Advies voor zelfbouw vijver


Daniel1993

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2016
Berichten
46
Leeftijd
31
Beste forumleden.

Ik heb een tuin waar ik een vrijstaande vijverbak wil gaan maken. Dus niet in de grond maar los op de grond. De afmetingen moeten buitenwerks 170x43x40 cm (LxBxH) worden. De bak komt uiteindelijk in een houten ombouw te staan. Ik heb al heel wat gezocht maar kom niet zo goed uit.

Ik heb platen betonplex liggen waarmee ik een bak zou kunnen maken en daar vijverfolie in maken.

Een kennis van mij zei: waarom gebruik je geen sandwichpanelen. Maar welke dikte zou ik dan nodig hebben? Als ik platen van 10 cm gebruik heb ik geen vijver meer over kwa breedte.

als laatste kwam mijn vader met het idee om 2 rechthoekige cementkuipen te gebruiken. En deze dan onderling te koppelen met een buis.

Het laatste idee is voor mij het makkelijkste te realiseren. Alleen hoe ik dan een waterdichte verbinding ga maken tussen de 2 bakken is voor mij nog een raadsel.

Graag hoor ik jullie mening en ideeën.

Groet Daan
 
De ene wat hoger zetten en dan met een soort overloop/waterval gaan werken? De pomp in de onderste bak, en de slang naar de bovenste bak…

of je koopt een kunststof/polyester bak van een formaat wat je mooi,oijkt en bouwt die im de ombouw?
 
Op welke grond zijn die maten gekozen? Anders zou je eventueel aan een (oude) badkuip kunnen denken.
 
Houd je ook rekening met de winterperiode?
Boven de grond zul je in de winter moeten bijverwarmen, als je er visjes in wilt houden.
 
Houd je ook rekening met de winterperiode?
Boven de grond zul je in de winter moeten bijverwarmen, als je er visjes in wilt houden.
Er komen visjes in maar hoofdzaak is planten en een water stroompje. Ik heb nog een bodem verwarming liggen van een aquarium. Was van plan deze op de bodem te leggen. Zodat de visjes daar kunnen overwinteren. Ook ga ik de buitenkant van de bak isoleren. Dit is eerder dat het water in de zomer niet te snel opwarmt maar zal ook helpen met de vorst.
 
Op welke grond zijn die maten gekozen? Anders zou je eventueel aan een (oude) badkuip kunnen denken.
Ik heb de afmetingen gekozen omdat hij in een oude plantenbak moet passen welke om het terras is heen gebouwd. Het eerste idee was om er piepschuim in te leggen en zegen en daar vijverfolie in. Blijk alleen na leeghalen dat er een bodem en zijkanten in zitten van kippengaas. Hier zat dan het worteldoek tegenaan. Vandaar deze maat en de zoektocht naar een makkelijke manier om het voor elkaar te krijgen.
 
Als de wanden stevig genoeg zijn, kun je er gewoon folie inleggen. Zorg wel dat iig de bodem 'zacht' is voor de folie: laagje zand, piepschuim, vijverfliesdoek oid. De zijkanten doe je het beste ook zoiets. En dan de folie ertegenaan.
 

Terug
Bovenaan