Oranda apart zetten of niet..


F

Freaky Cat

Guest
Hoi hoi.

Ik twijfel of ik mijn visje Bami uit de grote bak zal halen of niet..
Laatst was ze bijna overleden en ze kan slecht tegen veranderingen (verhuizing, gedonder met nitraat). Sinds het begin was ze al niet goed, kukelde steeds voorover en dreef zo een beetje door de bak heen. Ik vond haar zo schattig en wilde haar niet bij de dierenwinkel achterlaten...

Ze zit met 4 andere sluiers in een 240 liter bak. Ook zit telescoop oogje Nasi hierbij. Hij zwemt goed, alleen is hij zo scheel als de neten. En duurt het langer voordat hij het voer vind..

En nu wat te doen....?
Ik heb laatst een 100 liter bak opgehaald met extern eheim pomp. Eigenlijk voor de baby visjes, als kleuterbak straks... Ik heb een beetje spijt dat ik geen 1 meter bak heb gehaald, maar goed...

Zal ik haar met die kleine schele :p in de 100 liter bak doen.. Zodat ze beide wat meer rust hebben... Ze hoeft dan ook niet zo hard te vechten met zwemmen. Of zouden ze ellendig worden ineens naar een kleinere bak?

Ik denk dat het nooit goed gaat komen met haar zwemblaas. Maar ze is best happy en niet slecht genoeg om in te laten slapen. Is hier wat aan te doen door een vissen dokter?

Ook blijf ik nitraat gedonder houden in de grote bak. De rest lijkt er geen last van te hebben. Maar zij is heel teer en gevoelig. Ik heb er gister een hoop drijfplanten bij gedaan en hoop dat dit gaat helpen.

Alleen 1 nadeel als ik ze in de 100 liter bak stop... Dan heb ik voor de baby's alleen nog een 60 liter bakkie over...

Langgg verhaal bloos....
Hoop dat jullie raad weten.

IMG_20160907_141631.jpg
 
Ik zou ze ook in de grote bak laten. Gewoon meer malen per dag genoeg voeren dan pikken ze wel wat mee hoor. Als degene met de zwemblaasproblemen moeite heeft om naar de bodem te komen dan kan je wat drijvend voer voor hem erin doen.

Zwemblaasproblemen altijd akelig. Google op laagjes methode. Je hebt van NT labs swimbladdertherapie. Tast het filter niet aan. Wellicht helpt het. Verkrijgbaar bij fancy goldfish voorschoten, stuurt het ook op.

Heb wel eens gelezen dat er kwartssteentjes in een vis worden gezet maar wie deze behandeling kan doen weet ik niet.

Ik neem aan dat je problemen heb met nitriet, Nitraat niet zo van belang voor je visjes. Nitriet kan je alleen oplossen met veelvuldig grote verversingen te doen. Google op seachem prime.
 
Dank voor de reacties.
Een maand terug ben ik verhuisd en daarbij heb ik een deel van het oude water mee genomen. Door het verhuizen is de bodem omgewoeld, waar blijkbaar een hoop vuil in zat. Hierdoor is waarschhijnlijk de pomp dicht geslipt en kreeg ik gevaarlijk hoog nitriet en ammoniak. Alleen de nitraat blijft hoog en wil met geen mogelijkheid omlaag.
Waterverversen regelmatig gedaan en dat helpt niet. Allerlei spul toevoegen hielp ook niet en daar ben ik ook van genezen, het kost meer dan dat het echt iets doet,
Dus zou dat dan betekenen dat er teveel vissen inzitten, want dat is het enige wat ik me dan nog kan bedenken? Het is een 240 liter bak met 5 sluiers en 1 ancistrus. Ik heb er nu drijfplantjes bij gedaan en hopelijk helpt dat.

En de Oranda..
Ik heb ook esha 2000 gebruikt, dit is werkt net als de swimbladdertherapie toch ook tegen bacteriën en parasieten? Dat heeft namlijk niet geholpen. Het is bij haar echt een afwijking en hoogstwaarschijnlijk geen parasiet/bacterie of voedseloorzaak. Ze had dit al toen ik haar kocht. Ik weer, vond het zo sneu... Maar zit nu met de gebakken peren hihi. Als de therapie anders werkt dan esha wil ik het best nog proberen..
Meer voeren doe ik liever niet, ik ben juist naar minder gegaan, juist door het gedonder in die bak.. Ik let er wel op dat ze ook eet, net zoals die schele.
Net als drijvend voer, pfff daar ben ik ook van genezen. Ik heb het weer geprobeerd, maar had het idee dat het niet beter werd, juist beroerder. En het kost haar juist moeite om zo hoog te zwemmen.
Ze heeft echt wel moeite om op tijd bij het voer te komen en dan raakt ze uitgeput. Vandaar dat ik dacht haar in een kleinere bak te doen...
ik ga eens zoeken naar dat kwartssteentjes gebeuren, thx.
:thumbs::petjeaf:
 
Wat ik nog niet geprobeerd heb is zout toevoegen...
 
Zwemblaasprobleem is iets interns. De laagjes methode kan de zwemblaas weer kalibreren.

ESHA is een erg oud medicijn wat bijna niemand meer gebruikt omdat er moderne middelen op de markt zijn die beter werken.

Zoutbadje is goed voor externe dingen. Door het zoutbadje gaat de vis meer slijmhuid aanmaken. Goed voor schimmel en lichte mate van sommige parasieten. Hoewel je het bij costia juist niet moet gebruiken. Als je op zeker wil gaan als een vis wat mankeert moet er een afstrijkje onder de microscoop worden bekeken en dan gericht medicatie gebruiken. Afstrijkjes worden meestal gratis gedaan.

240 liter en 6 vissen is iets teveel. Wellicht nog een sterk filter erbij doen? 2 filters is altijd handiger als er met eentje wat is heb je nog een ander draaien. Bij sluiers heb je echt filtervermogen nodig.

Een sluierstaart heeft geen maag vandaar je meerderde malen per dag voer. Als ze het allemaal maar opeten. Als je gezonde sluiers heb zullen ze echt wel alles opeten al geef je 10 keer per dag voer. Zijn echte schrokoppen.meer voer betekend meer poep. Ikzelf stofzuig elke dag de poep van de bodem dit scheelt heel veel belasting voor je waterwaardes. Drijvend voer en luchthappen is een achterhaald verhaal.

Plantjes, waterpest, cambodia en vallisnera zijn de plantjes die helpen om de balans in je aquarium op peil te houden. Door de grote vervuiling en het regelmatig moeten verversen zal je nooit de perfecte waterwaardes als een tropisch aquarium krijgen. Als je nitriet en ammoniak maar op 0 blijven dat is het belangrijkste.

Ik heb van de zomer een sluier moeten euthanaseren met een zwemblaasprobleem. Was er ziek van maar de arme drommel lag op een gegeven moment alleen nog maar op zijn zij. Ben er een hele tijd druk mee geweest en dan komt er een moment dat het gewoon te zielig is om hem te laten leven.

Ik hoop dat het bij jouwe anders gaat aflopen en ik zou gewoon de swimbladder therapie proberen. Niet geschoten altijd mis. Hoe langer de vis het heeft des te moeilijker het gaat worden.

Succes
 
Het volgende stukje vind je vast interesant. Heb ik gekopieerd ik neem aan dat hinvin de auteur er geen probleem mee heeft.


Om tot een methode te komen op basis waarvan we een vis kunnen behandelen moeten we eerst oorzaak en probleem leren begrijpen en ons richten op hetgeen wél te behandelen is. In principe zijn twee oorzaken goed en direct te behandelen. Constipatie en de andere is een darminfectie(bacterieel of paracitair). Beide oorzaken dienen eigenlijk zo snel mogelijk behandelt te worden als blijkt dat de vis (veelal op z'n kop) aan de oppervlakte hangt of steeds naar de oppervlakte drijft.

Veel mensen raken al snel in paniek terwijl het vaak zo is dat een vis gewoon geconstipeerd is. Vaak zie ik dat er een stressfactor bij komt kijken, dus er is iets verandert, een grote WC, ander voer, zulke kleine kunnen constipatie triggeren. Voer de vissen dan zeker een dag niet. Vaak verdwijnt de lucht na een dag uit hun darmkanaal en is het probleem opgelost. Of toch niet?

Oorzaak van constipatie vind ik vaak terug in voeding, ik heb zelf de neiging teveel te voeren en te rijk. Vooral als ik pellets met een hoog gehalte aan vismeelproteine en weinig voedingsvezel voer lijken mijn vissen vaker geconstipeerd te raken. Ik heb goede ervaringen met het overstappen naar meer plantaardig voer(wheatgerm, gekookte groenten, algen) of zogenaamd nat voer(gelfood). Zeker voor vissen die al wat ouder zijn merk ik dat dit veel beter is voor hun vertering, door dieetverandering heb ik veel minder constipatie problemen bij mijn oudere ranchu ondervonden.

Het behandelen van constipatie is ook de eerste stap in het behandelen van zwemblaasproblemen als ik ze tegenkom, als het geen constipatie is ga ik ervan uit dat ze een infectie hebben. Hiervoor is speciaal voer in de handel zowel ter genezing van bacteriele darminfectie als parasitaire darminfectie. Vervelende bijkomstigheid is vaak dat vissen met een darminfectie snel al niet willen eten. Vandaar ook vooral niet te lang wachten de behandeling in te zetten!

Hoe om te gaan met een flinke constipatie die dus niet over gaat als je een dag niet hebt gevoert:

Dag 1:
Zet een quarantaine bak klaar(ik gebruik een curverbak van 60x40), vul deze met 15 cm water met een luchtsteen(of klein sponsfiltertje) erin. De quarantaine dient minimaal dagelijks 100% verschoont te worden en je kunt wat zout toevoegen(0,2gram/liter) ter bescherming van de vis in zo weinig water. Laat de Qbak een uurtje op omgevingstemperatuur komen en zet de vis er in. In laag water vermindert de druk van het water op de vis en zijn zwemblaas, soms zie je al direct verandering en soms niet. Afwachten even nu, de vis mag nu minstens 2 dagen absoluut niet gevoert worden ookal zwemt hij weer normaal. Zou je de vis namelijk terugzetten komt er direct weer druk op de zwemblaas te staan. Ook is het niet voeren een preventieve maatregel tegen (beginnende) darminfectie, de vis krijgt dus even tijd zelf te genezen. Als de vis flink wat ontlasting heeft gehad, ook weer de Qbak verschonen, heel erg schoon water is ook weer preventief in geval van beginnende darminfectie.

Dag 3:
Na twee of drie dagen moet er duidelijk verschil zijn, de vis hoort weer normaal te zwemmen en actief te zoeken naar voer. Is dit niet het geval kun je ervan uitgaan dat het een darminfectie is, het behandelen van een darminfectie doe ik bij voorkeur met medicinaal voer.

Als de constipatie wél is opgelost mag het water naar 30 cm en als de vis hier een paar uur aan gewent is en dit gaat goed, mag er ook weer wat gevoert worden. Wat kleingesneden stukjes gekookte diepvriesdoperwten zonder schilletje in het begin, de volgende dag geef ik wat gelfood of wheatgerm pellet(zinkend!). Belangrijk is dat het vezelrijk(overwegend plantaardig) en licht verteerbaar is.

Als het goed gaat kun je vanaf dag 4 elke dag het waterniveau wat opschroeven. Ik doe dit met 5cm per dag ongeveer zodat ik na een week weer op het niveau van het aquarium zit. Eigenlijk is dit nog erg overhaast vind ik.

Dag 6 of 7:
Als alles goed verlopen is kan de vis weer terug in het aquarium, dit kan best eens tegen vallen in het begin omdat de vis ook weer moet wennen aan de stroming etc. Geef het de tijd en zet de vis bij voorkeur 'savonds over als de vissen in het aquarium al gegeten hebben. Ik sla dan de avondmaaltijd voor de vis ook over.

Ondertussen heb je (hoop ik) de tijd genomen het dieet en de verzorging van je vissen te heroverwegen. Soms is de conclusie dat een vis met duidelijke genetische aanleg voor zwemblaasproblemen blijven houden in een aquarium met verder gezonde vissen en hun verzorging afstemmen op die 'zieke' vis helemaal geen goed idee. Soms wel en dan kun je overwegen dat vroeg of laat je naar verwachting toch meer zwemblaasproblemen tegen zult komen. Eigenlijk weer heel specifiek voor de situatie, maar wel iets om over na te denken misschien.

Mocht het probleem hiermee niet opgelost zijn en de vis de volgende dag gewoon weer aan het wateropppervlak hangt dan behandel ik de vis terug in de Qbak tegen darminfectie. Ik begin dan met een antibacterieel voer tegen darminfectie als er geen andere vissen dezelfde symptomen hebben. Eventueel nog medicinaal voer tegen paracitaire infecties en loop dan weer bovengenoemde stappen door.

En dat is wat ik naar mijn idee kan doen met zwemblaasproblemen, soms gaat het daarna weer super, zeker als het dieet goed werkt. Soms niet helaas en dan komt het trieste moment van afscheid nemen. Mocht het niet anders zijn, dan is op een vriendelijke manier euthenasie te plegen door ze in te laten slapen met kruidnagelolie(cloveoil).

Aanvullende tips om constipatie te voorkomen:

Voer regelmatig en de laatste maaltijd niet te laat 'savonds, rond etenstijd werkt het beste vind ik, de vissen zijn dan gedurende de nacht rustiger en blijven niet zoeken(aan de oppervlakte) naar voer en hebben langer de tijd het voer te verteren.

Voer zinkende pellets en niet teveel in een keer, zeker gezonde vissen zullen zo snel mogelijk het voer naar binnen schrokken en als er drijvend gevoert wordt ook veel lucht naar binnen happen. Op zich zou dit niet tot problemen hoeven te leiden, maar het verhoogd naar mijn idee wel het risico op constipatie.

Voer ook eens een dag niet, of alleen wat diepvriesdoperwten(onvliesd, gekookt) en kijk of de vissen anders zwemmen.

Houd zoveel mogelijk een vast patroon qua voeren en verzorging aan, verschoon ook niet te weinig en maak vooral het verschonen zo makkelijk mogelijk(dus een pompje ipv emmers!).

Verschoon eens per maand of paar maand 100%, zo krijg je geen opbouw van schadelijke stoffen en afvalresten die weer kunnen lijden to bacteriele infecties.
 
Zwemblaasprobleem is iets interns. De laagjes methode kan de zwemblaas weer kalibreren.

ESHA is een erg oud medicijn wat bijna niemand meer gebruikt omdat er moderne middelen op de markt zijn die beter werken.

Zoutbadje is goed voor externe dingen. Door het zoutbadje gaat de vis meer slijmhuid aanmaken. Goed voor schimmel en lichte mate van sommige parasieten. Hoewel je het bij costia juist niet moet gebruiken. Als je op zeker wil gaan als een vis wat mankeert moet er een afstrijkje onder de microscoop worden bekeken en dan gericht medicatie gebruiken. Afstrijkjes worden meestal gratis gedaan.

240 liter en 6 vissen is iets teveel. Wellicht nog een sterk filter erbij doen? 2 filters is altijd handiger als er met eentje wat is heb je nog een ander draaien. Bij sluiers heb je echt filtervermogen nodig.

Een sluierstaart heeft geen maag vandaar je meerderde malen per dag voer. Als ze het allemaal maar opeten. Als je gezonde sluiers heb zullen ze echt wel alles opeten al geef je 10 keer per dag voer. Zijn echte schrokoppen.meer voer betekend meer poep. Ikzelf stofzuig elke dag de poep van de bodem dit scheelt heel veel belasting voor je waterwaardes. Drijvend voer en luchthappen is een achterhaald verhaal.

Plantjes, waterpest, cambodia en vallisnera zijn de plantjes die helpen om de balans in je aquarium op peil te houden. Door de grote vervuiling en het regelmatig moeten verversen zal je nooit de perfecte waterwaardes als een tropisch aquarium krijgen. Als je nitriet en ammoniak maar op 0 blijven dat is het belangrijkste.

Ik heb van de zomer een sluier moeten euthanaseren met een zwemblaasprobleem. Was er ziek van maar de arme drommel lag op een gegeven moment alleen nog maar op zijn zij. Ben er een hele tijd druk mee geweest en dan komt er een moment dat het gewoon te zielig is om hem te laten leven.

Ik hoop dat het bij jouwe anders gaat aflopen en ik zou gewoon de swimbladder therapie proberen. Niet geschoten altijd mis. Hoe langer de vis het heeft des te moeilijker het gaat worden.

Succes
Mijn excuus voor de late reactie..

Een hoop nieuwe informatie, ook in het bericht hierboven. Dank je wel. :D :daisy:
Ik merk wel dat veel mensen tegenstrijdige dingen zeggen. Vooral over Esha, drijvend voer en minder voeren.
Maar een goed nieuwtje, nitriet en ammoniak is minimaal en nitraat is ook veel minder sinds ik de drijfplantjes heb. Mevrouw Ketjap ancistrus laat zich nu ook vaker zien in de avond.
Een extra pomp zat ik ook aan te denken. Al hebben de vissen en nieuwe bakken mijn buideltje geld zowat op gemaakt haha. Even sparen dus...
Ik ga de swimbladder therapie zeker proberen.
Nu mijn aandacht weer meer richten op de baby visjes, het zijn er nog steeds 70 en heb pas 2 slechte zien rond zwemmen die ik ga cullen. Stel dat ik er 60 overhou... allemachtig zeg. :eek::p Haha
 
IMG_0640.JPG
Dat is voor mij minimaal...
Lichter dan de 0,01 op het plaatje..
 
Ooooh, nu snap ik het:D nitriet is dus wel goed. Mijn teststripje is niet zo nauwkeurig, daar staar 0 op of 1. Ik moet een keer testkoffer halen:D
 
Mijn excuus voor de late reactie..

Een hoop nieuwe informatie, ook in het bericht hierboven. Dank je wel. :D :daisy:
Ik merk wel dat veel mensen tegenstrijdige dingen zeggen. Vooral over Esha, drijvend voer en minder voeren.
Maar een goed nieuwtje, nitriet en ammoniak is minimaal en nitraat is ook veel minder sinds ik de drijfplantjes heb. Mevrouw Ketjap ancistrus laat zich nu ook vaker zien in de avond.
Een extra pomp zat ik ook aan te denken. Al hebben de vissen en nieuwe bakken mijn buideltje geld zowat op gemaakt haha. Even sparen dus...
Ik ga de swimbladder therapie zeker proberen.
Nu mijn aandacht weer meer richten op de baby visjes, het zijn er nog steeds 70 en heb pas 2 slechte zien rond zwemmen die ik ga cullen. Stel dat ik er 60 overhou... allemachtig zeg. :eek::p Haha

:help:Als je 60 baby sluiers ove rhou mag je wel snel een geldboompje gaan planten. Pfff en al het werk niet mee gerekend succes met het groomen:thumbs:
 
Ja, leuk al die baby visjes, maar ik ben het met mijn voorganger eens, je moet ruimte , geld en tijd hebben om deze groot te brengen.
Misschien uitkijken naar een dierenzaak die ze van je wil hebben als je ze groot brengt dat is....:rolleyes:
 
Nu even nog een berichtje on topic over je oranda,
Ik heb jaren sluiers gehad, en mijn ervaring met zwemblaas problemen is dat juist bij oranda's een groot probleem is.
Ze zien er schattig uit, maar ik ben overtuigt dat door de manier waarop deze dieren gekweekt zijn ( een wat gedrongen lichaam} de zwemblaas zwak is geworden.
Dit verhaal is hier al zo vaak voorbij gekomen en het succes op behandeling is vaak 0.
En ook al helpt een behandeling even, over gaat het zelden tot nooit.
Een oranda dat eenmaal een zwemblaas probleem heeft, wordt in mijn ervaring nooit meer beter:rolleyes:
 
Nu even nog een berichtje on topic over je oranda,
Ik heb jaren sluiers gehad, en mijn ervaring met zwemblaas problemen is dat juist bij oranda's een groot probleem is.
Ze zien er schattig uit, maar ik ben overtuigt dat door de manier waarop deze dieren gekweekt zijn ( een wat gedrongen lichaam} de zwemblaas zwak is geworden.
Dit verhaal is hier al zo vaak voorbij gekomen en het succes op behandeling is vaak 0.
En ook al helpt een behandeling even, over gaat het zelden tot nooit.
Een oranda dat eenmaal een zwemblaas probleem heeft, wordt in mijn ervaring nooit meer beter:rolleyes:
Ja daar ben ik ook bang voor.
Maar nog de twijfel of ik haar straks in een 100 litervak ga zetten..
 
Dan zit ze daar alleen...........;)

Ik heb nog baby's waar ik er 1 of 2 van wil houden. En eventueel pappa vis bij haar. Dat gepaai blijft maar doorgaan met een andere vis pff haha. Kan nooit goed zijn voor water waardes denk ik..
 

Terug
Bovenaan