250x70x70 ZA nieuw van Erwin1982

Erwin1982

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2011
Berichten
1,087
Locatie
Ede
Zoals in mijn andere foto-topic al is aangegeven ben ik bezig om een nieuw aquarium op te starten. Alles, behalve het aquarium, is zelfbouw en alle tips en trucs zijn welkom. Hieronder een Sketch van de nieuwe bak.

Op het moment wordt het onderstel gelast. Daar zal ik vanavond een foto van op het forum plaatsen. De bak is in bestelling en zal in het begin van november geleverd worden.

Omdat het een Zuid-Amerika bak zal worden, wordt de verlichting minimaal. Voorin komen twee led balken van in totaal 240 cm lang. Zijn inmiddels ook al besteld. Op de dag zullen er een paar 10Watt Led bouwlampen de planten van licht voorzien.

Sketch:

623515_0_82_aquarium_vierkant.jpg


Opmerkingen en opbouwende kritiek zijn altijd welkom......
 
Ik kan maar 1 opmerking maken, ik ben jaloers, ik kan er alleen maar van dromen :rolleyes:
 
Wauw mooi formaat! Zag eerst niet eens dat het een sketch was haha! Maar ziet er erg mooi uit!
 
Kon er eerder ook alleen maar van dromen, nu komt het uit...... Dromen moet je najagen is mij geleerd :)
 
Het is je gegund, ik zou zo'n bak echt niet kwijt kunnen, maar kom ik toch lekker naar jou foto's kijken :D
 
Daar is het foto-album ook voor. Iedereen kan meekijken en iedereen mag reageren. Maakt 't alleen maar leuk.

De bak zal worden gefilterd over een bioloog van 130x40x50. Verder zit ik er aan te denken om nog een bodemdoorvoer te laten maken voor mijn relatief nieuwe Eheim. Heb ik nog een extra afzuigpunt.

Kan iemand mij adviseren over de diameter van de uitstroom van de bioloog. De LFS had het over gewoon 22 mm, maar dat lijkt mij een beetje aan de kleine kant.
 
Nog even een fotootje van het onderstel. Wordt momenteel door m'n zwager gelast. Komt een houten kast omheen.

461883_0_82_img20130930wa00001.jpg
 
Geweldig, een topic om te gaan volgen, ooit komt er hier ook zoiets dus kan ik alvast kijken hoe jij het gaat doen!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf hoor!
 
mooi Erwin, grootse plannen. Zeker doorbijten.
Word het een bak met maantjes, of met discussen zoals op sketch te zien? Of heb je misschien nog andere plannen?
 
zag net in je andere topic dat je al een tijdje schijfjes hebt, zo ver sta ik dus achter op het forum.
 
Ja, blijft een bak met discusvissen. De huidige worden ingeruild tegen, naar wat ik denk, 5 Alenquer en 5 Santar�m, of 10 stuks van een van deze kleurslagen. Maar ik kan er niet heel goed achter komen hoe de volwassen Santar�m verschilt met de volwassen Alenquer. Dus wie mij daar mooie foto's van kan tonen, ik hou me aanbevolen.

Verder heb ik in m'n huidige bak wat L-nummers zitten:

L134, L177, L181, L081, L200, L124, L128, L168, L240 en volgens mij nog een, maar die moet ik effe opzoeken. Al die nummers, ik raak de tel kwijt. Maar die L-nummers gaan natuurlijk mee.

Verder heb ik nog wat Dicrossus Maculatus zitten; alleen blijkt ik alleen maar mannen te hebben.......

De groep met kardinalen wordt flink uitgebreid, Nannostomus Beckfordi doet 't bij mij niet. Van de 15 heb ik er nog maar 3 over, waarvan er een ook niet heel fris is.
 
Ben benieuwd naar de eerste foto's als de bak is opgestart. Wordt zo te horen een hele mooie Zuid Amerika bak.
 
Altijd leuk om te volgen :)!
Succes!
 
Knap project! Ik ben benieuwd hoe je van kaal frame naar kast gaat ombouwen. Welke soort(en) hout ga je gebruiken? Ikzelf heb nu ook een kaal frame en ga de afwerking ook zelf doen. Heb een bodem van betonmultiplex. Maar nu zit ik een beetje vast met welke soort hout te gebruiken voor de frames te maken waar de mdf tegenkomt. Ik volg je alvast in spanning ;)
 
kan maar 1 ding zeggen das een aardige plons water zeg mooi afmeting :D
kan ik alleen maar van dromen nog maar wie weet in de toekomst :smitten:
ga het zeker volgen en wens je veel succes en plezier

groetjes

jaap
 
@Cajito: Voor de ombouw gebruik ik berken multiplex. Ik vind het een heel mooie structuur hebben en omdat het nogal een kast wordt, moet het wel perfect. De gedeelten die met water in contact kunnen komen worden van betonplex. En het frame wordt van metaal, maar dat begreep je kennelijk wel.
 
Ik sta ook op het punt een metalen frame te bestellen, dus je hebt ook direct een voorbeeld functie :D!

Ik ben benieuwd hoe je het gaat doen met de afzuiging! Zou mooi zijn als je daar ook een paar (duidelijke) fototjes van zou kunnen maken :).

Wanneer verwacht je dat je aquarium op het frame/meubel gezet kan worden :)?
 
Ben benieuwd, klinkt allemaal erg gaaf!
 
Kijk ik zie dat je inmiddels een topic hebt geopend, voor eventuele vragen kun je altijd terecht bij mij. ik ga volgend weekend vullen :D ennee ik volg:)
 
Inmiddels is de bestelde LED-verlichting bij de LFS gearriveerd. Twee Econlux CoralPlant van ieder 120 cm. Die komen voorlangs boven het aquarium.
 
Wat is led Verlichting mooi zeg. Net een balk boven de bak gelegd. Veel mooier als tl vind ik.
 
Ziet er veel belovend uit, ben benieuwd...
 
Zo voor de aardigheid een paar fotootjes van de bewoners, die sowieso meegaan naar deze bak:

511149_0_82_20130830_1547351.jpg


468829_0_82_20130830_1546561.jpg


394751_0_82_20130830_1545471.jpg


195351_0_82_20130830_1543321.jpg


't Zijn niet de perfecte foto's maar goed.......
 
Wat een super gaaf project!!!
 
Een kleine update; hard gaat het niet maar ik ben afhankelijk van derden, in dit geval mijn zwager.....

215957_0_82_img20131018wa00001.jpg


zijaanzicht:

957673_0_82_img20131018wa00011.jpg


wanneer het aquarium binnen komt is nog niet geheel duidelijk. Het bouwen duurt drie weken en daarna moet 'ie nog naar Nederland vervoerd worden dus we wachten maar af.
 
Hoe ga je die vissen terug vinden zech in zoon bak ...?
 
Met verrekijker denk ik maar....... of gewoon voeren, ook 'n optie
 
De laatste stand van zaken. Foto's kan ik helaas nog niet geven maar het onderstel is gelast en gericht, de kast wordt er de aankomende weken omheen gezet.

Bij de aquariumbouwer komt volgende week het 12mm glas binnen. Dan zal de bak gebouwd worden en de verwachting is dat 'ie met een week of 3 hier in Ede staat.

We wachten af.
 
't Gaat niet hard allemaal, een beetje een tegenvaller, maar geduld is een schone zaak.

In ieder geval is mijn aquarium bij de LFS binnengekomen. Hier ter plaatse worden de droogkamer en overloop in het aquarium gelijmd, en het bioloog wordt ook verder afgemaakt. Voor de droogkamer had de aquariumbouwer uit Hongarije (!!!!) links achter een stuk glas uit de bodem moeten snijden, maar dat is hij vergeten. Dus daar moeten twee gaten geboord worden voor de doorgang van de elektriciteit en het leidingwerk.

Hier een fotootje van het aquarium:

396845_0_82_20131113_1122101.jpg


en een fotootje van de hoek linksachter:

311842_0_82_20131113_1152421.jpg


Als er nieuwigheden zijn meld ik me weer.
 
Ziet er goed uit. Flink voeren en duimen dat je die l181 en 134 teruggaat zien.
 
De bak staat eindelijk bij me thuis; ik kan in ieder geval met de achterwand beginnen. Wat betreft het meubel krijg ik de ene slechte boodschap na de andere. Feitelijk is alleen het onderstel al meer als een maand gelast en het hout zit er nog steeds niet om ondanks de toezeggingen van de meubelmaker. Heb er goed de buik van vol, maar helaas ben ik afhankelijk. Ik hoop in ieder geval dat het meubel dan maar voor kerst klaar is.
 
Een kleine foto-update voor degenen die het interesseren:

John Hardeman (leverancier) komt de bak leveren. We waren met in totaal acht man om de bak de tillen:

743252_0_82_dscf12841.jpg


Ondergetekende kijkt vooral toe :)

451576_0_82_dscf12861.jpg


Met de bak door het huis heen. Wat is zo'n ding smerig zwaar zeg:

565167_0_82_dscf12891.jpg


De bak staat op de tijdelijke plaats:

381786_0_82_dscf12961.jpg


En ik ben begonnen met de achterwand. Die blijft simpel, gewoon een beetje reli�f erin branden en afwerken met schoolbordenverf, antracietkleurig. Wat zwarte details erin en epoxy erover. Klaar is kees. Volgens mij hoeft er toch niet zo nodig tegellijm opgesmeerd te worden toch?

435638_0_82_dscf12971.jpg


En vandaag hoorde ik dat de kast definitief zaterdag over twee weken klaar zal zijn. Dus er komt nu schot in de zaak; en dat mag uiteindelijk ook wel!
 
Ziet er een beste bak uit...haha.
 
Ziet er goed uit Erwin! Ik ben altijd benieuwd naar foto's want ben van plan om zelf een soortgelijk grote bak aan te schaffen. Kan ik mooi van leren hoe jij het gedaan hebt :)

Hopelijk heb je ook details en foto's over de techniek en/of aansluitingen tegen de tijd dat je zover bent

En wat betreft tegellijm op je achterwand, dit is volgens mij vooral om hem sterker te maken.
Ook weet ik niet hoe je epoxy op je piepschuim gaat reageren. Misschien dat de tegellijm ertussen zit als bescherming? Tis natuurlijk wel een chemische reactie als je die 2 componenten samenvoegt, weet niet of piepschuim alleen daar tegen bestand is...
 
Terug
Bovenaan