24/7 licht aan laten


was paar weken terug bakie aan op zetten geen zin om tijdklok der op te zetten toen licht maar aan gelaten nu 2 weken veder munt plant stekje doet het goed en kroos en mos groeit ook prima.
vroeger altijd geleerd dat 24/7 niet zou werken voor planten graag jullie mening hier over.
Planten kennen een "overlevingsdrang" waardoor ze soms in de nacht sneller gaan groeien. Wat bij sommigen het idee geeft dat dit goed zou zijn voor de planten. Planten werken ook met "Circadiaanse klokken" die net als bij mensen hun dag en nacht cyclus sturen. Die klokken worden aangestuurd bij planten door de omgeving zoals licht , temperatuur ed. Kwekers verlengen de dag cyclus en daardoor de groeitijd door lampen in de avond aan te zetten. In principe zijn planten om optimaal te kunnen groeien onder meer koolstofdioxide, water en licht en een juiste temperatuur nodig.
 
Precies maar zie je ondertussen ook hoe de bakjes erbij staan onder24u
1704562777052200778437.jpg
ik heb er net wat mos uitelkaar getrokken want die houd het mooi uit.
Circadiaanse tijdbeleving ken ik niet.
 
Is het voor de vissen niet problematisch als ze geen donkere periode hebben
ik zal het in de gaten houden bij mijn garnalen kweek maar verw8t dat het gewoon goed ga
 
Ja die natuurlijk wel! Maar van circaans never ever gehoord, komt dat uit de buurt van een maankalender?
 
Ja die natuurlijk wel! Maar van circaans never ever gehoord, komt dat uit de buurt van een maankalender?
 
Misschien kan @Cornelius iets zeggen over 24/7 licht en of dat meerwaarde heeft maar ik vermoed van niet want anders deden meer mensen dat wel lijkt me zo.
24/7 licht is mogelijk maar heeft nauwelijks meerwaarde voor onze planten omdat deze nml ook een 'biologische' klok hebben.
We gebruiken in de regel een tijdsspanne van 8 tot 12 uur meestal in kader van algpreventie.
 
Ok. Maar daar houdt primitief leven als garnalen en mossen geen rekening mee.
Maar me guppen leven in deze bak ook al bijna een jaar met continu licht
 
24/7 licht is mogelijk maar heeft nauwelijks meerwaarde voor onze planten omdat deze nml ook een 'biologische' klok hebben.
We gebruiken in de regel een tijdsspanne van 8 tot 12 uur meestal in kader van algpreventie.
Ik weet meer van bovenwater planten dan onderwater maar je hebt inderdaad een max aan belichting waarbij meer toedienen per 24 uur geen meerwaarde heeft. Dit verschilt per plantensoort maar zit vaak tussen de 14 en 20 uur.
 
24/7 licht is mogelijk maar heeft nauwelijks meerwaarde voor onze planten omdat deze nml ook een 'biologische' klok hebben.
We gebruiken in de regel een tijdsspanne van 8 tot 12 uur meestal in kader van algpreventie.
Algpreventie is de belangrijkste factor maar als je deze onder controle hebt kun je de lichtduur wel degelijk zwaar verlengen tot eventueel 24/7 of dit wenselijk is een andere vraag.
zal dit deze zomer eens experimenteren met mijn bakje.
 
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. Het heeft alleen niet zoveel nut omdat de plant toch haar systemen voor fotosynthese gaat afsluiten.
Dan gaat de plant nml. verder met de 'voortgezette assimilatie' en begint ook met het regenereren van de interne systemen. Vooral met de aanmaak van het enzym rubisco wat de plant bij de volgende cycli assimileren weer nodig heeft voor de verwerking van koolstof.
 
Het heeft alleen niet zoveel nut omdat de plant toch haar systemen voor fotosynthese gaat afsluiten.
Kortom de plant is maar een beperkt aantal uren met de fotosynthese bezig en dan heeft langer belichten geen nut.
 
Vissen weten niet wat sneu is, als ze s,nachts een weinig blauw licht hebben dan gaan ze net zo hard door.
 
Dan is dit boek wel verhelderend voor je, Zijn wij slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn,, schrijver Frans de Waal.
 
Ik denk dat in de natuur door maanlicht het ook nooit helemaal pikdonker is. Maar ja dat is natuurlijk niet veel aan licht.
Of vissen dingen sneu vinden dat weet ik nog niet maar ik heb de vraag uitgezet bij de Manen en als ik reactie krijg dan laat ik dat weten;)
 
Ik denk dat in de natuur door maanlicht het ook nooit helemaal pikdonker is. Maar ja dat is natuurlijk niet veel aan licht.
Of vissen dingen sneu vinden dat weet ik nog niet maar ik heb de vraag uitgezet bij de Manen en als ik reactie krijg dan laat ik dat weten;)
Ik heb verschillende nachtduiken gedaan en ook al ben je niet erg diep, onderwater is het echt pikkedonker. Een lichte gloed van de maan is soms wel te zien, maar echt niet vergelijkbaar met een blauwe led boven de bak.
 
Ok, ja ik heb nog nooit gedoken en dacht dat er wel licht door zou dringen van de maan maar dat is eigenlijk te verwaarlozen. Goed om dit ook nu weer te weten Rens.
 
merk wel appart gedrag in me garnalen zitten vaag op bodem geplakt maar kweek ga goed
 
zag laats nog wat over planten Phenotypic plasticity denk dat planten hier zowie veel gebruik van maken in onze aquariums
 

Terug
Bovenaan