houden zonder al te veel vechten.
 
Het ander aquarium is een rio 180 en ik heb al diverse schuilplaatsen gemaakt, ook voor mijn garnalen. Ik hoop die onderling dan geen stress krijgen.

Best gecompliceerd zo’n vissekom 😃
 

Terug
Bovenaan