achterwand zelfbouw


airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
72
Leeftijd
52
Beste Forum leden

Heb even een vraag

Ben al een aantal weken bezig met een zelfbouw achterwand van piepschuim, tegellijm en epoxy. Echter ben ik er nog niet uit wat mooi is en wil graag wat tips /adviezen

De bedoeling is nakweek discus vissen, of regenboog met torepedo barbelen en wil daar een passende achterwand bij. Het gaat een zandbodem worden met korrel grootte
04-08 mm. Dacht aan bodemverwarming om het stroomverbruik wat te verlagen (discus op 28-29 graden) maar als ik het forum zo lees is dat bij zandbodem beter van niet.
Of lees ik dat verkeerd?

Ik heb 2 soorten foto's van met alleen epoxy als afdichting en 1 proefstukje met zand in epoxy en laag epoxy voor de afronding van de zandkorrel.

Mijn vraag is welke vinden jullie het mooiste ( weet dat het een persoonlijke smaak is) of zijn er nog tips kwa afwerking of inkleuring ?

En de ruwheid geeft extra kans op alg aanhechting ?

Alle tips of op en aanmerkingen zijn welkom

Groet Igor

IMG_5716.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_5713.jpg
    IMG_5713.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 36
  • IMG_5715.jpg
    IMG_5715.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 37
  • IMG_5683.jpg
    IMG_5683.jpg
    864.7 KB · Weergaven: 35
Zand heeft absoluut mijn voorkeur. Beetje alg op de wand doet ook alleen maar natuurlijker voorkomen.
 
Ik vind met zand mooier.
Maar ik heb wel een paar vraagjes:
Waarom epoxy over het zand? het zit toch ook op de bodem?
Waarom die 'balken' en loopt het patroon niet door. (Of is alleen voor het maken nodig?)
 
Ik ga er maar zand over doen is idd natuurlijker .

De extra laag expoxy is om de ruwheid van het zand wat af te vlakken zodat de discus vis of andere vis zich niet open haalt .

De balken zijn om er voor te zorgen dat je geen naad zit van de 3 delen .

Het half in snijden zodat je mes en groef krijgt lukt niet zo super . Op die plekken ga ik toch ook wat grotere / langere planten zetten zodat het wat maskeert .

Gr igor
 
ik denk dat er toch betere oplossingen zijn dan met de balken.
Die vallen harder op dan gewoon de "groef" tussen de delen denk.
Als je de platen er in lijmt , dan het aqua op zijn kant zet en de "groeven" vult met war zand en dan een laatste laagje epoxy er over.
Dan heb je een wand die precies uit 1 geheel bestaat
 
Bij mij waren het ook delen en heb dit in het aquarium afgewerkt en is precies 1 geheel
 

Bijlagen

  • 39.jpg
    39.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 35
  • 43.jpg
    43.jpg
    4.3 MB · Weergaven: 36
Onder water heeft het vaak een iets andere tint dan boven water en het licht erboven maakt het ook anders.
 
Vond de balken idd soort balken net zoals je wel ziet onder water . 1 geheel als achtergrond is ook zo standaard vandaar deze oplossing . Het is ook mijn eerste zelf gemaakte achterwand . Heb hem nu met zand gestrooid zodat hij wat natuurlijker lijkt .


Waar ik ook mee zat was dat de piepschuim 100 bij 50 was en mijn aquarium raam 60cm hoog is .
dan had ik weer stukjes tegen elkaar aan moeten zetten . Maar dat was achteraf gezien misschien Wel weggegaan na de tegellijm

Wilde hem niet zo dik maken met veel reliëf /3D omdat dat allemaal zwemruimte in neemt .

Als hij in het water straks staat ben ik benieuwd hoe het staat .

Zak neem ik aan niet heel veel anders worden. We gaan het zien !
 
Laatst bewerkt:
. Dacht aan bodemverwarming om het stroomverbruik wat te verlagen (discus op 28-29 graden)
ik heb geen ervaring met bodemverwaming maar dit zal niet zorgen voor een daling van het stroomverbruik. Je hebt in alle gevallen evenveel energie nodig om het water te verwarmen. Isoleren helpt wel.

In onderstaande is er al een en ander over geschreven.

https://aquaforum.nl/threads/discus-aquarium-energie-besparen.178339/#post-2388598
 
Water verwarmen kost energie , met de prachtige formule 1kCal op 1ml water is 1 graad erbij. Of dat nu komt uit een bodem verwarming of een staaf verwarming maakt geen ene arie uit.

De enige manieren om dat te beperken is isoleren (kap, dikke bodem, schuim achterwand/zijkant), minder warm stoken zodat je minder verlies hebt of verwarmen op een efficiëntere manier zoals een warmtepomp oid.
 
Heb het aquarium aan achterkant en de kap geïsoleerd met 5 cm dikke eps platen . Onder aquarium een schuim rubber isolatiemat . De slangen gaat in isolatie pijpen etc . Dus hopelijk gaat de energie Rekening mee vallen als de bak naar 28:29 graden moet .

In de winkel en bij de aquarium vereniging zeiden ze juist dat het wel zou helpen.

Maar begrijp dus van niet .
 

Terug
Bovenaan