bericht geplaatst
hallo allemaal ik heb een probleem.ik ben zins 2 maand bezige met co2 in mijn Aquarium een juwel rio 125. maar nu heb ik in een keer veel last van alg.en mijn bladeren streven zo af. mijn ph druppel test sera van ongeveer 7.2. en een kh van 9. verder voeg ik elke dag easy carbo toe. wekelijks 10 ml profito en 10 ml ferro toe van easy-life.mijn lampen heb ik 12 uur aan en de co2 ook ik ververs elke week 30 liter water. hoop dat iemand mij kan helpen hier zijn 2 foto's
mvg norbert
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
hallo bedankt voor je antwoord de 10 ml per 100 liter staat op de fles en werdt me ook in de winkel gezegt. dan jou tabel ik heb deze gekregen van winkel hier in enschede.en dan zit ik wel aardige goed . en de algen zit aardige vast aan de bladeren ik hoop dat aan deze info wat hebt mvg norbert
bericht geplaatst
ik zou het zo snel ook niet weten maar het inzetten van snel groeiende planten zal waarschijnlijk wel wat helpen. de theorie is dat die dan de voedingstoffen voor je algen wegnemen
de verlichting minder uren laten branden kan ook helpen, bijvoorbeeld 10,5 uur
bericht geplaatst
Heb je misschien ook nog een overzichtsfoto van je bak? Dan kunnen we zien hoeveel planten erin staan en wat die ongeveer nodig zullen hebben aan voeding enz
------------------------------ Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
bericht geplaatst
Ik zou de KH terugbrengen naar 5 en de PH naar 6,7-6,8. Ietjes minder profito toevoegen, PO4 en NO3 meten en bijsturen op de redfield ratio.
bericht geplaatst
10 ml Ferro geeft je zo'n 0.5 mg/l ijzer op jou aquarium. Met de 10 ml profito geef je nogmaals (minimaal) 0.1 mg/l ijzer. Dit is erg veel en een te veel aan ijzer zal de opname van fosfor (P) remmen.
Veel Calcium zorgt weer voor het moeilijker opnemen van ijzer. Je water is best hard en kan best zorgen dat o.a. ijzer moeilijker kan worden opgenomen.
Dus zorg idd voor een wat minder hard water, dit kan je doen door gebruik te maken van regen- e/o osmosewater. Weet niet welke waardes er in je kraanwater zitten?
Zoals Joost1980 ook al aangeeft zijn po4 (fosfor bron) en NO3 (nitraat) bron ook erg belangrijk in het groeien van planten, dus als je deze kunt meten dan zou ik dat zeker doen.
bericht geplaatst
Ik ben persoonlijk niet zo`n voorstander van extra FE toevoegen gezien daar alleen algen graag een graantje van meepikken. Als je al profito oid toevoegd is dat voor de meeste bakken ruim voldoende.
bedankt voor jullie antwoorden. ik ga hier mee aan de slag. ik zou vandaag even weer 30 liter verversen en dan alleen de ferro toevoegen en dagelijks easy carbo. ik heb de tijd van het licht al twee uur terug gezet.kan er mischien ook iemand mij vertellen wanneer ik kan zien of deze behandeling gaat werken. nogmaals bedankt
groeten norbert
bericht geplaatst
Beter kun je minder profito geven en dan Ferro alleen echt nog als dat nodig is. Ik zou de verlichting niet korter zetten, de bedoeling is nu juist dat je planten het gaan winnen van de alg, minder licht = minder plantengroei = meer alg.
Je hebt licht, en je hebt CO2, vervolgens is het dan van belang dat er voldoende en in de juiste verhouding PO4 en NO3 aanwezig zijn in je bak. Daarna hebben je planten sporenelementen nodig. Ferro alleen toevoegen als er echt ijzertekorten zijn.
bericht geplaatst
Als je je KH weet, dan kun je in een PH/KH/CO2 tabel opzoeken bij welke PH waarde je CO2 gehalte optimaal is. Als je CO2 toevoegt daalt je PH.
Je kunt dus het beste je PH waarde meten en daarop het aantal bellen sturen.
Een standaard aantal bellen per liters is gevaarlijk, elke bak heeft een andere CO2 opname door planten, CO2 afgifte door oppervlaktestroming etc.
bericht geplaatst
Ik zou het ook richting nitraat en fosfaat zoeken. Het lijkt erop dat deze waardes hoog liggen en er dus veel voedingsstoffen voor de algen aanwezig zijn. Meer snelgroeiers in de bak kan al wat schelen (deze verlagen de waardes en over het algemeen hebben de algen minder vat op deze planten).
------------------------------ Jewel Rio 125 Nano aquarium 20 Ltr Berichten: 41 | Geregistreerd: Aug 2009
bericht geplaatst
Ik heb niet kunnen vinden wat je PO4 en NO3 zijn. Je moet het denk ik idd in die richting zoeken. Je hebt nu een hoger CO2 niveau wat betekend dat je voedingopname hoger is. Ook je 12 uur licht per dag helpt niet, zet die voorlopig eens terug naar 8 uur zo maak je het jezelf wat makkelijker om het onder controlle te krijgen.
Ik zie ook allemaal tekenen van voedingstekorten (kijk eens naar die bladeren op de foto, allemaal gaten en dunne plekken). Stop met fero (is niet nodig met jou plantenbestand) en gebruik wekenlijks 1 dosis profito (evt verdelen over 2 of meer keer per week toevoegen).
bericht geplaatst
Je zou verder de linkse rode plant eens op een normale manier moeten toppen, Dus alle oude stengelresten verwijderen en alleen de toppen opnieuw plaatsen.
------------------------------ In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green
bericht geplaatst
allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ik ga denk ik maar opnieuwe beginnen met men bak. had zins zaterdag mijn co2 fles leeg en de winkel kon hem niet vullen en mijn fles hadden ze niet meer op voorraad geen 1 winkel in enschede.en weet niet of het mee te maken heeft maar zins die tijd vallen de bladeren van de planten
groeten norbert
bericht geplaatst
Helemaal overnieuw starten lijkt mij ook wat drastisch, zoals zovelen al aangegeven hebben check je waardes es als je opnieuw begint en je weet niet wat je veranderen moet loop je geheid weer tegen hetzelfde probleem aan.