Algeter blijft niet plakken


kikadewa

Member
Lid geworden
16 oktober 2023
Berichten
12
Leeftijd
24
Ik heb recent 2 Algeters aangeschaft van die mini weet je wel en de ene zit altijd rustig op de plant en de andere die probeert zich steeds vast teplakken aan de wand maar dat lukt niet en dan drijft hij naar de oppervlakte vaak op zijn rug en als ik hem dan aanraak zwemt ie snel weg en dan gaat het hele riedeltje weer opnieuw iemand tips ik heb ook 2 goudsvissen in het aquarium
 
Kikadewa

Misschien niet het antwoord wat je verwacht, maar kan zo maar zijn dat deze kleine algeter iets teveel zuurstof of lucht in zijn darmkanaal heeft waardoor deze vis dus steeds stijgt.
 
Frog

Zou ik het dan afwachten of moet ik er iets aan doen?
 
Nee daar kun je niet veel mee, mits ik gelijk heb kunnen kleine luchtbelletje's zo af en toe het darmkanaal verlaten, net als bij mensen.
 
Dus het is een soort van boer dat er gas in zit ofzo iets? ik ben nieuw heb een aquarium gekocht en dacht ik koop 2 algeters alvast voordat er alg in komt
 
Ja zoiets, noem het maar darmgassen.

Maar leuk is het wel om te lezen dat je zo met jou aquarium bezig bent, maar in een nieuw aquarium moet je eigenlijk ook eerst wel algen in de bak hebben, of de kleine algeters moeten gewoon met het aangeboden voer mee eten.
Volgens mij heb je de otocynclus in de bak, niet de makkelijkste, maar dat is geen kritiek hoor.
 
Ja dat klopt precies die heb ik, ik heb er nog geen pomp in maar wel van plan om die aanteschaffen
 
Over welke kleine algeneters hebben we het hier eigenlijk? Als je de echte naam niet weet, plaats dan maar een foto. Daar kunnen we ook wat mee.

Als ik goed begrijp heb jij een bak water met de intentie daar een aquarium van te maken. Hoe lang heb jij dit aquarium? En hoe lang is het ingericht? En na hoeveel tijd kwamen de algeneters erin?


Een aquarium hoort met (pomp=) filter een paar weken ingedraaid te worden. Hier zijn minimaal 3-4 weken voor nodig. Gedurende deze periode ontstaat er onder andere NH3 en NO2 in het water en dit is zeer giftig voor vissen. Dit is een onderdeel van de stikstofkringloop.
Mogelijk dat ook dit aan de orde is, maar dat kunnen we pas beoordelen met een antwoord op bovenstaande vragen.

Je zult de eerste niet zijn die nog nooit gehoord heeft van de stikstofkringloop. Vaak is de voorlichting hierover in de winkels ook niet ok. Maar het is van wezenlijk belang je hierin te verdiepen, om vissen in leven te houden.
 
NicoleE

De algeneters die ik heb zijn de otocynclus.

ik heb dit aquarium nu ongeveer 2 weken 1 dag nadat ik de vis en het aquarium heb gekocht in gericht met grind en planten (oude planten zijn vernield door de vis dus heb nieuwe aangeschaft + erin gezet)

ik ben bezig met sparen voor een pomp de goudvissen hebben het nog prima naar hun zin zo tezien ik heb helaas nog niets gehoord van de stikstofkringloop en heb de vissen en alles er al in gezet.

ik voer ze elke dag 1x ik voer de algeneters niet omdat ik er vanuit ga dat ze alleen alg eten en misschien wat resten van het goudvissen voer
 
Misschien moet je je even wat verdiepen in het indraaien van een aquarium...
 
roberto2983

het was eerst voor de grap en het groeide uit tot een hobby..
 
Even voor mijn beeldvorming. Heb je voor de grap een vis gekocht en vond je die toen zo leuk dat het je hobby werd?
En nog een vraag: hoe oud ben je? Dan kunnen we beter antwoord geven als je een vraag hebt.
 
NathaliePip

Ik ben 16, ik kocht de vis en dacht dit is leuk (had daarbij nog niet nagedacht wat de vis nodig had) heb snel een aquarium geregelt en ik vond de vis zo leuk en rustig dat ik besloot hem tehouden en het aquarium uitebreiden
 
Nickey legt het indraaien goed uit:
in onderstaande volgorde bekijken.




 
Dat kan gebeuren. Gelukkig dat je de vis leuk vindt😀. @NicoleE heeft al filmpjes aanbevolen van Nickey. Nickey heeft veel filmpjes over van alles wat betreft het aquarium gemaakt. Gewoon veel filmpjes van haar gaan kijken en lezen op dit forum.

Wat ook handig is om te weten: adviezen van dierenwinkels zijn vaak niet goed. Medewerkers weten er weinig van.
Je kunt beter hier je vragen stellen of informatie op aquainfo.nl opzoeken over de vis.

Lees je in over de oto’s, want die kunnen niet in een nieuw aquarium. Zij eten aufwuchs (als ik het goed schrijf) en algjes en de kans ik groot dat zij in een nieuw aquarium zullen verhongeren. Deze visjes eten over het algemeen geen vissenvoer uit de winkel. Als het aquarium een maand of 6 staat is er voldoende om ze in leven te houden.

Nickey heeft ook een filmpje over algeneters en dat het een fabeltje is dat algeneters je aquarium schoonhouden.

Succes met je aquarium en stel hier gerust vragen.
 
Ik denk dat je je eerst even goed moet inlezen. Oto s moet je nooit de eerste maanden nemen en Goudvissen hebben eigenlijk een vijver of hele grote bak nodig met een goede filtratie en veel verversen. Hoe groot is je bak?
 
Hoi @kikadewa - Kika.

Lees als voorbeeld ter beeldvorming dit maar eens.

 
jessicapilon

de bak is 40 bij 30 ongeveer 40 liter
 
beste mensen de kleine algeneter is inmiddels overleden :( ik heb een pomp gekocht en die draait nu
 
Jammer. :(

Als ik eerlijk ben denk ik dat je het beste de overgebleven otocinclus terug kunt brengen naar de winkel. Voor nu.

Anders gaat die 99% zeker dood...

Zoals al gezegd is, heeft deze soort een rijp aquarium nodig, en het zijn (in het begin) geen makkelijke eters. Het gebeurt vaak dat ze in nieuw opgezette bakken terechtkomen en dan omkomen van de honger. Of van ziektes.

Tel daarbij op dat je goudvissen hebt. Die gaan hem gegarandeerd aftroeven met eten, als hij al reageert op het voer dat zij krijgen. Niet verstandig om deze combinatie te doen nu. :)
 
Gino88

ja dat was ik ook van plan. ik bedank jullie voor de tips en videos
 
gino88 heb de vis net terug gebracht en voor de troost een plantje erbij gekocht
 
gecondoleerd iedereen
 
Hoi @kikadewa

Als ik je een advies zou mogen geven.
Over het algemeen zijn tropische vissen gemakkelijker voor in een aquarium. Persoonlijk hebben we allemaal geleerd van fouten, jij leert ook.

Mijn tip is loop eens op je dooie gemak door een LFS. Controleer de bakken, kijk naar de verzorging.

Schrijf voor jezelf wat namen op van leuke vissen en ga daarna opzoek naar informatie.

Planten... Van hetzelfde laken een pak.

Succes, ik hoop dat dit je helpt om ook te slagen in de hobby en dus ook plezier eraan zult beleven.
 
Mijn schoonzus had een sluierstaart in een bakje zo groot als een vissenkom. Mijn vriendin vond dat zielig en heeft er wat van gezegd. Toen kreeg hij een bakje van 40cm met een pompje erin. Dat ging ongeveer een jaar goed en toen kon het arme beest ook daar nauwelijks nog bewegen. Hij was al snel zo'n 15cm lang en kon alleen nog een beetje met zijn vinnen wapperen.
Uiteindelijk hebben ze hem maar ergens in een vijver gestopt.
Echt, je staat er versteld van hoe groot ze kunnen worden. En hoe snel ook.
 

Terug
Bovenaan