Advies over led strips gevraagd


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Goedendag,
Ik ben bezig met het opstarten van een nieuw aquarium. Een Juwel Rio 125 van 80cm breed en 50cm diep.
Het wordt een non-CO2 bak en ik heb ook verschillende (als het goed is weinig eisende) planten. Ik hoop wel dat het op termijn lekker groen wordt.
Planten zijn onder andere: Javamos, vallisneria, belgisch groen, Javavaren, een anubia, een paar cryptocoryne, brazilian pennyworth, vaantjes plant.

De bak is tweedehands en het is voor mij de eerste keer met een wat grotere bak. Hiervoor heb ik een kleine garnalen bak gehad (30L), waar een normale LED lamp (zeg maar een nachtlamp) boven stond.

Nu heb ik de bak een paar dagen draaien met de standaard led buizen die erbij zaten, maar ik vind het totaal geen gezicht. De verlichting is vrij blauw/kil. Ik heb de nachtlamp van mijn kleine aquarium erboven gehouden en die geeft eigenlijk een veel mooiere verlichting vind ik. Ik heb ook het idee dat de TLs er binnenkort mee ophouden, eentje lijkt al wat te flikkeren. Er moet dus andere verlichting komen.

Nu was vanaf het begin al mijn idee om op termijn zelf een led verlichting te maken. Dit plan wil ik nu dus wat naar voren halen. Hierover heb ik al veel interessante verhalen/tips/instuctues gelezen, ook op dit forum (bedankt daarvoor!). Ik hoop dat iemand met ervaring mij hier nog wat extra adviezen over kan geven. Naast dat ik een goede verlichting voor het aquarium wil hebben, wordt het voor mij ook een leerproject. Ik heb nog weinig ervaring met electronica en solderen, maar vind het wel leuk om hiermee te knutselen en wil hier graag handiger in worden/mee oefenen.

- Ik zie veel mensen met RGB-strips werken. Op zich lijkt mij dit ook iets makkelijker dan losse leds qua solderen en qua koeling. Er wordt ook gezegd dat je hier beter voor de niet flexibele variant kunt gaan. Hebben mensen hier een mening/tip over?

- Dan zit ik te denken aan een X aantal warmwitte (2700K) ledstrips. Deze worden dan 70/80cm lang. Eén led is ongeveer 20 lumen. Met 60leds per meter heb ik dan ongeveer 4meter nodig om 4500 lumen te halen, wat volgens mij een gangbare hoeveelheid is. Klopt het dat dit op zichzelf al voldoende zijn om simpele planten (zie hierboven) te laten groeien? Verder werk ik het liefst met 12V en moet de strip IP68 zijn ivm vocht.

- Tussen de witte strips wil ik dan een RGB strip (los addreseerbaar) of losse rode/groene/blauwe strips om zonsopgang etc. te kunnen simuleren. Deze wordt dan ook weer 80cm. Ik wil dan weer voor 60leds/meter gaan, maar de exacte hoeveelheid maakt da denk ik minder uit.
- Als controller wil ik een TC420 of TC421 controller gaan gebruiken. Hier lees ik veel positieve reacties over.
- De verbindingen met de controller kan ik solderen en vervolgens waterdicht maken met een krimpkous en aquarium kit. Eventueel een stekkertje gebruiken.

- Het geheel kan op een aantal aluminium strips gemonteerd worden die ik aan een pexiglas plaat vastmaak die dan weer als deksel fungeert.

Waar ik nu tegenaan loop is waar ik de leds vandaan kan halen. Veel topics hier zijn al vrij oud. 'Aliexpress' is ook een vrij breed begrip, waar heel goed en heel slecht spul op te vinden is. Ook komen hier de specs niet altijd overeen met wat er wordt gezegd. Heeft iemand misschien zelf vergelijkbaar materiaal gekocht, die mijn kan doorverwijzen naar een specifieker product?

Mocht iemand nog andere tips/instructies/adviezen hebben dan hoor ik die heel graag!
 
Ik zou 4000k kiezen. Anders wordt het wel heel warm. Ik heb mijn strips van TME.EU. daar hebben ze RGB en wit in diverse varianten. Ook de IP68. Bij het op maat knippen maak je ze wel lek. Je moet ze dan dus aan de uiteinden weer dicht kitten. Ik heb 2 witte strips en een RGB strip gedaan. Die witte strips kun je elk op een eigen kanaal doen. Dan kun je de helderheid in kleinere stappen regelen. Ik heb dat niet gedaan en zie toch duidelijk grote stappen aan het eind van de dag.
 
Misschien kan @jurjen13 je adviseren. Zie zijn geknutsel in dit topic van zijn Lido. En dan Pagina 3 en 4.

 
Laatst bewerkt:
Op YouTube hoef de de zoekknop maar aan te klikken en de voorbeelden vliegen voorbij. De lumen waarde voor gemiddelde lichtsterkte vragende planten zit zo rond de 35 lumen per liter. Maar als je toch iets fabriceert zou ik op een veel hoger level gaan zitten, 45+ lumen per liter. Immers dimmen kan altijd. Mocht je later een ander plantenbestand willen komen daar qua verlichting geen extra kosten bij.
 
Misschien kan @jurjen13 je adviseren. Zie zijn geknutsel in dit topic van zijn Lido. En dan Pagina 3 en 4.

Ja, inderdaad zie mijn topic. Ik heb Bridgelux Thrive leds toegepast in mijn verlichting, deze komen qua kleur heel dicht bij de kleur van daglicht, erg mooi breed spectrum.

Ik had eerst verlichting gemaakt van alleen waterdichte Samsung leds, waar ik ook blij mee was, maar sinds deze week heb ik de nieuwe leds er in zitten en dat is echt een enorme vooruitgang, zie ook de voor en na foto’s. Alles wordt aangestuurd via een TC420.

Het is even knutselen, maar iedereen die kan solderen kan het.

De strips zijn alleen niet waterdicht dus je zult ze wel moeten afschermen van het vocht in je kap, ik heb er een kleine licht kap voor gemaakt (2cm hoog)
 
Wat tof dat zoveel mensen al zo snel reageren! Ik heb @jurjen13 zijn resultaat gezien, en dat ziet er erg mooi uit (al denk ik wel dat Jurjen wat verder is qua 'knutselen' dan ik :) ). Ik heb je wat prive vragen gestuurd, hoop dat dat oke is!

@Ronald_J, is dit de bak waar jij de verlichting in hebt hangen? https://aquaforum.nl/threads/de-bak-van-karin-en-ronald.175021/
 
Ja, dat is wel de bak, maar wel nog met de originele aquatlantis lamp erin.
Nu ziet hij er zo uit.
IMG_20230204_092841210.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Op YouTube hoef de de zoekknop maar aan te klikken en de voorbeelden vliegen voorbij. De lumen waarde voor gemiddelde lichtsterkte vragende planten zit zo rond de 35 lumen per liter. Maar als je toch iets fabriceert zou ik op een veel hoger level gaan zitten, 45+ lumen per liter. Immers dimmen kan altijd. Mocht je later een ander plantenbestand willen komen daar qua verlichting geen extra kosten bij.
Vraagje: Ik hab vanavond met wat lampen in huis lopen spelen, en dan denk ik dat voor mij meer dan 2000lumen onprettig wordt. Ik zou zeggen 1500lumen is mooi.
Maar goed, misschien is het ook wennen. Voor mijn aquarium zou ik volgens de 35lumen per liter berekening maar liefst 4900lumen nodig moeten hebben. Dat is een flink verschil met mijn 2000lumen. Vandaar mijn vraag: wat is het resultaat wanneer het aantal lumen te laag is? Langzame plantengroei, kans op algen?

Trouwens, Jurjen heeft mij een heel eind opweg geholpen. In grote lijnen heb ik inmiddels een plan! Echt klasse :)
 
Als je genoeg planten gelukkig weet te houden dan zal het met die algen wel meevallen. Ik heb denk ik rond 15 lumen per liter. Daar zijn best passende planten bij te zoeken. Echinodorus en cryptocoryne soorten en anubias in elk geval. Die groeien van zichzelf al wat langzamer. En misschien een wat sneller groeiende soort. Dat krijg je ook zonder toegevoegd CO2 werkend.
Je hebt wel wat warmer wit nodig dan de meeste standaard aquarium lampen geven. Ik heb voor 4000k gekozen, maar ik begrijp van Benvo dat het met 5000k ook werkt.
 
Bedankt Ronald! Ik zit nu te denken aan 2 4000K strips voor de hoofd verlichting en nog een met een 2700K om zonsopkomst/zonsondergang achtig iets mee te doen. Misschien doe ik er nog een simpele blauwe strip bij als nacht verlichting.
 
Kun je doen. Ik heb ipv de 2700k gekozen voor RGB. Dan heb je zowel rood als blauw beschikbaar in een strip .
 
Vraagje: Ik hab vanavond met wat lampen in huis lopen spelen, en dan denk ik dat voor mij meer dan 2000lumen onprettig wordt. Ik zou zeggen 1500lumen is mooi.
Maar goed, misschien is het ook wennen. Voor mijn aquarium zou ik volgens de 35lumen per liter berekening maar liefst 4900lumen nodig moeten hebben. Dat is een flink verschil met mijn 2000lumen. Vandaar mijn vraag: wat is het resultaat wanneer het aantal lumen te laag is? Langzame plantengroei, kans op algen?

Trouwens, Jurjen heeft mij een heel eind opweg geholpen. In grote lijnen heb ik inmiddels een plan! Echt klasse :)
Een lager lichtsterkte zorgt voor een lagere groeisnelheid. Mogelijk kan je bepaalde planten niet houden die vragen om die hoge lichtsterkte. Als ik iets zou maken zou ik altijd gaan voor het hoogst haalbare. Immers qua kosten en/of werktijd zal het nauwelijks iets uitmaken. En, zoals al eerder gezegd, dimmen kan altijd. Mocht je later toch die mooie planten die een hoge lichtsterkte vragen willen houden dan kan dit omdat je vooruit keek bij het maken van je ledverlichting. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat mensen heel vaak zeggen, "ik ga voor eenvoudig en gemakkelijk te houden planten". De praktijk leert dat dit bijna altijd verandert en vervolgens veel hogere kosten qua verlichting oplevert. Maar uiteraard is de beslissing aan je zelf maar denk hier goed over na zou mijn advies zijn.
 
Bedankt iedereen voor de hulp en het meedenken. Uiteindelijk heb ik het volgende setje uitgekozen:

2x Bridgelux Thrive 4000K led strips, deze worden mijn normale verlichting.
1x Bridgelux Thrive 2700K led strip. Die wil ik vooral gebruiken voor de ochtend/avond effecten.
Alle drie wil ik laten aansturen door een Meanwell LDD700LW drivers (3x dus). Het PWM signaal voor de timing ga ik maken met een TC240 controller. Deze heeft 5 kanalen, dus dat betekend dat ik er nog 2 over hou voor eventuele uitbreiding in de toekomst. Bijvoorbeeld meer licht, of een andere feature (nacht verlichting? Misschien uv?).

Ik zit qua kleur denk ik iets warmer dan de meeste aquaria. Hopelijk plakt het goed uit. Ik denk dat het zo beter matcht met de verlichting in mijn woonkamer.

Hopelijk kan ik over een tijdje een mooi resultaat met jullie delen!
 
Succes er mee, ben benieuwd naar het resultaat!
 
Mooi setje! Ben benieuwd. Het is zeker warmer dan de standaard verlichting. Maar ook weer niet zo ongebruikelijk. Als je hout in je bak hebt dan kleurt het water vanzelf wat warmer. Dan krijg je ook zo'n aanzicht.
 
Goedendag,
Ik ben bezig met het opstarten van een nieuw aquarium. Een Juwel Rio 125 van 80cm breed en 50cm diep.
Het wordt een non-CO2 bak en ik heb ook verschillende (als het goed is weinig eisende) planten. Ik hoop wel dat het op termijn lekker groen wordt.
Planten zijn onder andere: Javamos, vallisneria, belgisch groen, Javavaren, een anubia, een paar cryptocoryne, brazilian pennyworth, vaantjes plant.

De bak is tweedehands en het is voor mij de eerste keer met een wat grotere bak. Hiervoor heb ik een kleine garnalen bak gehad (30L), waar een normale LED lamp (zeg maar een nachtlamp) boven stond.

Nu heb ik de bak een paar dagen draaien met de standaard led buizen die erbij zaten, maar ik vind het totaal geen gezicht. De verlichting is vrij blauw/kil. Ik heb de nachtlamp van mijn kleine aquarium erboven gehouden en die geeft eigenlijk een veel mooiere verlichting vind ik. Ik heb ook het idee dat de TLs er binnenkort mee ophouden, eentje lijkt al wat te flikkeren. Er moet dus andere verlichting komen.

Nu was vanaf het begin al mijn idee om op termijn zelf een led verlichting te maken. Dit plan wil ik nu dus wat naar voren halen. Hierover heb ik al veel interessante verhalen/tips/instuctues gelezen, ook op dit forum (bedankt daarvoor!). Ik hoop dat iemand met ervaring mij hier nog wat extra adviezen over kan geven. Naast dat ik een goede verlichting voor het aquarium wil hebben, wordt het voor mij ook een leerproject. Ik heb nog weinig ervaring met electronica en solderen, maar vind het wel leuk om hiermee te knutselen en wil hier graag handiger in worden/mee oefenen.

- Ik zie veel mensen met RGB-strips werken. Op zich lijkt mij dit ook iets makkelijker dan losse leds qua solderen en qua koeling. Er wordt ook gezegd dat je hier beter voor de niet flexibele variant kunt gaan. Hebben mensen hier een mening/tip over?

- Dan zit ik te denken aan een X aantal warmwitte (2700K) ledstrips. Deze worden dan 70/80cm lang. Eén led is ongeveer 20 lumen. Met 60leds per meter heb ik dan ongeveer 4meter nodig om 4500 lumen te halen, wat volgens mij een gangbare hoeveelheid is. Klopt het dat dit op zichzelf al voldoende zijn om simpele planten (zie hierboven) te laten groeien? Verder werk ik het liefst met 12V en moet de strip IP68 zijn ivm vocht.

- Tussen de witte strips wil ik dan een RGB strip (los addreseerbaar) of losse rode/groene/blauwe strips om zonsopgang etc. te kunnen simuleren. Deze wordt dan ook weer 80cm. Ik wil dan weer voor 60leds/meter gaan, maar de exacte hoeveelheid maakt da denk ik minder uit.
- Als controller wil ik een TC420 of TC421 controller gaan gebruiken. Hier lees ik veel positieve reacties over.
- De verbindingen met de controller kan ik solderen en vervolgens waterdicht maken met een krimpkous en aquarium kit. Eventueel een stekkertje gebruiken.

- Het geheel kan op een aantal aluminium strips gemonteerd worden die ik aan een pexiglas plaat vastmaak die dan weer als deksel fungeert.

Waar ik nu tegenaan loop is waar ik de leds vandaan kan halen. Veel topics hier zijn al vrij oud. 'Aliexpress' is ook een vrij breed begrip, waar heel goed en heel slecht spul op te vinden is. Ook komen hier de specs niet altijd overeen met wat er wordt gezegd. Heeft iemand misschien zelf vergelijkbaar materiaal gekocht, die mijn kan doorverwijzen naar een specifieker product?

Mocht iemand nog andere tips/instructies/adviezen hebben dan hoor ik die heel graag!
Denk dat @jurjen13 jou heel goed kan vertellen hoe je dat een beetje mooi kan maken
 
Hi, dit weekend ben ik bezig het idee voor de lichtbak verder uit te werken. De bedoeling is om een waterdichte bak te maken waar de LEDs in kunnen.

De LED strips zijn 50cm lang. Mijn oorspronkelijke idee was om met de twee 4000K strips een balk helemaal van links naar rechts te maken (de strips 'overlappen' dan een stukje in het midden) en de derde in het midden te houden.

Nu zag ik echter ( vraag me niet waarom nu pas) dat de oorspronkelijke TLs maar 55cm lang zijn. Dat bracht mij op het idee om gewoon alle drie de balken in het midden van de bak te hangen.

Heeft er iemand een mening/ervaring wat mooier wordt? Een balk over de lengte van de bak of drie korte in het midden?
 
Het is ook wat je mooi vind. Bij TLs was het vermogen een vast gegeven voor een bepaalde lengte. Een langere TL gaf dan misschien meer licht dan gewenst.
Voordeel van over de hele lengte is dat het licht dan egaler verdeeld wordt. Of je dat wenst is een tweede. Je kunt er ook voor kiezen om dit verschil juist te gebruiken en dan in het midden juist de planten die veel licht vragen. Aan de randen misschien een mooie anubias.
Ik vind het bij mijn aquatlantis wel een gemis dat het licht alleen uit een balk in het midden komt. Als de vissen dichter bij het raam komen dan zie ik de kleuren minder goed. Ik zou het dus ook mooi vinden om de LED strips dichter bij het raam te plaatsen. Bij mij kan dat helaas niet door de constructie.
 
Interessant Ronald! Misschien kan ik iets bedenken zodat ik de verlichting nog wat kan verschuiven achteraf :unsure: iedere buis in een eigen bak denk ik dan
 
Hallo,

Het heeft even geduurd, maar in de tussentijd ben ik met jullie advies aan de slag gegaan. Vandaag heb ik het dan eindelijk mijn nieuwe verlichting op mijn aquarium gemonteerd. Het is een systeem geworden zoals ook @jurjen13 heeft. Hij heeft mij ook heel veel geholpen. Dus via dit bericht wil ik ook de credits aan Jurjen geven!

Het zijn 3 LED strips van 50cm geworden, 1x2700K en 2x4000K. Deze kleuren zijn iets aan de warme kant, maar ik heb hier express voor gekozen omdat ook de kamerverlichting hier vrij warm is. De verlichting wordt gedimt met heet TC420, zodat ik een mooi dag/nacht ritme kan maken. Hopelijk zijn mijn garnalen er blij mee!

De komende dagen zal ik aan het licht programma gaan sleutelen. Omdat ik er 's avonds meer dan overdag naar zal kijken is mijn plan om rond 3 uur aan t gaan en tussen 11 en 12 weer uit. Ik ben wel van plan om de intensiteit wat naar beneden te laten gaan wanneer het donker wordt, zeg halverwege de 'dag'.

Iedereen erg bedankt, ik zal binnenkort nog een paar foto's sturen van de bak :)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-04-29 at 18.23.16.jpeg
    WhatsApp Image 2023-04-29 at 18.23.16.jpeg
    161.9 KB · Weergaven: 51
Hierbij nog een paar foto's van het aquarium. Ben nog aan het experimenteren met de intensiteit en de verhoudingen tussen de lampen, maar het is al een stuk prettiger dan de oude verlichten (2 bouwlampen :D ).
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-05-02 at 21.30.57.jpeg
    WhatsApp Image 2023-05-02 at 21.30.57.jpeg
    180.2 KB · Weergaven: 49
  • WhatsApp Image 2023-05-02 at 21.30.27.jpeg
    WhatsApp Image 2023-05-02 at 21.30.27.jpeg
    134.9 KB · Weergaven: 51
Het is ook wat je mooi vind. Bij TLs was het vermogen een vast gegeven voor een bepaalde lengte. Een langere TL gaf dan misschien meer licht dan gewenst.
Voordeel van over de hele lengte is dat het licht dan egaler verdeeld wordt. Of je dat wenst is een tweede. Je kunt er ook voor kiezen om dit verschil juist te gebruiken en dan in het midden juist de planten die veel licht vragen. Aan de randen misschien een mooie anubias.
Ik vind het bij mijn aquatlantis wel een gemis dat het licht alleen uit een balk in het midden komt. Als de vissen dichter bij het raam komen dan zie ik de kleuren minder goed. Ik zou het dus ook mooi vinden om de LED strips dichter bij het raam te plaatsen. Bij mij kan dat helaas niet door de constructie.
Sinds deze week zitten er ook echt vissen in mijn bak (hiervoor alleen garnalen). Vandaag heb ik de led balken wat verschoven, eentje zit nu vlak bij het raam. Wat een verschil in kleur bij de vissen zeg!

Moest weer aan jou advies denken, dus nogmaals bedankt!
 

Terug
Bovenaan