Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » alg probleem zins co2 (Pagina 1)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 2 pagina's: 1  2   
Auteur Onderwerp: alg probleem zins co2
norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor norbert   Email norbert   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
hallo allemaal
ik heb een probleem.ik ben zins 2 maand bezige met co2 in mijn Aquarium een juwel rio 125. maar nu heb ik in een keer veel last van alg.en mijn bladeren streven zo af. mijn ph druppel test sera van ongeveer 7.2. en een kh van 9. verder voeg ik elke dag easy carbo toe. wekelijks 10 ml profito en 10 ml ferro toe van easy-life.mijn lampen heb ik 12 uur aan en de co2 ook ik ververs elke week 30 liter water. hoop dat iemand mij kan helpen
hier zijn 2 foto's
 -
 -

mvg norbert

Berichten: 48 | Van: enschede | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sietze

Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sietze   Email sietze   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
hmm tsjah...

ph 7.2 met kh van 9 is ook wel redelijk veel van het goeie..
ze zou moeten zien om je kh richting de 5 te krijgen...

verder vind ik 10 ml profito + 10ml ferro wel aardig veel?

zit de alg vast op de bladeren? of wil het er zomaar af?
 -

------------------------------
komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,
mijn garnalen project 60x30x30, schommelziekte

Berichten: 554 | Van: Drachtstercompagnie | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor norbert   Email norbert   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
hallo bedankt voor je antwoord
de 10 ml per 100 liter staat op de fles en werdt me ook in de winkel gezegt.
dan jou tabel ik heb deze gekregen van winkel hier in enschede.en dan zit ik wel aardige goed .
 -
en de algen zit aardige vast aan de bladeren
ik hoop dat aan deze info wat hebt
mvg norbert

Berichten: 48 | Van: enschede | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
wimke

Lid # 11772

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor wimke   Email wimke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ik zou het zo snel ook niet weten maar het inzetten van snel groeiende planten zal waarschijnlijk wel wat helpen.
de theorie is dat die dan de voedingstoffen voor je algen wegnemen

de verlichting minder uren laten branden kan ook helpen, bijvoorbeeld 10,5 uur

[ 05.02.2010, 16:24: Bericht aangepast door: wimke ]

104 liter netto

226 liter netto

Berichten: 479 | Van: Eethen | Geregistreerd: Sep 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoeveel licht heb je op je bak en hoe oud zijn de TL's?

Rio Nanay Maanvissen Santa Isabel Maanvissen
Video's Santa Isabel & Rio Nanay maanvissen

Berichten: 3387 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
bedankt voor jullie hulp
ik heb 2 x 28 W tl's en die zijn ongeveer 7 maanden oud

mvg norbert

Apua favour

Lid # 13327

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Apua favour   Email Apua favour   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Probeer eerst is of het helpt als je je verlichting om 10 uur zet, en de voeding halveert.

Als je dan het aantal ml door 7 deelt, en je geeft elke dag 1/7e van het aantal ml, heb je ook kans dat het al beter word!

Mijn bakkie

80cm A. Cacatuoides

Berichten: 877 | Van: Zalk | Geregistreerd: Feb 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Oldschool

Lid # 15439

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Oldschool     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Heb je misschien ook nog een overzichtsfoto van je bak?
Dan kunnen we zien hoeveel planten erin staan en wat die ongeveer nodig zullen hebben aan voeding enz

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Mijn Rio 240 plantenbak

Berichten: 1183 | Van: Dongen | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
oke bedankt voor jullie antwoorden hier de foto
mvg norbert

-

Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoeveel en hoevaak ververs je?

Berichten: 3387 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
hallo
ik ververs 30 tot 40 liter per week

groet norbert

Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Ik zou de KH terugbrengen naar 5 en de PH naar 6,7-6,8.
Ietjes minder profito toevoegen, PO4 en NO3 meten en bijsturen op de redfield ratio.

Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
10 ml Ferro geeft je zo'n 0.5 mg/l ijzer op jou aquarium. Met de 10 ml profito geef je nogmaals (minimaal) 0.1 mg/l ijzer. Dit is erg veel en een te veel aan ijzer zal de opname van fosfor (P) remmen.

Veel Calcium zorgt weer voor het moeilijker opnemen van ijzer. Je water is best hard en kan best zorgen dat o.a. ijzer moeilijker kan worden opgenomen.

Dus zorg idd voor een wat minder hard water, dit kan je doen door gebruik te maken van regen- e/o osmosewater. Weet niet welke waardes er in je kraanwater zitten?

Zoals Joost1980 ook al aangeeft zijn po4 (fosfor bron) en NO3 (nitraat) bron ook erg belangrijk in het groeien van planten, dus als je deze kunt meten dan zou ik dat zeker doen.

Hoe is de groei verder van je planten?

Aquarium (via 'gozer' methode) update:2010.05.16
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2452 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Didge

Lid # 11060

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Didge   Email Didge   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik ben persoonlijk niet zo`n voorstander van extra FE toevoegen gezien daar alleen algen graag een graantje van meepikken. Als je al profito oid toevoegd is dat voor de meeste bakken ruim voldoende.

mijn 375ltr bak

Chocobak Aqua40

45cm Nano
Groeten René

Berichten: 7954 | Van: Uden | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
hallo allemaal

bedankt voor jullie antwoorden. ik ga hier mee aan de slag. ik zou vandaag even weer 30 liter verversen en dan alleen de ferro toevoegen en dagelijks easy carbo. ik heb de tijd van het licht al twee uur terug gezet.kan er mischien ook iemand mij vertellen wanneer ik kan zien of deze behandeling gaat werken.
nogmaals bedankt

groeten norbert

Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Beter kun je minder profito geven en dan Ferro alleen echt nog als dat nodig is.
Ik zou de verlichting niet korter zetten, de bedoeling is nu juist dat je planten het gaan winnen van de alg, minder licht = minder plantengroei = meer alg.

Je hebt licht, en je hebt CO2, vervolgens is het dan van belang dat er voldoende en in de juiste verhouding PO4 en NO3 aanwezig zijn in je bak. Daarna hebben je planten sporenelementen nodig. Ferro alleen toevoegen als er echt ijzertekorten zijn.

norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
hallo

oke dan laat ik dat gewoon zo. nog een vraag hoeveel bellen co2 adviseren jullie. ik heb 125 liter water

mvg norbert

Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Als je je KH weet, dan kun je in een PH/KH/CO2 tabel opzoeken bij welke PH waarde je CO2 gehalte optimaal is. Als je CO2 toevoegt daalt je PH.

Je kunt dus het beste je PH waarde meten en daarop het aantal bellen sturen.

Een standaard aantal bellen per liters is gevaarlijk, elke bak heeft een andere CO2 opname door planten, CO2 afgifte door oppervlaktestroming etc.

mtukker

Lid # 15006

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor mtukker     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik zou het ook richting nitraat en fosfaat zoeken. Het lijkt erop dat deze waardes hoog liggen en er dus veel voedingsstoffen voor de algen aanwezig zijn.
Meer snelgroeiers in de bak kan al wat schelen (deze verlagen de waardes en over het algemeen hebben de algen minder vat op deze planten).

Jewel Rio 125
Nano aquarium 20 Ltr

Berichten: 55 | Geregistreerd: Aug 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Keukenprins

Lid # 3150

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Keukenprins     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb niet kunnen vinden wat je PO4 en NO3 zijn.
Je moet het denk ik idd in die richting zoeken.
Je hebt nu een hoger CO2 niveau wat betekend dat je voedingopname hoger is.
Ook je 12 uur licht per dag helpt niet, zet die voorlopig eens terug naar 8 uur zo maak je het jezelf wat makkelijker om het onder controlle te krijgen.

Ik zie ook allemaal tekenen van voedingstekorten (kijk eens naar die bladeren op de foto, allemaal gaten en dunne plekken).
Stop met fero (is niet nodig met jou plantenbestand) en gebruik wekenlijks 1 dosis profito (evt verdelen over 2 of meer keer per week toevoegen).

Wat heb je in je filter zitten aan materialen?

Berichten: 6946 | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Je zou verder de linkse rode plant eens op een normale manier moeten toppen,
Dus alle oude stengelresten verwijderen en alleen de toppen opnieuw plaatsen.

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
norbert

Lid # 14632

Waardeer Lid
allemaal bedankt voor jullie antwoorden,
ik ga denk ik maar opnieuwe beginnen met men bak. had zins zaterdag mijn co2 fles leeg en de winkel kon hem niet vullen en mijn fles hadden ze niet meer op voorraad geen 1 winkel in enschede.en weet niet of het mee te maken heeft maar zins die tijd vallen de bladeren van de planten

groeten norbert

triple

Lid # 16143

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor triple   Email triple   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
zou ik niet doen hoor
op je eerste foto is de alg door fosfaat tekort
je zou eerst je waterwaardes meten en juist brengen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5407.html

triple's meterbakje

Berichten: 728 | Van: moorslede | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
In enschede zit toch Veldhuis Aquaria, lijkt me stug dat zo'n grote zaak geen CO2 op voorraad heeft. Wat voor een CO2 heb je dan?

Sluit me aan bij Triple over de waterwaardes, deze moet je even meten/laten meten.

Aquarium (via 'gozer' methode) update:2010.05.16
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2452 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
aquaridiot

Lid # 9133

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor aquaridiot   Email aquaridiot   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Helemaal overnieuw starten lijkt mij ook wat drastisch, zoals zovelen al aangegeven hebben check je waardes es als je opnieuw begint en je weet niet wat je veranderen moet loop je geheid weer tegen hetzelfde probleem aan.
Berichten: 2871 | Van: delft | Geregistreerd: Oct 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 2 pagina's: 1  2   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.