Alg op waterval


BuitenDeur

New member
Lid geworden
10 augustus 2023
Berichten
2
Leeftijd
28
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me graag willen helpen.

Ik heb onlangs een huis gekocht met een vijver in de tuin. In de vijver zitten een viertal koi en voor de rest wat kleine goude en zwarte vissen. De vorige eigenaars onderhielden de vijver niet zo goed en na het aankopen van een nieuwe filter en pomp is het me ondertussen gelukt om het water vrij helder te krijgen.

Echter zit ik met één terugkerend probleem. Op mijn waterval heb ik een enorme last van groen/alg dat om de twee dagen ofzo terugkeert. Ik probeer het met mijn handen eraf te krijgen maar dat is geen sinecure, enkel eraf spuiten met de tuinslang doet het weggaan maar uiteraard keert het na twee dagen terug. Ik ben wat ten einde raad.

Ik heb echt geen greintje ervaring met vijvers dus ook andere tips zijn welkom (ja het onkruid en de struiken moeten gesnoeid, dat is door het slechte weer nog niet gelukt :) )

Ik voeg voor de volledigheid wat foto's van de vijver toe. Hopelijk willen en kunnen jullie me helpen!

Groetjes
BD


PS: indien dit onderwerp niet correct is aangemaakt mogen jullie dit gerust verplaatsen/verwijderen of samenvoegen met een ander onderwerp.
 

Bijlagen

  • IMG_20230810_094826559_HDR.jpg
    IMG_20230810_094826559_HDR.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 56
Vroeger wel eens stenen schoongemaakt met een harde handborstel maar om dat nu om de 2 dagen te doen.....
 
Om alg weg te krijgen op zo'n plek zit er niet echt veel meer op dan schaduw over de waterval te creëren.
Héél erg bedankt voor je reactie.

Gaat de vorige eigenaar dit dan ook elke zomer gehad hebben? Want toen ik het huis kocht in april waren die stenen kraaknet.

Als dit "maar" de oplossing zou zijn ben ik wel tevreden want ik wilde die waterval in het najaar toch anders leggen.
 
Héél erg bedankt voor je reactie.

Gaat de vorige eigenaar dit dan ook elke zomer gehad hebben? Want toen ik het huis kocht in april waren die stenen kraaknet.

Als dit "maar" de oplossing zou zijn ben ik wel tevreden want ik wilde die waterval in het najaar toch anders leggen.

Door de stijging van de watertemperatuur in het algemeen komt er wslk ook gemakkelijker alg. De waterval creëert trouwens plaatselijk flinke stroming, is een typische plaats voor de hechting van alg.
 
Héél erg bedankt voor je reactie.

Gaat de vorige eigenaar dit dan ook elke zomer gehad hebben? Want toen ik het huis kocht in april waren die stenen kraaknet.

Als dit "maar" de oplossing zou zijn ben ik wel tevreden want ik wilde die waterval in het najaar toch anders leggen.

Waarschijnlijk is dit elk jaar, ja. Koi zijn grove vervuilers die veel algen veroorzaken.
 

Terug
Bovenaan