Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » assimileren van planten

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: assimileren van planten
Peter Hartman
Volwaardig Lid
Lid # 3487

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Peter Hartman   Email Peter Hartman   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Goedemorgen,

Mijn vraag is eigenlijk: wel of geen reflectoren boven de verlichting.

Ik heb een trigon 350 waarbij mijn 15 watt lampen reflectoren hebben en die zijn hard nodig. Mijn 30 watt lampen hebben deze nu niet. Ik zie de planten dan heel lichtjes assimileren. Er stijgen hele kleine belletjes op.
Als ik de reflectoren erop plaats gaan ze harder assimileren. Er stijgen meer en grotere belletjes op. Ik vind dit niet zo'n mooi gezicht.
Wat is nu beter: wat minder licht met een mindere assimilatie of wat meer licht. Ik voeg wel plantenvoeding dmv stockoplossingen en profito toe. Ik voeg tevens co2 toe.

dank voor het antwoord.

gr peter

Berichten: 559 | Van: Den Haag | Geregistreerd: Mei 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
kastanje57
Volwaardig Lid
Lid # 8304

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor kastanje57   Email kastanje57   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoi Peter,

Allereerst, assimileren is niet de juiste term.

Wat je ziet gebeuren is dat de planten zuurstof produceren als gevolg van fotosynthese.

Die belletjes ontstaan wanneer het water (rondom de bladeren) verzadigd is met zuurstof. Er kan dus geen zuurstof meer worden opgelost.

Het bij plaatsen van reflectoren heeft derhalve geen zin. Je moet eerder denken aan het weghalen van de reflectoren op de 15 watt lampen.

Daarnaast zou ik het toevoegen van de stockoplossingen verminderen.

Die belletjes zijn op zich niet slecht doch waarom zou je de planten in de "turbo mode" zetten? De planten groeien dan weliswaar erg hard doch de bladeren sterven ook eerder af.

Bijkomend probleem is dat de meeste vissen een maximaal opgeloste hoeveelheid O2 net zo vervelend vinden als een zuurstof gebrek. Voor een aantal vissoorten is het zelfs ongezond

Mijn advies derhalve is, zet de rem erop. Minder licht en vooral minder planten voeding in welke vorm dan ook.

[ 06.02.2010, 09:04: Bericht aangepast door: kastanje57 ]

Berichten: 535 | Van: Tiel (Betuwe) | Geregistreerd: Mei 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Peter Hartman
Volwaardig Lid
Lid # 3487

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Peter Hartman   Email Peter Hartman   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
dank kastanje voor jouw reactie.
Dat idee had ik ook al.
Het is en bak van 50 cm hoog dus 15 watt is wel karig op die plek. Ik moet echt rekening met de planten die ik onder die buizen zet.
Als ik de reflectoren eraf haal, is er heel weinig productie van belletjes (hele kleine belletjes stijgen op) dus dat lijkt mij dan goed.
Ik ben wel bescheiden in het toevoegen van voedingsstoffen. Ik probeer de waardes van po4 en no3 op 0,6 en 5 te houden.
Ik denk wel dat de planten die wat meer licht nodig hebben dan niet zo goed aan hun trekken komen en ik beperkt ben in de keuze van rode planten.

gr peter

Berichten: 559 | Van: Den Haag | Geregistreerd: Mei 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gozer
Volwaardig Lid
Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoe lang staat het licht nu aan en wat is het CO2 niveau in het water?

Zie het licht als een gaspedaal van een auto, CO2 en voeding als de brandstof en olie. (niet helemaal de juiste vergelijking maar een betere kan ik nu even niet bedenken). Minder licht zorgt dus voor een minder snelle groei, en hier is ook minder voeding voor nodig. Ben je minder voeding dan zal de groei ook wel wat remmen maar kom je mogelijk met tekorten te zitten en dan wil je dus ook niet.

Belangrijk is dus dat als je gaat minderen in licht je ook je voeding verminderd/aanpast, dit om algengroei niet een voorsprong te geven.

Wat voeg je nu allemaal(en hoeveel) toe tussen de waterwissels?

[ 06.02.2010, 09:13: Bericht aangepast door: Gozer ]

------------------------------
Aquarium (via aangepaste e.i methode) update:2010.03.07
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2036 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Peter Hartman
Volwaardig Lid
Lid # 3487

Waardeer Lid
Profito iets lager dan de voorgeschreven hoeveelheid. Ik voeg stockoplossingen toe maar hou de waardes 0,6 om 5 (ongeveer). De reflectoren zitten er al niet op dus ik ga niet verminderen maar ik had zoiets van: misschien moet er juist meer licht op maar dan zie ik juist meer bellen ontstaan. Dat zijn er dan best veel, dat het niet meer mooi oogt. Beetje opgefokt gedrag van de planten, heb ik het idee.

gr Peter

peixe
Volwaardig Lid
Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor peixe   Email peixe   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Belletjes komen niet altijd van assimilatie, ook een niet evenwichtig proces in de plant kan zorgen voor belletjes. Dit ontstaat meestal bij planten die wel groeien maar een te kort ergens aan hebben.

Assimilatie zie je vaak als je waterwissels hebt gedaan en er veel zuurstof via het verse water. Later in de week zou dit af moeten nemen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/4521.html

Berichten: 566 | Van: Heemskerk | Geregistreerd: Jan 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
kastanje57
Volwaardig Lid
Lid # 8304

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor kastanje57   Email kastanje57   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Belletjes komen niet altijd van assimilatie, ook een niet evenwichtig proces in de plant kan zorgen voor belletjes. Dit ontstaat meestal bij planten die wel groeien maar een te kort ergens aan hebben.
@Peixe, zou je hier voorbeelden van kunnen geven? Ik ken dit verschijnsel niet doch ben er wel geďnterresserd in.
Het ontstaan van belletjes na waterverversen ken ik wel, vooral wanneer het water waarmee ververst wordt kouder is dan het aquarium water. De logica hiervan begrijp ik ook wel.

Berichten: 535 | Van: Tiel (Betuwe) | Geregistreerd: Mei 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
peixe
Volwaardig Lid
Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor peixe   Email peixe   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Als je eens de koppen snoeit van snel groeiende planten, en de onderste stukken laat staan, dan zal je zien dat de stengel belletjes gaat produceren, omdat de sapstromen abrubt uit de stengel lopen. (waarom een deel daarvan ongezet wordt in een gas is mij een raadsel). Echter z'n zelfde sapstroom kan uit een blad ontsnappen als het blad niet goed ontwikkeld is.

Wat exact de oorzaak.. even wachten op de expert

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/4521.html

Berichten: 566 | Van: Heemskerk | Geregistreerd: Jan 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Op welk tijdstip ontstaat het verschijnsel ?

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1866 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Peter Hartman
Volwaardig Lid
Lid # 3487

Waardeer Lid
Hoi Tom,

In de loop van de middag.

gr Peter

Peter Hartman
Volwaardig Lid
Lid # 3487

Waardeer Lid
aanvulling:

Als de 30 watt lampen om 18.00 uur uitgaan, neemt het weer af.

gr Peter

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Krijg dan toch het idee dat je er, in verhouding nog te veel licht
op hebt staan. Zou de verlichtingsduur eens langszaam terug brengen.

Verder zou ik niet remmen op de bemesting, eerder meer spoorelementen, om het
overschot aan licht te compenseren. Dit zou ook de groei extra moeten stimuleren, mits
je co2 gehalte hoog genoeg is.

[ 08.02.2010, 14:45: Bericht aangepast door: @Tom ]

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1866 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mile Stone
Volwaardig Lid
Lid # 6967

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Mile Stone   Email Mile Stone   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @Tom:
Krijg dan toch het idee dat je er, in verhouding nog te veel licht
op hebt staan. Zou de verlichtingsduur eens langszaam terug brengen.

Te veel licht kan niet. De hoeveelheid zonlicht in de tropen is een veelvoud van het aantal lumen wat wij boven onze aquaria kwijt kunnen. Wel geven wij vaak verkeerd licht Kelvin) en wat zeker kan te lang licht. In de tropen schijnt het licht hooguit 12 uur. Na een korte zonsondergang die hooguit 30 minuten duurt is het vaak om 18.30 donker.
Er zijn heel veel vissen die niet van het volle zonlicht houden. Die zwemmen dus op plaatsen waar het zonlicht niet goed bij kan. Onder bomen, takken, planten etc. Daar groeien trouwens ook veel minder waterplanten. Ook is het water op heel veel vindplaatsen bij lange na niet zo helder als in onze aquaria.

Na 32 jaar Koninklijke marine, nu eindelijk weer tijd voor verantwoord aquariumbeheer

Berichten: 787 | Van: Haarlem | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Peter Hartman
Volwaardig Lid
Lid # 3487

Waardeer Lid
hoi,

Ik heb de hoeveelheid licht hetzelfde gehouden dus ook met de reflectoren erop maar de volle belichting iets verkort en ik zie nu al verbetering. Ook in de groei en dit ten goede.
Dank voor het meedenken.

gr peter

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.